Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Examensarbete inom Fotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hej!

Jag sitter och funderar på problemställningar till mitt exjobb som jag ska börja med. Men det är svårt och jag känner att jag behöver lite tips från er kreativa människor på andra sidan.

Jag behöver alltså en frågeställning, eller ett problem jag ska lösa. Ett examensarbete är en uppsats på C-nivå och ska därför vara väldigt omfattande.

Exempel på en problemställning kan vara:
Vad gör ett fotografi bra?
Hur fångar man betraktarens uppmärksamhet med ett foto?

Är ni med på vad jag menar?

Men jag måste ha en fråga som jag kan bygga upp ett helt arbete ikring. Jag vill inte att det ska vara för abstrakt (jo, jag vet foto är ju väldigt abstrakt och subjektivt, men ändå).

Vill ni hjälpa mig att brainstorma lite? Vad stöter ni själva på för problem? Vad har ni för funderingar kring fotografi? Alla idéer och tankar uppskattas och kanske kan vi spinna vidare på nåt allihopa. :)

Tack på förhand!

Min spontana reaktion är att frågan "Vad för ett fotografi bra" är alltför bred. Det går ju inte att ge ett heltäckande svar på frågan. Du skulle kunna skriva ett helt bibliotek med sidor och ändå inte svara på frågan.

Ett bra fotografi har något som berör mig på något sätt - kanske emotionellt, tekniskt, formmässigt eller på något annat sätt.

Problemet är bara att det är väldigt subjektivt vad det kan vara, det varierar från person till person, och från en tid till en annan för samma person, så det finns inget enkelt svar.

Det finns några enkla traditionella "knep" med t.ex. 2/3-komposition som verkar fungera för att göra en bild i alla fall ytligt sett "bättre" och mer lockande för ögat och hjärnan, men det lika ofta att en bild som bryter helt mot reglerna som ögat fastnar på.

Viktigast är i alla fall för mig oftast innehållet i bilden, inte tekniken eller kompositionen.

Jag har skrivit två c-uppsatser. Visserligen inom lärarprogrammet, men tipset jag kan ge är att börja med en väldigt snäv frågeställning. Det är enklare att bygga ut en snäv frågeställning än att förminska en bred frågeställning. Blir väldigt mycket mer arbete med en bred.

Mina femtio öre kommer här:
Ämnet kan vara
Vad gör sk "berömda bilder" (klasssiska) just berömda? (klassiska)

Här skulle du kunna beröra situationen, tidsandan, att fotografen är berömd (eller blev berömd),
att det är ett berömt motiv, Kanske var man bara på rätt plats etc.
Där kan du också beröra vid bildens tekniska kvalitiéer. Jfr motsvarande årets bild för några år sedan där vinnarbilden var en mycket skakig sak som visade explosionen däer Benazir Bhutto dödades. andra orsaker osv osv
Personligen tycker jag det är ett ämne som relativt lätt skulle gå att avgränsa, men också bygga ut efter den tid och det djup man vill ge det.

Lycka till.

@Magnus och Anders: Mina fetstilta frågor i mitt första inlägg var bara exempel på en frågeställning och inget jag ska fördjupa mig i. Ursäkta om jag var otydlig. Jag behöver alltså förslag på andra frågeställningar. :)
Jag har skrivit två c-uppsatser. Visserligen inom lärarprogrammet, men tipset jag kan ge är att börja med en väldigt snäv frågeställning. Det är enklare att bygga ut en snäv frågeställning än att förminska en bred frågeställning. Blir väldigt mycket mer arbete med en bred.
Exakt. Bra tips Per. :) Tack.
Mina femtio öre kommer här:
Ämnet kan vara
Vad gör sk "berömda bilder" (klasssiska) just berömda? (klassiska)

Här skulle du kunna beröra situationen, tidsandan, att fotografen är berömd (eller blev berömd),
att det är ett berömt motiv, Kanske var man bara på rätt plats etc.
Där kan du också beröra vid bildens tekniska kvalitiéer. Jfr motsvarande årets bild för några år sedan där vinnarbilden var en mycket skakig sak som visade explosionen däer Benazir Bhutto dödades. andra orsaker osv osv
Personligen tycker jag det är ett ämne som relativt lätt skulle gå att avgränsa, men också bygga ut efter den tid och det djup man vill ge det.

Lycka till.
Bra idé! Man kanske skulle kunna analysera Sveriges utsedda "Årets bild" och försöka se något samband där. "Hur kan man ta Årets bild?" :)

Hur har "Årets bild" förändrats över tid? Vad skiljer "Årets bild" från 1950-talet från "Årets bild" på 2000-talet?

Det är intressant. Det funns ju en allmän uppfattning att tidningarna förråas, men det finns två tydliga exempel på Årets bilder som aldrig skulle gå att publicera idag. En bild föreställer en man som knivmördats och där blodet ångar. Den andra en man som hoppar från en skorsten med en snara runt halsen.

Det är intressant. Det funns ju en allmän uppfattning att tidningarna förråas, men det finns två tydliga exempel på Årets bilder som aldrig skulle gå att publicera idag. En bild föreställer en man som knivmördats och där blodet ångar. Den andra en man som hoppar från en skorsten med en snara runt halsen.

Tänkte precis på just de två bilderna :)

Det som nu är väldigt på tapeten och fortfarande inte behandlats nog men som kommer att vara next big thing i examens och slutarbeten är fotojournalistiken och bilden i ny media. Hur helt enkelt bilden används idag och vad bildens framtid kommer att vara.

Kul med uppsats!

Delar av vad som anses som en bra bild i "en jurys ögon" vet jag att Casper Hedberg skrivit om på Bildjournalistutbildningen i Sundsvall, för ~4 år sedan om jag minns rätt.

Själv har jag skrivit två uppsatser om bilder, den ena "Läsarbilder i kvällspressen" som behandlar ämnet läsarbilder som används i just Expressen och Aftonbladet, vad som definierar en läsarbild och hur den används, väljs ut, kontrolleras och värderas.

Min andra uppsats handlar om och heter "Bilder på Facebook - 24 ungdomar om visuell kommunikation på sociala medier". Uppsatsen berör tema etik, medialisering, självbild och integritet gällande ungdomars syn på och publicering av bilder på Facebook. Uppsatsen hittar du på DIVA, http://www.diva-portal.org.

Den uppsatsen har jag även översatt till engelska och nyligen presenterat på kommunikationskonferensen ECREA-2010 i Hamburg. Där finns även det utvecklade engelska abstractet att ladda ner om du skulle vara intresserad
Just den uppsatsen blev ovanligt välkomnad, vilket visar att det finns ett stort intresse om just sådan forskning - sociala medier och bilder. Kanske något att utveckla?

Lycka till!

Många bra förslag i den här tråden, det tackar jag för! Och Carl du är inne på något viktigt med sociala medier osv. Jag läser grafisk design och webbutveckling och helst ska jag ju även kunna koppla ihop arbetet med det här ämnet.

Jag är lite inne på att skapa en fotobok.

Men frågan är hur jag kan göra det till ett problem att lösa? I dag är det ju rätt lätt för gemene man att göra en fotobok i och med alla de tjänster som finns hos leverantörerna. Men har ni några tips på problem man skulle kunna försöka lösa?

Ämnet kanske är för trivialt ändå för en c-uppsats. Jag har enorma problem med att försöka komma på ett vettigt ämne att skriva om alltså…

Men själva grundidén är ju att man ska ha en fråga eller ett problem som man ska svara på eller lösa.

r/ Nåt liknande:

Hur skapar man en fotobok?
Från idé till försäljning.

Är ni med på hur jag tänker? :)

Senast ändrad:
Men själva grundidén är ju att man ska ha en fråga eller ett problem som man ska svara på eller lösa.

Nej! Grundidén är att du själv och ingen annan ska formulera en fråga eller ett problem som du sen ska behandla.

Som lärare blir jag lite beklämd av att du går in på en sajt och ber andra göra det kanske viktigaste jobbet åt dig. När du har formulerat ditt problem, övervägt det och reflekterat över dess aspekter och möjligheter, så ska du diskutera det med din handledare. Att få någonting serverat, om än bara som utgångspunkt, här på FS ser jag som didaktiskt kontraproduktivt.

Folk här är generösa och välvilliga, men i detta fall är jag rädd att förslagen som ges blir björntjänster åt dig.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar