Annons

Exakta skillnaden på 430EX och 580EX?

Produkter
(logga in för att koppla)
Får jag låna tråden lite :)
Hur starka är dessa blixtar i watt?
Om man tittar på studioblixtar så står det hur starka dom är i watt.
Tex en liten studioblixt på 150w är den starkare eller svagare än tex 430EX
 
Tack för svaren! Ja, jag är fortfarande osäker och jag måste bestämma mig idag.. Det jag vill är att kunna vrida åt alla håll och kanter, uppåt, framåt och bakåt.. Och det verkar ju gå på båda i alla fall.. Jag bifogar en (jättefin) bild för att verkligen få bekräftat att man kan göra sådär med 430EX.. snett uppåt bakåt.. Tror det hade kunnat vara bra i många lägen.

Man kan alltså köra blixten helt utan egna batterier? Var inte säker på det men tyckte mig läst det någonstans.. Har i alla fall köpt 4st GP PowerBank 2700 mAh.
 

Bilagor

  • bakblixt.gif
    bakblixt.gif
    2.4 KB · Visningar: 310
Gardell skrev:
... Jag bifogar en (jättefin) bild för att verkligen få bekräftat att man kan göra sådär med 430EX.. snett uppåt bakåt.. Tror det hade kunnat vara bra i många lägen.

Har en 430Ex framför mig, och det går utmärkt att vrida den enligt din skiss.
Däremot har den en "död" zon på 90 grader snett bakåt åt höger, som Pelle beskriver.
 
Oj, tack Andreas! Det förklarar allt. Och 580EX kan alltså göra allt detta + den "döda zonen" till höger som 430EX har?
 
Jag har fått hem min 580EX nu och sitter och pillar lite och får iväg ett och annat skott. Finns mycket att lära sig om blixtfotografering inser jag nu :) En sak jag inte blir klok på är hur man får på hjälpbelysning för autofokus på annat programval än helautomatik på 30D?
 
F.G. skrev:
Jag har fått hem min 580EX nu och sitter och pillar lite och får iväg ett och annat skott. Finns mycket att lära sig om blixtfotografering inser jag nu :) En sak jag inte blir klok på är hur man får på hjälpbelysning för autofokus på annat programval än helautomatik på 30D?

Man läser i manualen för sin 30D och kollar upp hur man aktiverar hjälpbelysningen? ;)
 
Godsmack skrev:
Man läser i manualen för sin 30D och kollar upp hur man aktiverar hjälpbelysningen? ;)

Ja, jo manualen kan vara användbar ibland.

Och ja, hjälpbelysningsinställningen är på men funger endast i helautomatikprogram ej med AV...
 
F.G. skrev:
Jag har fått hem min 580EX nu och sitter och pillar lite och får iväg ett och annat skott. Finns mycket att lära sig om blixtfotografering inser jag nu :) En sak jag inte blir klok på är hur man får på hjälpbelysning för autofokus på annat programval än helautomatik på 30D?

C.Fn. 5: 0 eller 2
 
Senast ändrad:
Nu har jag löst det, den fungerade inte med ai servo endast med oneshot. Skönt man kan ju bli galen av sånt här :) Men tack för hjälpen Andreas.
 
Jag hade visst längre tid på mig att bestämma mig än jag trodde, men med 90% säkerhet blir det en 580EX om jag inte får för mig nåt annat inom de närmaste dagarna. Inte jag som sköter köpet utan en kompis som är på tripp till USA.. Han ringde härom natten och tjötade om det verkligen var 580EX jag var ute efter då den var så dyr på det stället han var.. Men han väntade och skulle ta den på B&H istället.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.