Annons

Exakta skillnaden på 430EX och 580EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gardell

Aktiv medlem
Hej!

Har sökt runt en massa på både här och på andra ställlen men inte hittat exakta specifikationerna och "beskrivningar". Vad jag har förstått är att att 580EX har högre ledtal och att man kan vrida den 180°? Hur menas med vrida då? Kan man vrida den åt alla håll runt och upp och ner, och hur kan då 430EX vridas?

Tacksam för svar!
 
Man kan vrida 580Ex 360 grader runt. 430EX kan du vrida trefjärdedels varv, 270 grader. Det är främst vid höjdbilder som man har nytta av det.

Till 580EX kan man ansluta externt batteri av Canonmodell. Antagligen kan man ha Quantum till båda.

580EX kan användas som master och slav. 430EX bara som slavblixt.

580EX kan fästas med en speciell hållare för att komma i linje med objektivet. Det är för att ge välplacerade skuggor vid blixt rakt på i höjdformat, dvs kändisfotografering.

580EX har 25 procent snabbare uppladdningstid än sin föregångare 550 EX.
 
Jag funderar också lite på blixtar och på scandinavian photo står det att man med batteripack cp-e3 kan ta 430 blixtar på en laddning. Hur många blixtar kan man tänkas ta bara med kamerans batteri(30D)? Är batteripack ett måste kanske?
 
Batteripack är absolut inte ett måste. Väldigt få använder dem. Det är bara ett se till att ha fler batterier i fickan om du inte är ute efter extremt snabb uppladdning.

Det finns mer att lägga pengar på än blixtar. 430EX räcker långt för de allra flesta.
 
Batteripack är absolut inte ett måste. Väldigt få använder dem. Det är bara ett se till att ha fler batterier i fickan om du inte är ute efter extremt snabb uppladdning.

Det finns mer att lägga pengar på än blixtar. 430EX räcker långt för de allra flesta.
 
Lite OT, men ändå inte, lånar tråden.

Fotar ibland i starkt solljus, använder då min 430 EX för att lätta upp de hårda skuggorna.
Skulle en 580 vara bättre då med sin större styrka?
Jag inbillar mig att en starkare blixt jobbar bättre i high speed sync än en svagare i starkt ljus?
 
Dez skrev:
Jag inbillar mig att en starkare blixt jobbar bättre i high speed sync än en svagare i starkt ljus?
Spelar nog bara roll om du tar många seriebilder. Gör du det så är en stark blixt nog att föredra, och det är i sådana lägen som Canons batteripack CP-E3 blir intressant, eftersom det förkortar uppladdningstiden ytterligare.

Mvh, Ulf
 
Tack för svaren! :)

Jag liggeri valet och kvalet.. Kan ju vara trevligt att få ordentliga grejer i början samtidigt som jag säkert hade klarat mig med 430EX, men ja.. Kul och praktiskt att kunna vrida åt alla håll och kanter också. Men kan 430EX t.ex. vridas så den är helt "bakåt"? Kan den vridas åt sidorna? .. Många funderingar..
 
Gardell skrev:
Men kan 430EX t.ex. vridas så den är helt "bakåt"? Kan den vridas åt sidorna? .. Många funderingar..
Jag kan på rak hand bara komma på ett håll man inte kan vinkla min 430EX åt och det är nedåt. Fast det är mycket möjligt att det är som någon skriver att det är 270grader, jag hade dock för mig att det var 270+90. Har dock inte blixten här så att jag kan undersöka den saken så det är möjligt att jag minns fel.
 
Gardell skrev:
Men kan 430EX t.ex. vridas så den är helt "bakåt"? Kan den vridas åt sidorna? .. Många funderingar..
Om vi utgår ifrån att kameran hålls horisontellt och blixten är riktad mot motivet så kan den vridas 180 grader åt vänster och 90 grader åt höger. Sammanlagt blir det 270 grader. Dessutom kan blixten vinklas uppåt 90 grader. Så svaret på båda dina frågor är ja.
 
Godsmack skrev:
Hur många fps hänger 430 med i?
Beror säkert på hur blixten används. Är den enda ljuskällan hinner blixten bara med på första bilden, sedan behöver den några sekunder för att ladda upp igen. Används den som upplättningsblixt vid slutarhastigheter långsammare än 1/250 blir det nog fler. Har här ingen erfarenhet av 430EX, men 580EX hänger med på 6-7 bilder med 30D (5 fps). På 350D/400D (3 fps) med 430EX borde det kunna bli 3-4 bilder, men det är en ren gissning från min sida.
 
F.G. skrev:
Jag funderar också lite på blixtar och på scandinavian photo står det att man med batteripack cp-e3 kan ta 430 blixtar på en laddning. Hur många blixtar kan man tänkas ta bara med kamerans batteri(30D)? Är batteripack ett måste kanske?

Man har separata batterier i blixten (4st AA i 580EX). Det separata batteripacket man kan köpa till är i första hand till för att ge extremt snabbare uppladdningstid samt fler blixtar per batteriuppsättning. Alltså drar inte blixten ngn nämnvärd ström från själva kameran, som jag tolkar din fråga.

mvh
Patrik
 
Du kan ju alltid köra med uppladdningsbara batterier i blixten om du vill ha snabbare uppladdningstid. Det är inte bara själva blixten det hänger på. Rätt batterier är också viktigt.
 
Godsmack skrev:
Hur många fps hänger 430 med i?

Så länge man håller sig vi slutartider under 1/250 hänger den med bra vid upplättning, i high-speed sync läget upplever jag dock att den inte hänger med lika bra. Kör själv 5d och trots att den bara har 3fps hänger blixten kanske med på varannan bild vid serietagning på snabba slutartider. Men då pratar jag runt 1/800 och snabbare.
 
mange78 skrev:
Så länge man håller sig vi slutartider under 1/250 hänger den med bra vid upplättning, i high-speed sync läget upplever jag dock att den inte hänger med lika bra. Kör själv 5d och trots att den bara har 3fps hänger blixten kanske med på varannan bild vid serietagning på snabba slutartider. Men då pratar jag runt 1/800 och snabbare.

Det låter ju bra. Blixten fryser ju ändå objektet, så jättesnabba tider behöver man ju inte. Min kamera har ju också 3fps, så det ska nog gå bra. :) Hämtar blixten på cyberphoto på tisdag!
 
Nu har jag beställt en 580EX, jag hade säkert oftast klarat mig med 430EX men man vill ju inte hamna i den situationen att någon i jämte har en större.

:)
 
Läs nu vad Magnus skriver i förra tråden om hur viktigt det är med rätt batterier. Det ÄR viktigt, tro mig.

Använd INGET mindre än 2500 milliamp batterier (av GOD kvalité) om du vill att den skall ladda snabbt. Min hänger iaf med på bildserier på 5bilder i följd.
 
Det finns två skolor när det gäller batterival.

1. Använd de bästa uppladdningsbara för kortast möjliga blixtuppladdningstid.

2. Använd sega batterier typ IKEA för att få jämn prestanda över längre tid.

En del så kallade blåljusfotografer som jag pratat med dissar uppladdningsbara eftersom man måste byta batteri oftare. De uppladdningsbara är bara kvicka i några hundra exponeringar.
 
ANNONS