Annons

Ewa-Marine undervattenshus

Produkter
(logga in för att koppla)

El Johano

Medlem
Hej!
Vet att det här har varit uppe förr, men jag skulle vilja ha fler synpunkter.

Ska till Australien till hösten och det hade varit skoj att kunna ta lite undervattensbilder vid stora barriärrevet m.m.
Någon som har erfarenhet av Ewa-Marines undervattenshus U-A eller liknande. Funderar på att köpa ett till min Nikon D70, men jag är mycket tveksam till att hoppa i havet med min nya dyra kamera...

Är det svårt att ändra inställningar m.m. genom plasten? Hur långt kan objektivet vara, funkar ex. Sigmas 70-300?

Till sist, vet någon om försäkringen gäller om något skulle gå fel? Har den försäkringen man kan få ett erbjudande om efter att man köpt en kamera hos Cyberphoto (SOLID försäkringer AB).
Mvh
Johan
 
Jag använde ett EWA-marine hus till min Minolta7hi i somras. Jag är inte speciellt nöjd med huset (men jag förmodar att man får vad man betalar, 10000+ är för mycket för mig). Jag fick bilder, men jag missade också många bilder p.g.a jag fick koncentrera mig på själva UV-huset ibland. Huset passade helt inte riktig fick leta efter knappar, när trycket ökade kunde det ibland vara svårt att trycka av etc.
Skall byta det mot något lämpligt.
Det bör tillägas jag inte är en dykare.
 
Senast ändrad:
Tack för svaren.
Blir till att köpa "Digitalfoto".

Dick:
Låter ju inte som någon hit, vad ska du byta till?
17 cm är också i minsta laget, får nog se mig om efter någon annan lösning....
 
Jag vet tyvärr inte vad jag skall byta till.
Det blir vinters projekt.
Det finns ju något Ewa-marinehus som klara tele (U-AZ (min 170 mm till 230mm)), men antagligen får du problem med att sikta med tele, för jag förstår inte hur man skall använda sökaren i ett EWA-marine hus, för mig vara det bara köra höftskott med vidvinkel, det hade nog gått sikta med LCD-displayen, men det går väl inte på D70:n.

Kolla om du inte kan hyra professionellt dykhus hos någon dykfirma i australien.
 
Vill bara tillägga att enligt min uppfattning är det betydligt enklare i en pool som är relativt grund och ljus. Än t.ex medelhavet, där vattnet är
mörkare och grumligare (dock relativt ljust och klart).
 
arldic skrev:
för jag förstår inte hur man skall använda sökaren i ett EWA-marine hus,

Man siktar helt som vanligt genom sökaren. Lite bökigt ibland onekligen, och vid nattdyk mer än bökigt men det går. Jag har nog aldrig tagit "höftskott" med min.

Nästan alla bilder på denna sida

http://www.pbase.com/borneobent/coral_reefs

är tagna med en Ewa-marinepåse. Djupaste dyk med påsen ca 30 meter. Det går då i alla fall då och då att få till helt OK bilder med kombinationen.

mvh

Bent
 
Bent C. skrev:
Man siktar helt som vanligt genom sökaren. Lite bökigt ibland onekligen, och vid nattdyk mer än bökigt men det går. Jag har nog aldrig tagit "höftskott" med min.

Nästan alla bilder på denna sida

http://www.pbase.com/borneobent/coral_reefs

är tagna med en Ewa-marinepåse. Djupaste dyk med påsen ca 30 meter. Det går då i alla fall då och då att få till helt OK bilder med kombinationen.

mvh

Bent

Vilken EWA-Marine modell använder du?
 
arldic skrev:
Vilken EWA-Marine modell använder du?

UAXP-100, modellen som kräver intern fokus av objektiven. Skall fungera ner till 50 meter, även om det för min del mest är av akademiskt intresse, brukar sällan hitta något jättespännande under 10-15 m. Sökaren syns ganska bra genom påsens genomskinliga plast. Det finns t o m ett klart "fönster" av plast som man kan ha framför sökaren. Med de små sökarna som 10D och 20D har är det inte optimalt, men knappast värre än i ett hårt hus. Jag funderar själv på att investera i ett hårt hus, men mest för att kunna utnyttja blixtar på armar. Med UAXP använder jag EX 550 direkt på kameran, vilket ju lätt leder till en del extrajobb med att klona bort backscatter.

mvh

Bent
 
Tack, kanske skall testa en sådan.
Något blankt fönster har jag inte hittat på UA-X,
(dessutom är 20Ds sökare betyligt trevligare än Minolta 7his, därav höftskott)
 
Det blanka fönstret är bara en del av själva plasten. Om jag minns rätt är den lite mer klar än resten, men det kan också vara så att det bara är en markering av var sökaren "ska" sitta.

Jag trodde att 20Ds sökare var av den värre sorten. Tungt om sökaren på din är ännu sämre, då kan det inte var lätt att hålla ordning på kamera, sökare, påse samt cyklop.

Det finns i övrigt en ganska ny cyklopmodell med väldigt lite luft innanför glaset. Det borde också innebära att det är väldigt litet avstånd mellan cyklopglaset och ögat och därigenom ögat och sökaren. Jag tänkte testa ett sådant cyklop på nästa dykresa, borde göra det lättare att kolla im sökaren.
 
Tack för alla svar!
Verkar inte helt värdelöst iaf..... Inhandlat det senaste nummret av Digitalfoto, räcker huset till för en proffsfotograf kan det ju inte vara allt för opraktiskt...

Bent:
Grymma bilder! Vad använder du för inställningar när du fotar i tropikerna? Använder du blixt?

Adam:
Det gör jag jättegärna! Skickar ett mail.
 
El Johano skrev:


Bent:
Grymma bilder! Vad använder du för inställningar när du fotar i tropikerna? Använder du blixt?


Tack. Beror på om du menar vid UV-foto eller vanligt foto. När jag fotar UV kör jag nästan alltid bländarförväl, iso 100 eller 200, och fyllnadsblixt nerdraget lite olika (ofta 1 steg, ibland mer, ibland mindre). Vid rena vidvinkelbilder, typ översikt över revet använder jag ingen blixt. Ovan vatten i tropikerna använder jag enbart blixt vid makrofoto, annars aldrig. Ofta stativ dock. I skog iso 200, 400 och 800, utanför altid 100, förutom just i soluppgång och nedgång. Jag kommer dock nästa sväng att experimentera lite mer med fyllnadsblixt neddraget ordentligt vid djurfoto ovan vatten, men tycker att det är svårt att få till bra.

mvh

Bent
 
Det var UV jag undrade över. Kör du på autoläget vad gäller bländare och exponeringstid eller ställer du in något fast värde innan du dyker?
 
Tack för infon grabbar! Nu sitter jag och nästan darrar med musfingern för att beställa en platpåse á 2500 spänn. Grymma bilder Bent. De övertygade mig fullständigt! Tack igen!!

/MVH Daniel Hansson
 
Har länge funderat på ett uv-hus men jag är rädd att kameran ska pajja. Så därför kommer jag med lite frågor.

Hur klarar kameran trycket? När luften i "påsen" komprimeras så borde ju kameran utsättas för ett rätt stort tryck, eller är det trycket ingen fara? Hur mycket vidvinkel klarar Ewa-marinehusen? Något hus som ni rekommenderar mer? Då jag fridyker så går jag inte mycket djupare än 10-15m.

Köpte du ett hus Daniel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.