Annons

Evaluerande mätning eller inte??

Produkter
(logga in för att koppla)

Gary

Aktiv medlem
Hej,

Jag satt och testade lite saker med kameran igår kväll och det var en sak som gjorde mig lite konfunderad. Det var så att jag körde i något av automatiklägena (P,Av mm på en canon eos 300) och mätte ljuset mot en ganska svår situation med varierande ljus för att pröva den evaluerande mätningen jämfört med utsnittsmätningen.
Jag mätte tex mot en ljus punkt och tryckte in exponeringslås-knappen och till min stora förvåning så ändrades inte exponeringsvärdena!! Varför tycker då jag att detta är konstigt??

Jo för enligt instruktionsboken så skall kameran övergå till utsnittsmätning (dvs mäta på 9.5% av bildytan) när man trycker in knappen för exponeringslås istället för evaluerande mätning (som tar hänsyn till ljus mm i hela ytan) och jag tycker att en utsnittsmätning (mot den ljus ytan) borde ge en annorlunda exponering än en evaluerande mätning mot en så oregelbunden belyst yta, dvs jag tycker att det borde bli en knappare exponering med utsnittsmätningen.

Dvs, jag tycker att kameran borde göra en omvärdering av ljuset baserat på endast de 9.5% av ytan och det MÅSTE ge andra exponeringsvärden!!

Någon som har en bra förklaring??

MVH/Matthias

Jag har ingen aning om hur kameror fungerar men nu är jag också konfunderad.

Om exponeringen ändrades efter du låser mätningen skulle jag inte vilja ha den kameran.

Så rimligtvis fungerar din kamera som man borde förvänta sig?

Mipert: Jo visst kameran skall låsa exponeringsvärdena men jag tycker att den borde göra en omvärdering av förutsättningarna innan den låser värdena iom att de "första" värdena baseras på evaluerande mätning medans det sedan skall baseras på utsnittsmätning.

Om kameran bara låser värdena så är väl det ok men då använder man ju inte utsnittsmätningen.

MVH/Matthias

Håller med mipert. Om den knappen verkligen funkar på ett så korkat sätt är den ju oanvändbar om man använder evaluerande mätning och borde således vara avstängd istället.

Hej igen,

då funderar jag lite på hur jag får tillgång till utsnittsmätningen på en EOS300:a egentligen. I manualen står det att kameran använder centrumvägd genomsnittsmätning i det manuella läget (M) och som sagt evaluerande i automatikläge men jag VILL använda utsnittsmätning ibland (och det finns i kameran) och vet inte hur man fixar det om det inte hänger ihop med exponeringslåset.

MVH/En mycket "vilsen" nybörjare

Det _måste_ ju finnas ett sätt att välja mätmetod, och det _måste_ finnas folk här som vet hur. Det är ju sveriges populäraste kamera för bövelen! :)

jimh: Kan man ju tycka :)

Det dyker förhoppningsvis upp nån här!!

För övrigt så finns det inte direkt nån funktion som gör det möjligt att välja mätmetod på kameran utan det verkar mer hänga ihop med vilka lägen man kör kameran i!!! (Får helt enkelt ta och byta kamera) :)

MVH/Matthias

Hej

Han svara nästan på frågan själv.

vad jag minns av min 300:a är att i:
De färdiga programmen kan man inte påverka mycket, dvs landskap, sport etc.

I den kreativa delen, P, Av, Tv kan man ställa mätmetoden.

I M så minns jag inte.

Roine

jahaja, jag tycket mig ha läst instruktionsboken hur många gånger som helst men det har jag nog lyckats missa...... får ta den ett tag igen!! :)

Tackar för svaren!

/Matthias

Canons Evaluerande Ljusmätning fungerar så att kameran själv listar ut vilket som är huvudmotivet och ger då det prioritet i ljusmätningen, för att detta ska bli rätt exponerat, därför så kan det i vissa situationer te sig så att den evaluerande ljusmätningen ger samma värde som den partiella.

Exempel: du har en ljuskälla i en annars ganska mörk bild. Kameran uppfattar detta som att ljuskällan är det vänsentliga och 35-zons mätningen riktar själv störst uppmärksamhet i den zonen som "huvudmotivet" befinner sig i.

Hej Jeppe

Med ett förtydligande, har man manuell val av focus så gäller den mittre focuspunkten.

DVS att AF:en är avslagen och man kör MF.

I AF så läggs mer vikt vid den valda focuseringspunkten än på övriga punkter, så detta är också en parameter.

Har även kollat i manualen för D30:n och EOS 30, där gäller evaluerande mätning för alla Basicmodes och att man kan välja i den kreativa. Skiljer sig lite mot det PDF dokumnet jag nyss refererade till som gäller för de lite tidigare EOS kamrorna.

Roine

Jeppe: Självklart!! Att man inte tänkte på det själv!! Men det är tur att det finns andra som tänker åt en ibland. :)

/Matthias

evaluerande ljusmätning + kompensation

Jag har en leksaksnikon (f65).
Jag tog några id-korts bilder på min dotter.
Det är kinkigt med ljus bakgrund på sådana bilder.
Jag använde en diaprojektorduk som jag satte ljus på.

Själv tyckte jag att detta kommer att behöva
exponeringskompenseras så mycket vitt i bakgrunden
så jag la på +1.
Kameran visade med en liten blinkande blixt att den tyckte upplättningsblixt skulle vara bra men
eftersom jag försökt sätta ljus med en stor ljuskälla från ena hållet och en liten högre upp från andra hållet lät jag mig naturligtvis inte
påverkas utan använde inte blixt.

När jag sedan framkallade negativen så blev de klart för mycket exponerade. Jag hade inte behövt kompensera själv.

Nu gjorde det inte så mycket, svartvitt tål överexponering ganska bra.

Min fråga (något ledande)

Kan man använda evaluerande mätning och samtidigt exponeringskompensera ? Alltså kommer den evaluerande mätaren redan ha kompenserat ?

Instruktionsboken ger ingen riktig ledning.

Jag har inget riktig problem men är ändå intreserad av andras erfarenheter.

I efterhand så inser jag att jag kunde ställt om kameran i manuellt läge och då fått centrumväg mätning. Sedan skulle jag själv ha kompenserat från detta värde.
Alternativt skulle jag skaffat en kamera med spotmätning, eller använt en lös mätare.

Om du mäter med evaluerande mätning på en yta som är väldigt vitt eller svart så får du kompensera för att då luras mätaren att det är t ex ljusare än vad det är och kommer då underexponera bilden (typiskt exempel är en person i snö), då får du kompensera med +1 -1½ steg. Om du fotograferar en person mot en svart vägg så kommer kameran att tro det är natt ute och försöker kompensera genom att ha längre slutar tider som gör att bilden blir överexponerad och då får du kompensera med -1-1½ steg. Det kan räcka med ½ steg också, beror lite på situation, kamera och film. Det får man testa sig fram.

Om du använder utsnittsmätning så kan du gå nära personen, mäta på t ex ansiktet (eller det du vill få rätt exponerat) och sedan backa för att ta bilden men då utan kompensation för exp.

Spotmätning är super, men du klarar dig likabra med utsnittsmätning och fylla upp sökaren med 9,5% eller vad nu din kamera kräver (det varierar, har sett utsnittsmätning från 6% och uppåt).

Hoppas att det inte rörde till det ännu mer?

Knappen för exponeringslås på EOS 300 aktiverar även utsnittsmätningen i den kreativa zonen.

Övriga ljusmätningsalternativ är hårdkodade efter vilket program man använder (kreativa zonen = ej grön ruta, porträtt, osv).
P, Tv och Av har evaluerande mätning medan M har centrumvägd mätning.

Jag tror alltså på Jeppes förklaring.

Jeppe skrev:
Canons Evaluerande Ljusmätning fungerar så att kameran själv listar ut vilket som är huvudmotivet och ger då det prioritet i ljusmätningen, för att detta ska bli rätt exponerat, därför så kan det i vissa situationer te sig så att den evaluerande ljusmätningen ger samma värde som den partiella.

Exempel: du har en ljuskälla i en annars ganska mörk bild. Kameran uppfattar detta som att ljuskällan är det vänsentliga och 35-zons mätningen riktar själv störst uppmärksamhet i den zonen som "huvudmotivet" befinner sig i.

Lånar tråden då jag har liknande funderingar (som även jaanK hade i sitt inlägg).

Jag upplever att den evaluerande ljusmätningen på 350D fungerar mycket bra. Så bra att jag blir lite förvirrad...

Med min tidigare analoga kamera har jag fått överexponera flitigt om jag t ex tagit en bild av ett motiv med mycket ljus bakgrund, skidåkare i snö, person i motljus etc.

Med 350D tycker jag att kamerans evaluerande ljusmätning sköter mycket själv. Jag har inte haft den tillräckligt länge för att uttala mig helt säkert och jag kommer att skaffa mig egen erfarenhet, men skulle vilja höra om någon annan funderat i samma banor?

Hur funkar den evaluerande ljusmätningen om jag tar en bild av en skidåkare i snö t ex? Om jag siktar på åkaren med vald fokuseringspunkt. Hur stor vikt läggs på skidåkaren? Hur mycket "evaluerar" ljusmätningen? Kommer jag att behöva överexponera för att inte snön ska bli grå och åkaren mörk (som jag är van vid från tidigare). Blir det då så att jag får överexponera mindre eftersom kameran redan har gjort en bedömning att åkaren är det viktiga i bilden...kanske?

Det känns osäkert att överexponera om kameran redan har justerat efter vald fokuseringspunkt (och annat?).

Är den typen av ljusmätning användbart i ett sådant läge, eller är det uteslutet och bättre att använda utsnittsmätning mot något känt föremål (handflata, gråkort el likn)?

Finns det någon "lagom komplicerad" förklaring på hur den evaluerande mätningen fungerar? Eller är det så många parametrar att man ska sluta fundera på hur det funkar? ;-)

Vore kul att höra några synpunkter på detta och vilka ljusmätningsmetoder ni använder och när!?

M v h
Tomas

The dead (threads) are walking!

Den typ av beräkningsmetod som används vid evaluerande ljusmätning brukar väl kallas "fuzzy logic" och därmed rök hoppet om någon enkel förklaring...

Mitt tips: Sluta fundera. Lär dig istället exponera manuellt (det är lätt!) och spara automatiken till "lat" fotografering i trygga situationer, vilket kanske typiskt kan defineras som när man inte har snö som bakgrund. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar