PMD
Aktiv medlem
Jo, det skulle nog inte bli så bra. Att man betraktar Internet som ett slags kabel-TV visar på okunskap och ett gammalt synsätt på media.Riktigt illa för det fria internet!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo, det skulle nog inte bli så bra. Att man betraktar Internet som ett slags kabel-TV visar på okunskap och ett gammalt synsätt på media.Riktigt illa för det fria internet!
Länkskatt inröstat och upphovsrättsbrott att fotografera sportsevenemang.
Och där dog det fria internet lite till, snart ryker väl nätneutraliteten också, som i USA!
Du kan fortsätta ladda upp bilder på FB, andra kan dela dem odv i enlighet med FB avtal. Du kommer också kunna googla på tidningar men inte kunna läsa artikeln gratis om den inte är grratis, sök, som ju google är till för, kommer fortsätta fungera.
Jag vill varken ladda upp bilder till FB eller google, det är mindre siter som drabbas som antingen måste granska materialet manuellt eller köpa in någon slags automatisk koll. Att bli "konkurrent" till de stora drakarna blir mer eller mindre omöjligt. T.ex så laddar jag upp bilder och filmer på laget.se och nu är det deras ansvar att kontrollera om det materialet är upphovsrättsskyddat. Blir detsamma för fotosidan antar jag.
Jag vill varken ladda upp bilder till FB eller google, det är mindre siter som drabbas som antingen måste granska materialet manuellt eller köpa in någon slags automatisk koll. Att bli "konkurrent" till de stora drakarna blir mer eller mindre omöjligt. T.ex så laddar jag upp bilder och filmer på laget.se och nu är det deras ansvar att kontrollera om det materialet är upphovsrättsskyddat. Blir detsamma för fotosidan antar jag.
...
Den tunga kritiken, är det inte mest en lobbyverksamhet från google och facebook?
Att fotografera? Inte publicera?Länkskatt inröstat och upphovsrättsbrott att fotografera sportsevenemang.
Att fotografera? Inte publicera?
...
Däremot har inte producenter och distributörer av alternativ fakta inga som helst problem med att låta deras material spridas utan avtal. Lika så tillverkare av malware och annat otyg....
Det är mkt svårare än du tror att automatiskt scanna bilder och välja bort efter innehåll, google och FB klarar det inte ens idag trots att de redan försöker.Ett filter som kollar om bilder redan finns på nätet är inte heller orimligt, det finns redan gratis via olika bildsök och det är väl inte långt borta att automatisera detta om man vill.
Det är mkt svårare än du tror att automatiskt scanna bilder och välja bort efter innehåll, google och FB klarar det inte ens idag trots att de redan försöker.
Sen är det Google, FB och andra redan etablerade drakar som är vinnare när lagar och byråkrati kväver nya initiativ och gör det för dyrt eller praktiskt omöjligt att lyckas.
Det behöver inte vara helautomatiskt.
De kan ju (och brukar ofta) hitta på lite vadsomhelst. Att ange en källa är dessutom billigt. Det behöver inte vara en källa som finns.De brukar ju plocka smultron ur nyhetsflödet från hela världen som passar deras agenda och kalla det källsäkert. Nu kommer det kosta dem pengar.
Jo, om man får in 1000-tals bilder/filmer varje dag som en liten site. Vilka mängder får inte instagram, yourtube och liknande inte in? Hur många bilder tror du inte fotosidan får in varje dag? Ska de sitta och granska varje bild manuellt innan de läggs upp? Det är inte så enkelt som att bara göra en sökning för att kolla en checksumma mot en databas av checksummor, man måste analysera innehållet i en bild för att kunna matcha den mot andra bilder. Och ska man sen avgöra om bilden avbildar något med upphovsrättsskydd som t.ex. en staty som någon fotat eller en tavla eller varför inte en bild på framsidan av en tidning är idag helt omöjligt, finns ingen teknik som klarar det. Google och FB klarar inte ens det, men de har pengar att agera i efterhand om någon kommer på dem med att ha misslyckats att filtrera bort innehåll.
[...] och upphovsrättsbrott att fotografera sportsevenemang.
Sportevenemang. Upp till medlemsländerna sedan att styra upp när det behandlats ytterligare.Nu vill jag veta mer!
Gäller detta endast evenemang där någon betalat för rättigheterna, eller är det allmänt?
Jag släpade med mig kameran till en match i Allsvenskan en gång, men blev stoppad i entrén av vakterna. Det kan jag förstå, det finns ett kommersiellt intresse som någon/några faktiskt betalar för.
En annan gång tog jag kameran till en match i elitettan. Inga problem. Jag kunde sitta på kortsidan bredvid ortens utsända pressfotografer och utöva min hobby. Inga pengar i damidrotten. Skillnaden var att jag behövde betala inträde, det behövde inte de ackrediterade.
Gäller det nya även knattefotboll och andra sportevenemang där man inte ens tar betalt för inträdet?