bentelkalb
Aktiv medlem
Just den grejen är ju en överenskommelse för generell kompensation för brott mot existerande upphovsrätt, det handlar inte om någon skärpning av upphovsrätten.
Om statyer och byggnader...jag förstår att man inte vill få sin byggnad/staty kopierad men fotad...va?
Det är en "kompensation" för privatkopiering, men i praktiken att de tjuvar pengar och jag tvingas betala för något jag inte brukar. Precis som te x interna hårddiskar och telefoner, jag betalar alltså upphovsrättsmän för att lagra mina egna filmer och data, det är jag som är upphovsrättsmannen. Jag menade dock inte att detta är en skärpning, utan det är nuvarande lagstiftning och det har skett ett utökat praxis till att omfatta fler varor än förut... och värre blir det.
Om liggande förslag ligger i linje med fransmännen så blir det absurt att du inte längre kan fota på allmän plats och bruka materialet för då ingår byggnader mm. Ja.... det går troll i upphovsrätt. Och det gäller både detta förslag och privatkopiering, man bör se upphovsrätten sammanhållen, så i den bemärkelsen har det absolut med varandra att göra. Båda har för övrigt bäring på EU-lagstiftning.