Annons

Ettl 2 canon eos 7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det något som vet varför en Nissin Di622 blixt ej fungerar ihop med Canon Eos 7D....?

Kameran har ETTL II, och blixten skall enligt tillverkaren stödja detta format.

Min farbro köpte en Eos 500D, med samma problem, hans Sigma blixt fungerade inte ihop med den nya kameran.

Viss info tyder på att Canon har en egen variant av ETTL II....

Någon som vet hur det ligger till...?

E-TTL II är Canons påhitt. Det är de olika tredjepartsblixtarna som har egna versioner av E-TTL. Huruvida det är E-TTL eller E-TTL II beror enbart på kameran.

Det är dessa något olika implementationer av E-TTL i olika tillverkares blixtar som gör att de inte alltid fungerar med alla kamerahus, som ändå har E-TTL II. Uppenbarligen har Canon internt gjort en specifikation, som har plats för finesser som de inte implementerat, men som rätt vad det är dammas av i något nytt kamerahus. Canons blixtar är förberedda på detta, för det mesta, så där fungerar det. Det är bara helt nya funktioner, som menystyrning från kameran, som krävde helt nya versioner av blixtarna.

Tredjepartstillverkarna måste istället först fundera ut vad det nu är Canon har hittat på, ta fram ett fix och sedan uppdatera befintliga blixtar, om det går, eller sälja nya modeller.

OK tack för informationen, är på väg att köpa en ny Canon blixt.
Orginal är alltid bäst...=)

Japp! Och köper du en EX så kan du ju styra den trådlöst. Enav anledningarna varför jag snart ska köpa en 7D.

Min Nissin di622 passade heller inte till 50D. Den överexponerade alla bilderna. Dock var/är den grym som slavblixt.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar