Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ett polariseringsfilter till alla objektiv
- Trådstartare Lashis
- Start datum
StaffanW
Aktiv medlem
Hej
Jag funderar på att köpa ett bra 105 mm polariseringsfilter och sen stepringar så jag kan använda samma filter till alla mina objektiv. Är det en bra ide?
Finns det någon nackdel att använda ett stort filter till mindre objektiv?
mvh Thomas
Är inne på samma tanke.
Största nackdelen är väl att det är meckigt att byta filtret mellan objektiv om man ska mecka med stepringar också..
Ventures
Aktiv medlem
Hej
Jag funderar på att köpa ett bra 105 mm polariseringsfilter och sen stepringar så jag kan använda samma filter till alla mina objektiv. Är det en bra ide?
mvh Thomas
Om samtliga objektiv har liknande diameter på filtergängan. När man är ute vill man knappast ha ett sådant arrangemang av stepringar på t.ex. ett 50 mm objektiv. Inte minst för att det blir ömtåligt för stötar. De mindre filtren kostar ändå inte så mycket.
Jag har 52, 62 och 77mm polfilter och har bara använt 77mm-filtret de senaste åren, på objektiv med 77mm filtergänga. (kan bero på att jag "utrangerat" objektiven med 62mm gänga från fotoväskan och sällan använder 50mm-objektiven)
Hankki
Aktiv medlem
Stort filter på mindre objektiv är ju i princip som Lee och Cokin. Enda nackdelen är väl att det kan bli klumpigt. Köpte själv ett 72mm filter till mitt 18-200 och har stepringar till 58 för tamron macro och 77 till 70-200/2.8, vilket fungerar tack vare crop sensorn. Ska jag ha till ef 50/1.8 STM tror jag att det blir ett nytt pga storleken, 49mm.
cls
Aktiv medlem
Hej
mvh Thomas
Hej, den främsta nackdelen tycker jag är att man inte får på motljusskyddet om det sitter ett filter som är större än själva objektivfronten.