Annons

Ett objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick jag bara ha ett objrktiv skulle jag inte ha en systemkamera!
Då skulle jag köpa en kamera med fast objektiv.
Men tycker att 24-70 2,8 eller 70-200 2,8 är de två hötappar man står mellan. För mig personligen är det 70-200 som gäller då det täcker 99% av de bilder jag tar med kameran. Mobilen duger ofta gott till vardagsbilder för mig.

Idag finns det faktiskt bra 24-105, t ex Canons R med f 4, knivskarpt, jättebra recensioner. Jag tror inte att de flesta nöjer sig med bara en vidvinkelzoom och 100-400 är verkligen speciellt att ha som enda optik.
Jag tror att de flesta vill ha en normalzoom, men bra 24-70m är grymt dyra. 24-105 är en "extented normalzoom". Tidigare har de varit optiska kompromisser, men det gäller inte R-optiken.

Eftersom jag hoppas leva länge till och hoppas fota om även 30 år och jag inte har en aning om vad motiven är då och jag bara fick välja ett objektiv att ha resten av livet måste det vara väldigt flexibelt. Säger därför Canon 28-300 L IS USM. Det har även fördelen av ett långt registeravstånd så kan adapteras till olika märken, förhoppningsvis de som är kvar om 30 år. Med spegellösa objektiv är registeravståndet kortare så dör det egna märket blir det svårt att adaptera.

Troligtvis skulle jag välja en 50mm, men har börjat vänja mig mer och mer vid 35mm på min X100F och gillar hur bilderna känns lite mer "verkliga" med den brännvidden.

Hursomhelst, det viktigaste av allt är att kamera+objektiv är lätta och smidiga att bära med sig så det blir några bilder tagna överhuvudtaget.

Idag finns det faktiskt bra 24-105, t ex Canons R med f 4, knivskarpt, jättebra recensioner. Jag tror inte att de flesta nöjer sig med bara en vidvinkelzoom och 100-400 är verkligen speciellt att ha som enda optik.
Jag tror att de flesta vill ha en normalzoom, men bra 24-70m är grymt dyra. 24-105 är en "extented normalzoom". Tidigare har de varit optiska kompromisser, men det gäller inte R-optiken.

Jag satsade på Sonys 24-105mm/4 när den kom och den är riktigt bra den med. Skarp även fullt öppen vilket inte alla mina tidigare objektiv varit. Med dagens sensorer är f4 sällan några problem även när det är riktigt mörkt.

Jag skulle dock inte välja bara ett objektiv utan helst två. Jag skulle själv kombinera med Sonys billiga men riktigt bra 85mm/1,8 till porträtt. Deras dyrare GM f1,4 må vara ett litet snäpp bättre när det gäller bokeh men den är också ordentligt mycket dyrare på marginalen.

Dessa nyare objektiv har också de nya snabbare tysta fokusmotorerna som även funkar att filma med utan att sabba ljudet. De är även gjorda för de senare snabbare AF-funktionerna så att de inte utgör någon flakhals där.

Finns det olika versioner av d850? Denna är ju typ 7000kr billigare än på alla andra ställen.

Priset verkar rimligt men om firman skickar ifrån Hong Kong försvinner vinsten med att handla. Bättre att kolla på nya kameror till salu inom EU på Ebay. Samma pris (22-23kkr)men inga extra avgifter.

Tack för alls svar! Mycket mer hjälp än vad jag hade kunnat drömma om.

Det lutar nog iaf att jag tittar på Nikon D850.
Sen verkar det som 24-70/2,8 verkar vara ett bra objektiv att starta med. Så tänkte att man kanske kunde kolla efter ett begagnat sådant.

Tror jag hade valt en fast 50mm, känns som det hade kunnat göra gott för mig i många olika syften.
Samt kunna stoppa in den i fickan för smidig förvaring;)

Sen verkar det som 24-70/2,8 verkar vara ett bra objektiv att starta med. Så tänkte att man kanske kunde kolla efter ett begagnat sådant.
Varför i hela friden välja en spegelreflexkamera om du inte ska fota sport eller flygande fågel? Mycket större helt i onödan än en spegellös kamera. För ungefär samma pengar. Med spegellöst finns dessutom mindre objektiv som ofta är bättre optiskt.

Varför i hela friden välja en spegelreflexkamera om du inte ska fota sport eller flygande fågel? Mycket större helt i onödan än en spegellös kamera. För ungefär samma pengar. Med spegellöst finns dessutom mindre objektiv som ofta är bättre optiskt.

Kanske för att en optisk sökare är lättare att komponera bilden med p.g.a. att den är renare, skarpare och mer direkt.

Kanske för att en optisk sökare är lättare att komponera bilden med p.g.a. att den är renare, skarpare och mer direkt.

Tycker oftast motsatsen är mer sann. Med en EVF ser man ju resultatet i realtid och man får fantastiska funktioner som focus peaking, förstoring osv. Enda gångerna jag ser nån som helst fördel med en OVF är när man antingen fotar väldigt snabb action eller under väldigt mörka förhållanden(astrofoto osv.). Personligen så tycker jag annars en bra EVF är överlägset och skulle inte vilja gå tillbaks till OVF.

Fundera först om du skall ha spegellöst eller DSLR. En DSLR är bättre på sport och djurfotografering. Jag kan tänka mig att en D7s kan vara bra för ditt behov. Själv kommer jag köpa en D850 med vertikalgrepp och de stora batterierna eller D880 när den kommer ut om ett år om jag inte har köpt kameran innan dess. Min kamera dog i Augusti.

Jag har glasögon och tycker att optisk sökare är bättre då jag fotograferar landskap i svagt ljus samt har några gamla optik med skruvdrive.

Jag funderar också på att ha en Z7s eller Z8 som backup så småningom om sökaren är ok och menyer är logiskt uppbyggda, framförallt för att den tar mindre plats. Normal Zoomen 24-70mm/2.8s verkar vara mindre också än motsvarande till F -fästet. Jag har ingen normal Zoom i dag utan bara optik med fasta brännvidder.

Jag hatar att byta optik i skogen med risken att smutsa ner sensorn och behöver därför 2 st. kameror.

Jag har några begagnade Fuji X kameror och har problem med EVF i svagt ljus och glasögon då jag inte ser hela bilden. Jag tycker OVF är bättre för mina behov så länge som man inte fotograferar video.

Senast ändrad:

Se till att den har VR också väldigt tungt och stort optik. Skarpt dock.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar