Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett monster!

Produkter
(logga in för att koppla)
med den skillnaden att en ferrari går att använda till nånting...

kolla på dimitrovs k-mount sida...

närgräns 30m, manuell fokus i en sökare med bländare 8 och lövtunnt skärpedjup, tillverkad mellan 77 och -86 för övrigt.

Funkar kanske som brännbollsträ
 
Fogel70 skrev:
Det är ju ett kompakt objektiv i fickformat jämfört med ZEISS Apo Sonnar T* 4/1700 som väger 256 kg. ;)
http://www.zeiss.com/C1256A770030BC...B70FB269EE6ADF88C12571F40032D889?OpenDocument

Fast Zeiss är ju mikroskopisk i jämförelse med Hubble. Eller vad sägs om 57.6 m brännvid, en vikt på 11 ton och en linsyta på 4.3 kvm. Torde vara bland de största portabla objektiven. Men snart slänger väl någon upp en länk till något ännu större, skulle jag tro. Det borde väl finnas portabla rymdobervatorier med ännu större teleskop här på jorden? Och tar vi fram de fasta teleskopen så bleknar nog Hubble i jämförelse.

Men vad är det tyngsta/största handhållna objektivet? Vore ju kul att dra fram en sådan ur kameraväskan på nån foto-happening, som Skalman i Bamse som drar fram de mest förunderliga saker ur sitt skal. För övrigt är Bamse en mycket bra serietidning, rekommenderas till alla bråkstakar, så att de lär sig hur man ska uppföra sig.
 
Bara å beställa

Fogel70 skrev:
... ZEISS Apo Sonnar T* 4/1700 som väger 256 kg...
Det var visst en Arab som beställde objektivet(innan det var konstruerat) med Hasselblad fattning för montering på en jeep, Zeiss tar emot beställningar om nån är intresserad.
Det är intressant att Zeiss konstruerar på beställning, det finns säkert nån på fotosidan som är intresserad(själv kan jag tänka mig en fish-eye på 5-6mm med rund bild, eller ett 13mm objektiv med ljusstyrka 2 - om jag slipper utvecklings kostnaderna)...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.