Annons

Ett, max två objektiv till Canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Caffe

Aktiv medlem
Ska köpa en 350D till mig och en likandan till en kompis.

Jag gillar att ha olika objektiv och har inget emot att byta, fippla och ha med mig mycket pryttlar.

Men om jag känner kompisen rätt så vill han ha ett max två objektiv som tillsammans ligger på max 3000-3500kr. Han kommer troligen fotografera ganska mycket all-round.
Därför är mina frågor:

1) Om man skall ha ETT objektiv till sin Canon EOS 350D, vilket skall man ha?

2) Har tittat på en "superzoom", en Tokina 24-200/3,5-5,6 och undrar om den värsta softningen mot kanterna försvinner eftersom det finns en 1,6x crop på CCD:n. Är det för övrigt ett bra alternativ?

3) Om man skall ha TVÅ objektiv till sin Canon EOS 350D, vilka skall man ha?

Nu skall jag inte tvinga honom att köpa just det ni föreslår men eftersom både han och jag är nybörjare så är era råd mycket viktiga och uppskattade.

//Caffe
 
1) Ett 50/1.4 eller ett 50/1.8 (som bara kostar 1200:). Då kan man åtminstone göra bilder med en kvalitet som gör kameran rättvisa.
2) Glöm det. Skräp! Nåja...lite tillspetsat kanske men jag är rätt skeptisk mot ljussvaga, klumpiga superzoomar. Kanske den är OK men varför inte köpa riktigt bra grejor?
3) Om budgeten är begränsad: Ett 50/1.8 plus någon prisvärd zoom kanske. Det finns guldkorn trots allt. Bra zoomar kostar rätt många tusingar, tyvärr. Fasta objektiv är billigare och ger i princip alltid bättre bildkvalitet.
 
Senast ändrad:
jag skulle solklart valt Sigmas 18-50/2,8 eftersom jag tycker att vidvinkel, ljusstyrka och kvalitet är viktigare än stort zoomomfång.. Kostar ca 4000.
 
Står själv inför samma "bekymmer" av vilket objektiv jag skall välja till mitt inköp av en 300D eller 350D.
Men frågan är kommer man inte att bli lite låst med ett 50/1.8 som på en 300/350 motsvarar 80mm, om man tex. skall fota inomhus???
Funderar trots allt att införskaffa ett.
 
FILM) (Caffe skrev:
...Om man skall ha ETT objektiv...
Jag sitter o planerar för ett inköp av en systemkamera (familjen vet inget ännu...) och funderar allt mer på ett bra, fast objektiv typ 35 mm.
Visst lockar det med kitgluggarna, men...
 
Spettet skrev:
Men frågan är kommer man inte att bli lite låst med ett 50/1.8 som på en 300/350 motsvarar 80mm, om man tex. skall fota inomhus???
Funderar trots allt att införskaffa ett.
Låst? Ett 50/1.8 är helt perfekt för exempelvis 'headshots' i svagt, befintligt ljus, en typ av bilder de allra flesta vill ta ibland.
Framför allt är objektivet en garanti för att du KAN göra knivskarpa, kontrastrika porträtt med skönt oskarp brakgrund, och det för nästan inga pengar. Då ligger begränsningen i din skicklighet och dina kunskaper, dvs du kan inte skylla på nåt...
Sedan kan man ha dessutom vilka andra objektiv som helst, men 50:an lär nog bli referens för skärpan...
 
Om man lägger ihop alla objektiv som vi i FILM har så kan du nog få en rejäl samlig att klämma på.

Be folk att ta med sina objektiv på nästa träff
(jag kan ta med mina)

Om du känner att du behöver ett billigt 70-210 så kan jag sälja mitt (så jag får tummen ur och köper ett dyrt)

Mitt förslag är att köpa så lite som möjligt först. (alltså canon 50 1.8)
 
FILM) (Caffe skrev:

2) Har tittat på en "superzoom", en Tokina 24-200/3,5-5,6 och undrar om den värsta softningen mot kanterna försvinner eftersom det finns en 1,6x crop på CCD:n. Är det för övrigt ett bra alternativ?

Svarar bara på fråga 2 eftersom jag haft ett sådant tidigare.
Jag tyckte objektivet dög, men inte mer än så. Dålig färgåtergivning, kontrast och inte nån vidare skärpa.
Fördelen är ju användbarheten, omfånget är ju faktiskt bra, även om det blir tungt att släpa omkring på i längden.
MVH /Micke
 
Linmajon skrev:
Låst? Ett 50/1.8 är helt perfekt för exempelvis 'headshots' i svagt, befintligt ljus, en typ av bilder de allra flesta vill ta ibland.
...

Det är just för skärpan och ljuskänsligheten jag kommer att skaffa just detta objektiv.
Men poängen i min frågeställning är den att man som
Carl-Fredrik skrev: "Om man skall ha ETT objektiv till sin Canon EOS 350D, vilket skall man ha?"
kommer att känna sig låst när man vid "normal" högtids/fest fotografering kanske vill fota något annat än bara 'headshots', som tex.när barnen sitter och öppnar klappar vid granen.

Eller är jag helt ute och cycklar?
 
Ska man absolut ha ETT enda objektiv är det kanske inte en 350 man ska ha. Då finns det avancerade kompaktdigitaler som är bättre i vissa avseenden.
Jag skulle propsa på minst två objektiv isåfall. Ett 17-40/4L plus ett 50/1.8 (för att det är nästan gratis...)
 
Linmajon skrev:
Ett 17-40/4L plus ett 50/1.8 (för att det är nästan gratis...)

Låter som ett bra alternativ. Det var lite dit jag ville komma.
Men eftersom jag har ett gammalt EF 35-80/4-5.6 liggande så kommer det att få duga som zoom tillsvidare.
Så för min del kommer det att bli ett 50/1.8 som jag investerar i samtidigt som jag skaffar en 300D el 350D.
 
Nu ska jag inte tipsa dig om vilket/vilka objektiv du och din kompis ska välja, utan bara ge en liten bild av hur svårt det är att begränsa sig och ändå ha utrymme att växa.

Jag gillar själv mest fasta brännvidder och det gör ju problemställningen än värre.
Vilket brännviddsomräde som är aktuellt styrs starkt av vilka motiv som är aktuella att fotografera. D.v.s vilken känsla man vill få in i bilden. Hur mycket som rymms styr man ju med benen...;)

Vill man bara ha ett objektiv så kan ju en 50mm vara naturligt. Men sen när man vill expandera till att ha två objektiv så blir kanske valet en 35mm och en 100mm. Och då har man ju ingen nytta av 50:an från förra steget. Nästa expansion blir kanske 24mm, 50mm och 100mm. Och där satt steg ett på plats igen.

Hur man än gör så blir det lätt en samling.
Ett svårt, men trevligt problem eftersom det gör att man tvingas fundera igenom vad man vill visa när man skapar sina bilder.

/Erik
 
FILM) (Caffe skrev:
1) Om man skall ha ETT objektiv till sin Canon EOS 350D, vilket skall man ha?

Ska man ha ett objektiv så ska det vara ett normalobjektiv, tycker jag. På en 350D är normalbrännvidden nominellt 27mm, så ett 28mm-objektiv skulle passa bra. Canon har två i sitt sortiment: 28/1.8 USM och 28/2.8.

Ett 35mm-objektiv kan också passa som normal på en 350D. Även där har Canon två i sitt sortiment: 35/1.4L USM och 35/2.0.

Det senare är nog det jag skulle rekommendera i första hand. Ett utmärkt objektiv till ett bra pris.


3) Om man skall ha TVÅ objektiv till sin Canon EOS 350D, vilka skall man ha?

Ska man ha två objektiv, så ska man nog ha en inte alltför extrem vidvinkel och ett kort tele. T.ex. kombinationen 20mm och 50mm, eller kombinationen 24mm oxh 50mm. Canons 50/1.8 är ett mycket bra objektiv som är väldigt prisvärt.

Som du kanske har gissat så är jag inte så förtjust i zoomar. :)

PD
 
Och jag säger som jag sagt förr, köp ett beggat 28-135 IS USM. Det bästa valet om du bara ska ha ett.
 
Jag tycker också att det är ett normalzoom som gäller om du bara ska ha ett objektiv, men mitt val är 28-105/3.5-4.5 USM. Det sitter på min kamera mest hela tiden (dvs: när jag inte har något speciellt för mig såsom sportfoto). Lättare och mindre än ett 28-135IS som jag övervägde först. Går att få till ett rimligt pris begagnat.

Generellt så skulle jag säga: skaffa ett USM objektiv där du alltid kan ställa in skärpan manuellt utan att ändra läget på "af/mf switchen"


--jalle

eos30 skrev:
Och jag säger som jag sagt förr, köp ett beggat 28-135 IS USM. Det bästa valet om du bara ska ha ett.
 
Om man vill ha ett hyfsat telezoom som andra objektiv kanske
70-300mm f/4-5.6 APO MACRO SUPER II
är ett hyfsat alternativ.
Har inte testat själv men det verkar vara en riktig storsäljare om man kollar på nätet. 2275kr på cyberfoto
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.