Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ett kamera problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

digitalmicke

Ny medlem
hej, jag har vid ett antal tillfällen upplevt samma problem. När jag tagit bilder inomhus i ett ganska mörkt rum med fönster i bakgrunden så får fönsterna en sjukt blå/cyan aktig ton. Vad är problemet? objektivet? kameran? jag?

Bilderna tagna med D70 +18-70mm
iso 400-800
har provat massa olika iso inställningar...

tacksam för hjälp
/micke

ps har bifogat bild..

Det är troligen vitbalansen som spökar. Ljuset som kommer utifrån är mycket kallare än inomhusljuset. Om kameran då försöker ställa in vitbalansen efter det ljus som finns i rummet kommer fönstrena och de objekt som belyses av det ljus som strömmar in genom fönstrena att bli blåare i tonen. Testa att ställa kameran på den typ av ljus som råder ute. Då kommer troligen fönstrena att bli bra, men det som finns inne kommer att bli VÄLDIGT gult/oranget/rött.

Blandljus av detta slag är lite knepiga. Fotar du RAW kan du ju göra två "framkallningar" en med vitbalans för inomhusljuset och en med vitbalans för utomhusljuset och sedan lägga ihop dem i photoshop.

Det är alltså¨fullt normalt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar