Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett förslag om faddrar på fotosidan..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag satt här i lugnan ro och läste artikeln "Det störande strået" som skrivits av Terje när jag kom till stycket:

>>Den största inspirationen får man i en miljö där alla brinner av fantasi och kreativitet. Detta kan enbart ske om stämningen är öppen och hjärtlig. Där alla stöttar och motiverar varandra. Och där alla befinner sig på olika nivåer - och självklart accepterar detta.>>

Vidare läser jag:

>>Om den erfarne fotografen delar sina kunskaper till många mindre erfarna fotografer, kommer ekot från alla dessa vara mycket större tillbaks. Glöden hos en nybörjare kan ge mycket inspiration till den mer erfarne.>>


Nu till förslaget om faddrar. Jag vet att det finns många medlemmar på fotosidan med nyfunnet fotointresse som gärna vill försöka utveckla sitt eget bildskapande. Alla är kanske inte så framåt att de väljer att ställa fotografiskt personliga frågor i öppna forum som här på fotosidan. Och att läsa i böcker är inte alltid heller så lockande för en del.

Därför tänkte jag nu föreslå att lite mer erfarna medlemmar ställer upp som faddrar för en "nybörjare" (eller eventuellt för en liten grupp med nybörjare). Nybörjaren kan då via e-mail vända sig till sin fadder för att få svar på sina frågor och för att få andra nyttiga tips och råd om fotografering.

Man skulle vidare kunna tänka sig att nybörjare som är intresserade av en speciell genre inom foto får en fadder som tar mycket av den här typen av bilder. Exempelvis de nybörjare som är intresserade av porträtt får en "porträttfadder" medan den som är intresserad av att skapa bilder av naturen får en "naturfadder" osv.

Kan det vara något tro? Finns det ett sådant behov?
 
Jag tycker det låter som en väldigt bra idé. Jag skulle gärna vara fadder för några porträttintresserade nybörjare. Möjligt att man skulle kunna dela upp i lite olika nivåer för hur pass avancerad man är så att även de som kommit några steg på vägen kan få en lämplig fadder. Med systemet med pooler så kan man ju också skapa en liten grupp av nybörjare som ligger på samma nivå som tillsammans med faddrar kritiserar och uppmuntrar varandra.
 
Låter som en toppidé och något för mig. Då jag har ett nyfinnet intresse av fotografering "och inte kan någonting" så vore ju en fadder toppen.
 
Kul idé!

Jag kan oxå tänka mig att ställa upp som fadder, även om jag har ganska ont om tid just nu.
 
Trevligt att ni gillar idén! :=)

En fadder tror jag kan bidraga med mycket, tex svara på frågor, ge tips och råd samt bevaka sin nybörjargrupps upplagda bilder lite extra. Man skulle också kunna tänka sig att gruppen med nybörjare och fadder delas in lite med avseende på var man bor. På så sätt kan man inom gruppen bestämma om man tex ska ge sig ut på en gemensam fototur eller liknande.

Tanken är inte att faddern ska ses som någon expert som har svaret på precis allting. Det handlar mer om att faddern ska vara en medmänsklig själ som kan hjälpa till när nybörjaren känner att han/hon inte kommer framåt i sin utveckling som fotograf.

Jag ställer givetvis själv upp som fadder för de nybörjare som är intresserade av främst allmän natur och landskap.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.