Annons

Ett bra Porträttobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

elowek

Ny medlem
Hej!

Jag är ute efter ett bra porträtt objektiv som går att använda som ett vanligt objektiv vid tex fotografering av vänner och bekanta men det ska även fungera vid fotografering i tex studio! Är relativt ny med objektiv och utrustning. Objektiv med alla prisklasser upp till 5000kr. Tack på förhand!

85/1.8 är nog det klockrena alternativet. Många kommer att rekommendera 50/1.8 men det är lite kort tycker nog de flesta.
Jag förutsätter att du inte har en kamera med 24x36mm senso utan en vanlig Canon 500D, Nikon D90 eller liknande.

Frågan har ställts mer än en miljard gånger här på Fotosidan så du kan nog hitta lite läsvärt i arkivet...

Hej!

Jag är ute efter ett bra porträtt objektiv som går att använda som ett vanligt objektiv vid tex fotografering av vänner och bekanta men det ska även fungera vid fotografering i tex studio! Är relativt ny med objektiv och utrustning. Objektiv med alla prisklasser upp till 5000kr. Tack på förhand!
Tja, en normal 50/1,8 kostar inte mer än 1000 kr, och på cropkamera 80mm-
Ännu mycket bättre blir en Tamron 90/2,8 och den är också en fin macroobjektiv för drygt 4000 kr.
Varför bättre? För att du behöver inte komma så nära, och folk ställer inte in sig.
Eftersom 50mm är så billig och dessutom riktigt bra, är det knappast lönt att hoppa över det, köp båda. 70, eller 80 mm objektiv också perfekta, men lite för nära 50mm.

85/1.8 är nog det klockrena alternativet. Många kommer att rekommendera 50/1.8 men det är lite kort tycker nog de flesta.
Jag förutsätter att du inte har en kamera med 24x36mm senso utan en vanlig Canon 500D, Nikon D90 eller liknande.

Frågan har ställts mer än en miljard gånger här på Fotosidan så du kan nog hitta lite läsvärt i arkivet...

Jag har en 450D. Jag har faktiskt kollat lite på 85/1.8 då jag har hört en del om det! Okej jag har letat lite på forumet men kände att det var lättast att skicka in en egen tråd!

Tack för snabbt svar!

Samyang 85mm 1,8 pris ca 3000 nytt. Ett fullständigt underbart objektiv vad gäller skärpa och byggkvalitet finns på Cyberphoto.
Canon 100 2.8 macro mycket mycket bra ca 4000:- begagnat.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto