Annons

Ett bra porträtt objektiv - rimligt pris

Produkter
(logga in för att koppla)

Sokoban

Aktiv medlem
Om jag har fattat rätt så är ett objektiv på 24-100 mm rätt omfång på att ta porträtt bilder på...
Vilket objektiv skall jag välja ? Har en Canon EOS 450D ...
 
Om det är ett zoomobjektiv du är ute så Canon EF-S 15-85/3.5-5.6 USM IS ett bra objektiv som passar till det mesta.

Tar skarpa bilder.
 
Om det är ett zoomobjektiv du är ute så Canon EF-S 15-85/3.5-5.6 USM IS ett bra objektiv som passar till det mesta.

Tar skarpa bilder.

Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS har jag redan men tycker att mitt Canon EF 50mm f/1.8 II tar bättre bilder men saknar zoom ...

Några tips vad jag skall göra ?
 
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS har jag redan men tycker att mitt Canon EF 50mm f/1.8 II tar bättre bilder men saknar zoom ...

Några tips vad jag skall göra ?

Det är 15-85 som jag skrev om och det är ett skarpt objektiv lika bra som 50/1.4
eller till och med bättre.

Någon annan kanske har ett bra svar till dig på zoomobjektiv för porträtt.
 
Zoom vs fasta objektiv

Det var ett 15-85 som rekommenderades, ett helt annat än kit objektivet ;-)
Fasta glasbitar ger i regel ngt bättre skärpa/färgåtergivning. En del tycker skillnaden är försumbar i realiteten, beror ju helt å hållet va du har för krav.
Zoom å sin sida ger lite mer utrymme för variation utan att behöva flytta kameran. Är du ute å fotar handhållet finns ju "benzoomen" men är du i en studio kanske med stativ är det väl inte läge för flytta det så ofta.
Ett fast 100 mm med macro ger också ett större användningsområde. En stor bländare för att få litet skärpedjup å blurrig bakgrund är väl ett stort huvudargument oavsett zoom/fast.

ThomasR
 
- Stämmer detta ? Resultat blir ju bättre med mitt fasta objektiv, någon som vet ?

....Nej ;)

Med 50/1.8 som du har får du ett skarpt och kort skärpedjup.
Med 15-85 får du en ljussvag, skarp, mångsidigt ocbjektiv men inget kort skärpejup-

Porträtt i studio är oftast skärpedjupet inget man fotar efter, men porträtt utomhus och isolering av motiv är med fast bländare att föredra,

Zoomobjektiv har oftast den största bländaren 2.8 och det är bra. men kortare skäörpejup är fast objektiv bättre. Ditt är ruskig bra. 50/1.4 är ännu bättre.

Jag använder Sigma 50/1.4 och Canon 17-55/2.8. Den förstnämnda hemma vid lugn o ro och mindre rörliga modeller och 17-55/2,8 vud bröllop och mer hektiska situationer.

Undvik zoomar utan fast bländarvärden om du kan och har råd!

/Stefan
 
Det överlappar antagligen. Vid en direkt jämförelse av två så olika objektiv är det i princip omöjligt att säga att något är bäst, det beror på vad man prioriterar.

Just 15-85 och 50/1.4 är knepiga att jämföra då största bländaröppningen vid 50mm för 15-85 är f5.0 medan den för det fasta objektivet är 1.4. Jämför man skärpan på respektive maxöppning är nog zoomen tveklöst bättre men ställer man in det fasta på f5.0 så torde zoomen stå chanslös. Så även mot ditt 50/1.8II.

Jag har tyvärr inget bra förslag på porträttzoom, jag fotar själv inte särskilt mycket porträtt men skulle antagligen luta åt att komplettera ditt fasta med ett par fasta till. T.ex sigmas 30/1.4 eller canons 35/2.0 samt något längre, kanske ef 85/1.8 eller något macro i stil med tamron 90/2.8.

Om du absolut vill ha en zoom så kanske någon av normalzoomarna med fast bländare på 2.8 kan vara något? Det finns hyfsat billiga från sigma och tamron och dyrare från canon.
 
- Stämmer detta ? Resultat blir ju bättre med mitt fasta objektiv, någon som vet ?

Jag har varken testat Canon 50mm 1.4 eller 15-85 men tror det är mycket tveksamt att 15-85:an skulle vara bättre. Vill iaf. gärna se lite bevis på detta. Skärpa är inte allt, speciellt inte när man ska fota porträtt.

Hur som helst skulle jag ta ett objektiv med större bländartal. 85mm och 5.6 är inte så kul när man ska fota porträtt. Det är mycket möjligt att bilden blir skarp, men det saknar möjligheten att "sudda" bakgrunden.
Jag gillade både min 85mm 1.7 och min 70-200 2.8 (på Sony fullframe). Även min 24-70 2.8 gick bra, men ibland saknade jag lite extra brännvidd.
 
Det överlappar antagligen. Vid en direkt jämförelse av två så olika objektiv är det i princip omöjligt att säga att något är bäst, det beror på vad man prioriterar.

Just 15-85 och 50/1.4 är knepiga att jämföra då största bländaröppningen vid 50mm för 15-85 är f5.0 medan den för det fasta objektivet är 1.4. Jämför man skärpan på respektive maxöppning är nog zoomen tveklöst bättre men ställer man in det fasta på f5.0 så torde zoomen stå chanslös. Så även mot ditt 50/1.8II.

Jag har tyvärr inget bra förslag på porträttzoom, jag fotar själv inte särskilt mycket porträtt men skulle antagligen luta åt att komplettera ditt fasta med ett par fasta till. T.ex sigmas 30/1.4 eller canons 35/2.0 samt något längre, kanske ef 85/1.8 eller något macro i stil med tamron 90/2.8.

Om du absolut vill ha en zoom så kanske någon av normalzoomarna med fast bländare på 2.8 kan vara något? Det finns hyfsat billiga från sigma och tamron och dyrare från canon.

ok .. Vilket fasta objektiv skall jag välja vid porträtt vid helfigur d.v.s. ifrån Canon EF 50mm f/1.8 II uppåt eller neråt? .. Om ni förstår vad jag menar....
 
ok .. Vilket fasta objektiv skall jag välja vid porträtt vid helfigur d.v.s. ifrån Canon EF 50mm f/1.8 II uppåt eller neråt? .. Om ni förstår vad jag menar....
Ditt 50/1,8 är ett alldeles utmärkt porträttobjektiv. Om du tycker att du behöver en annan brännvidd så vet du redan om det är en kortare eller längre brännvidd du behöver.
 
ok .. Vilket fasta objektiv skall jag välja vid porträtt vid helfigur d.v.s. ifrån Canon EF 50mm f/1.8 II uppåt eller neråt? .. Om ni förstår vad jag menar....

Beror ju på om du måste kunna få med helfigur inomhus. Om inte är Canon ef85mm 1,8 ett ypperligt porträttobjektiv. Skarpt redan på stora bländare och utsökt bakgrundsoskärpa. Kan bli tajt inomhus som sagt, men utomhus är det ju bara att backa om helfigur är viktigt.

Annars är en 70-200 2,8 ganska lämplig som porträttglugg. För att inte tala om alla andra användningsområden den täcker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.