Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett andra objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thorsten

Medlem
Hejsan! e väldigt ny innom foto och gillar det mer och mer för varje dag som jag lär mej nya saker. Har i dagsläget en nikon d60 med 18-55 optik. Jag fotar mycket enduro och motocross och har kommit på att objektivet inte räcker till, så jag undrar vad ni skulle rekomendera för objektiv? Dock inget ultrazoom.

Valet står mellan ett 55-200 eller ett 70-300 båda AF-S. Och hur allround kan man vara med dom?

Har sökt, dock utan framgång.

Tack på förhand!
 
optik

Tjena!

Om du ska plåta hojjar som rör sig snabbt så är det viktigt att du kan använda korta slutartider. För att åstadkomma korta slutartider behöver du ett så ljusstarkt objektiv som möjligt. Ljusstyrkan för ett visst objektiv anges oftast efter brännvidden. I ditt fall är det kanske nikon optiken 55-200/4-5,6 respektive 70-300/4,5-5,6 som du har tittat på. Ljusstyrkan är i dessa fall 4-5,6 respektive 4,5-5,6 där den första siffran anger ljusstyrkan vid kortaste brännvidden och den andra vid den längsta brännvidden. Värt att notera är att en mindre siffra anger en högre ljusstyrka, alltså ett objektiv med ljusstyrkan 2.8 kan ta bilder i svagare ljus eller med kortare slutartider än ett objektiv med ljusstyrkan 5,6.

Jag kan tänka mig att 55-200 optiken är något ljusstarkare än 70-300 optiken vid samma brännvidd, men jag är inte säker för jag har inte testat dessa objektiv. 70-300 har ju annars en längre brännvidd och låter dig komma "närmre" ditt motiv. Annars är ju 55-200 en naturlig förlängning av det objektiv som du redan har, det tar ju så att säga vid där det förra slutar. Tänk på att om du ska köra med lite längre brännvidder så kan det vara ide att skaffa ett stativ av nån sort för att undvika kameraskakningar. Oftast är ett enbens-stativ enklare att jobba med vid sport foto, men vid riktigt långa brännvidder behövs stabilare grejjer.

Slutligen kan jag rekommendera dig att också titta på så kallade pirat-objektiv. De ger i allmänhet mer för pengarna och har i många fall likvärdiga eller till och med bättre prestanda än märkesoptiken. Tamron har ett klassiskt 70-200/2,8 för 6-7 loppor som ska vara riktigt bra. Ganska mycket dyrare men med bländare 2,8 får du inte bara korta slutartider, du kan också sätta störande bakgrunder helt ur fokus och på så sätt framhäva motivet. Jag vet att det kanske verkar "foto-nörds-snobbigt" av mig att rekommendera ett så dyrt objektiv men det kan åtminstonde vara något att fundera över. Själv plåtade jag en hel del speedway på 90-talet och jag använde min gamla tokina 80-200/2,8 hela tiden, samma glugg som jag fortfarande kör med. Ett råd till dig som ska fota saker som sprutar lera och grus omkring sig: köp ett neutralt filter till gluggen (skylight eller UV-noll) och sätt på det på en gång. Risken är annars att frontlinsen på ditt sprillans nya objektiv blir sandblästrad, och det är inte roligt. Filtret går att byta, frontlinsen är dyr att fixa!

Lycka Till!
 
Tack för den proffsiga beskrivningen, det där Tamrom objektivet verkar lockande. Hittade även ett Nikkor, dock e det inte lika ljusstarkt. Så till min fråga, vad skulle du/ni rekomendera av nedanstående objektiv till rörliga fordon och motsvarande.

NIKKOR AF-S DX 18-200/3.5-5.6G IF-ED VR II 6600kr

TAMRON OBJEKTIV AF DI 70-200/2,8 7000kr

Tack på förhand!
 
Det är ju väldigt olika objektiv, 18-200 är bra men är ju just ett objektiv med 11 x zoom så det känns inte riktigt som det är det du söker.

Tamron 70-200 känns dock som ett kap typ, iallafall för motocross, handen i handsken. Det ända som man kan kika på är om autofokusen duger om man behöver en sådan, annars verkar det vara ett kanon objektiv.

Nikon's 80-200 2.8'or verkar ju riktigt sköna också. Men detta omfång känns helt rätt, tillsammans med ett Tokina 12-24 eller 11-16 så klarar du allt.

Nu vet jag inte just när motocross tävlingar går av stapeln, men det är ju riktigt shysst ljus framåt eftermiddan, å då kan en 2.8 avgöra för att du ska hamna på 1/500 sekund.

70-300'an har väl dock ett läge två (på bildstabiliseringen), för panoreringar som kan vara käkkt om man är lite instabil på handen.
 
Hej igen!

Jag tror inte att 18-200 är något för dig. När du fotar hojjar med den kommer du bara att utnyttja zoomen mellan kanske 80-200 och där är ljusstyrkan som sämst.

Förr i tiden brukade också långzoomar ha stora problem med vinjettering (mörka hörn) och distorsion (linjer nära bildkanterna blev böjda). Om det är så fortfarande vet jag inte men dessa gluggar används mest av fotografer som vill ha en lätt packning.

Den viktigaste frågan som jag tycker att du ska ställa dig är: är det värt att satsa 7 loppor på ett objektiv till kameran?

Nästa fråga är: kommer jag att komma nära nog med 200mm brännvidd?

Om svaret är ja på båda tycker jag att du ska kolla efter objektiv i klassen 80-200/2,8 eller 70-210/2,8. Kolla tillverkarna; tamron, sigma och tokina och kolla dessutom efter orginal optik. Läs tester (www.dpreview.com är bra) och kolla efter beggade gluggar. Bestäm dig för vad du vill ha och köp den!

Jag fuskade lite på olika tidningar under början och mitten av 90-talet och fotojournalistens standardutrustning då var en 24-70/2,8 och en 80-200/2,8 på varsitt hus. Jag använde nog 80-200 till 60% av mina bilder på den tiden. Jag skulle tro att detta gäller ännu faktiskt.

Precis som Karl säger så är autofokusen en bra grejj att kolla. Den får inte vara för långsam om du ska plåta sport.

Lycka till med ditt inköp!
 
Tänk bara på att du behöver ha inbyggd AF-motor om du köper Sigma, Tamron eller Tokina, de brukar ha en variant med och en utan till Nikon.
 
Jag hade kikat på Nikons 55-200 med VR!
Brännvidden är du själv inne på. Och VR ger dig bildstabilisering med 2-3 steg. Och jag förmodar att du då plåtar utomhus..... Så med ljuset borde vara någorlunda okej. Sedan kan du ju jobba med ISO-känsligheten.

Ett prisvärt objektiv som jag inte blivit besviken på. Plåtar dock inte cross, men.......
 
Shit grabbar.. nu har jag beslutsångest. Jag har ju som sagt en Nikon D60 och valet av objektiv står mellan:

NIKKOR AF-S DX 55-200/4-5.6G VR 2500kr

TAMRON AF DI 70-200/2,8 7000kr


Priset är en enorm skillnad, och eftersom jag inte har någon värsting kamera, kommer jag ens märka någon skillnad? (Vet att brännvidden inte e den samma)
Kommer jag att kunna använda Tamronen bättre än Nikkoren rent bildmässigt?
Sen e jag mycket intresserad av foto så det dyrare alternativet kankse bättre i längden när jag byter upp mej? Jag har även råd att lägga ut dom pengarna om det behövs.

Kom med råd nu... TACK!
 
Kör du Nikons 55-200..... Prisvärt, och du får en bra glugg. Skulle du inte va nöjd, så har du ett begagnatvärde, du har inte lagt ut så mycket pengar och du kan köpa något annat.

Men, plåtar du inte i extremt dåligt ljus, så är jag ganska säker på att du blir nöjd. Även med att ha sluppit punga ut med 5000 mer.....

Kör hårt och ha kul!!!
 
hej igen!

Se det så här: 55-200 optiken är ett objektiv som säljs i kit med bla Nikon D40. Tamrons objektiv är, enligt tester (dpreview.com), i samma optiska klass som Canons 80-200/2,8L. Det är en milsvid skillnad. Dessutom kan du använda riktigt korta slutartider även om det skulle råka vara mulet eller börja skymma.

Tamron gluggen är, som glas betraktat, mycket bättre. Priset är dessutom väldigt bra, trots att det är högt. Frågan är snarare om du kommer att fortsätta plåta mycket, och, isåfall om det är värt 4750:- extra.

Jag tycker att du ska besöka en välsorterad fotoaffär och klämma och känna på båda. Ta med dig kameran så att du kan testskjuta lite också.

Lycka Till!

//Johan
 
Thorsten skrev:
Priset är en enorm skillnad, och eftersom jag inte har någon värsting kamera, kommer jag ens märka någon skillnad?
Det som gör skillnaden är inte kamerahuset utan optiken.
Bra optik ger bättre färger & högre kontrast & större bländaröppningar & kostar mer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.