Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett allround objektiv för naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

SPinckney

Medlem
Tjena,

Ska iväg på en lång cykelresa genom flera länder i centralasien. Har en Nikon D40 kamera och söker helt enkelt ett allround objektiv för naturfoto. Jag kommer befinna mig i många bergsområden och vill ta en hel del kort på just berg, men också naturbilder och diverse byggnader.

Kan ni rekommendera nåt bra allround objektiv som är stabilt och tar fina naturbilder och som passar till Nikon D40 ?

Lite mer info:

Jag kommer fotografera en mängd olika typer av bilder men merparten kommer vara på landskap och hela berg. Vanligtvis en ganska bra bit ifrån eller bilder som ger ett helheltperspektiv/översikt av miljön.
Hade gärna velat kunna zooma en del med objektivet för att variera.

Mackro fotar jag i princip ingenting.
Jag kommer ha båda händerna lediga för fotande då jag stannar för att ta bilder på vägen.

Gällande miljö så är det utomhus självklart med varierande ljus beroende på väder. Kommer vara mycket bilder under vintertid, alltså mycket snö men också en hel del bilder i varmare mijöer och öken, så väldigt varierande.

Kan tänka mig lägga runt 5000kr för ett objektiv.

Tycker faktiskt det låter som ett 18-200 VR skulle passa dig utmärkt. Riktigt mångsidigt, från hyffsad vidvinkel till ordentlig tele, dessutom med bildstabilisering.

Kostar cirka 6000 nytt, går nog att köpa billigare antingen begagnat eller från Hong Kong/USA.

Jag hittar inte 18-200 så billigt, men om man tittar på priserna hos exempelvis Cyberphoto så får man ett Sigma 18-50/2,8 HSM och ett Nikkor 55-200 VR för samma pris. Om man inte nödvändigtvis måste ha ett enda objektiv så lär den kombinationen ge väldigt mycket bättre bildkvalitet skulle jag tro.

Tillägg: Om det bara är ett objektiv som gäller och budget på fem lakan inte får spräckas så är nog Nikkor 18-135 ett alternativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar