Annons

Etik & moral??

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Jag måste få höra lite synpunkter på detta.

Fick ett mail i min mailbox där jag erbjöds få mina egna bileder hemsickade och "förbättrade" av en annan medlem här på fotosidan.

Jag reagerade rätt häftigt och tyckte att det var helt fel av den personen att ladda hem mina bilder utan att fråga mej.Och att sen förändra dom också...

Nu vill jag höra vad ni andra tycker.

Har man rätt att ta hem andras bilder här utan att fråga om lov??
Visst vore det kul höra att någon vill ha min bild som tex skrivbordunderlägg etc , men i mina ögon gör man det inte utan att fråga.
Här om någonstans tycker jag att vi bör värna om bilden och dess ägare...

Låt mej höra lite åsikter!

~ Carola

redrosie skrev:

Fick ett mail i min mailbox där jag erbjöds få mina egna bileder hemsickade och "förbättrade" av en annan medlem här på fotosidan.

Jag reagerade rätt häftigt och tyckte att det var helt fel av den personen att ladda hem mina bilder utan att fråga mej.Och att sen förändra dom också...

Jag tycker det låter precis som om han erbjöd, alltså frågade om det var ok om han gjorde.. Då tycker jag inte att det är något konstigt! Skulle vara en helt annan sak om han laddat ner dem, förbättrat dem och sen meddelat dig! DÅ hade det inte varit ok!

Men jag kanske missförstod dig om hurvida han frågat om lov eller inte!?

Hej

Frågan är ju lurig:
1. En del skriver ju, hur kan jag förbättra bilden?, då kan ett sätt vara att laddar ner bilden, mailar en bild till denna med förslag. DVS som svar på frågan

2. Hela iden med bilder här är ju att få kritik /ideer på/kring bilder så de kan bli bättre. Då gäller väl punkt 1 till viss del automatiskt.

3. Vill man bara visa upp bilderna, varför lägga dem i kritikerdelen överhuvudtaget, då bör du väl ha en portfolio

Är lite provokativ, men har jag inte en liten poäng?

Roine

DET är förjävligt! SÅ får det inte vara.. Det är samma sak som att sno en bild!

Hade någon gjort så mot mig hade jagberättatför honom vad jag tycker och kanske få en ursäkt!

Sen kan man fråga sig till vilken nytta han gjorde det!? För din skull? Att du skulle få bättre bilder? Då tycker jag han borde ha frågat dig först! Eller gjorde han det för att visa på sin kunskaper i PS (?) så är det ett ganska barnsligt tilltag!

Mja jag ser det inte så.
Jag vill ju ha kritik och förslag på förbättringar men absolut inte att någon ..iaf inte utan min tillåtelse..laddar hem bilderna..

Ska förändringar ske med bilden så ska ju JAG göra dom..det är ju jag som har copyrighten

Detta var ett svar på Roines inlägg

roinek skrev:
Hej

Frågan är ju lurig:
1. En del skriver ju, hur kan jag förbättra bilden?, då kan ett sätt vara att laddar ner bilden, mailar en bild till denna med förslag. DVS som svar på frågan

2. Hela iden med bilder här är ju att få kritik /ideer på/kring bilder så de kan bli bättre. Då gäller väl punkt 1 till viss del automatiskt.

3. Vill man bara visa upp bilderna, varför lägga dem i kritikerdelen överhuvudtaget, då bör du väl ha en portfolio

Är lite provokativ, men har jag inte en liten poäng?

Roine

Skall jag vara ärlig ROine förstår jag inte din poäng? Jag tycker inte man skall bete sig på det sättet.. Har man kritik så säger man vad som är fel.. Man kan ju inte börja ändra i bilden för då är det ju inte den ursprungliga bilden och då har ju hela idén med kritik för att kunna ta bilder bättre fallit!?

redrosie skrev:

Ska förändringar ske med bilden så ska ju JAG göra dom..det är ju jag som har copyrighten

Jag tycker inte att du bara har copyrighten utan du har ju rätten att bestämma hur bilden skall se ut och om du vill ha den på det sättet skall väl ingen komma och göra om på bilden på det ett han skulle ha gjort den.. Man kommer ju inte ifrån att man manipulerar med någon annans originalbild för att den skall se ut som något annat än vad som var tanken vid exponeringstillfället!

Om någon laddar hem en bild och justerar den för att visa på hur han/hon menar att den kan förbättras och föreslår dig detta menat som konstruktiv kritik så ser jag inget ont i det. Det kan förståss tolkas som ett "titta vad bra jag är" om det görs utan att meddela först. Men syftet kan väl ändå vara gott. Men om någon sätter det i system och föröker slå mynt av det hela tycker jag det är fel.

Jag skall erkänna att jag i väntan på att jag skulle få hem min negativskanner laddat ner bilder från nätet (men inte från fotosidan såvitt jag kan erinra mig) med mysko färgbalans för att försöka korrigera detta i rent övningssyfte. I dessa fall har jag sedan slängt bilderna.

I praktiken laddar man ju ner bilderna till datorn bara man titar på dem (även om de inte sparas i längden).

Om sedan man har för avsikt att använda bilderna, publicera etc, så är det förkastligt att inte fråga först.

Min lilla åsikt,

... oj många inlägg han visst emellan

Mvh Richard

Hej

Detta är inte riktat mot dig NikasK, men bygger på ditt inlägg:

Rent hypotetiskt:
Varför lägger man upp en bild till kritik om man har den ståndpunkten som du beskriver (Det är flera som skrivit så till och från under det året jag läst inlägg).

Roine

NiklasK skrev:
Jag tycker inte att du bara har copyrighten utan du har ju rätten att bestämma hur bilden skall se ut och om du vill ha den på det sättet skall väl ingen komma och göra om på bilden på det ett han skulle ha gjort den.. Man kommer ju inte ifrån att man manipulerar med någon annans originalbild för att den skall se ut som något annat än vad som var tanken vid exponeringstillfället!

redrosie skrev:
Har man rätt att ta hem andras bilder här utan att fråga om lov?
Man får lov att kopiera bilder för eget bruk och i praktiken händer det varje gång någon surfar till dem.

Sedan kan man diskutera vad som anses vara ''god sed''. Det finns en gammal klassisk tumregel på nätet: Be conservative in what you send and liberal in what you receive.

Möjligen har jag missförstått något men sidorna här är väl skyddade mot att tanka hem bildfilen ? I alla fall fungerar inte "högerklick" på mina bilder...

Förstår precis vad du menar och varför du tycker så, men jag tycker ändå att det är att gå ett steg för långt!

Om man istället tänker sig en fotoklubb med diavisning! Jag gilar inte dina bilder för att det är för lite svärta i skuggorna.. D tar jag en bläckpenna och styr upp det så att det ser väldigt snyggt ut (enligt mig men inte nödvändigtvis av dig) i projektorn.. Skulle inte du tycka att det skulle vara bättre om jag då beskrev för dig vad jag inte tyckte var snyggt så att du kunde testa det nästa gång, eller om du fortfarande tycker att bilden är som den du ville fånga när du stod där i skogen mitt i regnet?! Det måste ju ändå vara upp till den som tagit bilden om de vill ta åt sig av kritiken!? DÅ känns det dumt att man blir påkastad de förändringar på felaktigheter man själv inte tycker finns!

Prova "Save As" (eller Spara Som kanske det blir på svenska) och se själv ...

Jag tycker Pej är inne på rätt spår, det underliga här är väl att han/hon erbjöd sina "tjänster" i efterhand.

Man kan ju jämföra med trycksaker, min dotter älskar att klippa, klistra, måla på bilder ur diverse tidningar dvs "förändra" dem och jag tänker verkligen inte be någon "om lov".

Skulle vi däremot publicera hennes alster kommer ju saken i en helt annan dager.

Senast ändrad:
Ja jag vet inte vad jag ska utläsa av detta..

Om man inte på en fotosait får ha bilderna "i fred" för ens egna medlemmar på samma sait..Är inte det lite lågt???

Jag kan spara mina egna bilder på det sättet, inte andras annat än den lilla "tumnageln".

Högerklicksskyddet ger ju bara en "falsk" säkerhet.. Det är precis lika enkelt att trycka PrtScn... Så vips har du bilden i 600 pixlar..

Möjligen har jag missförstått något men sidorna här är väl skyddade mot att tanka hem bildfilen ? I alla fall fungerar inte "högerklick" på mina bilder...

Så skrev Jan och jag tycker ju också att det måste innebära något...eller??

(Hur i attan klipper man med tidigare inlägg??)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar