iSolen.se
Guest
Inte alls så jag uppfattar det.
De tycks ju haft en bra mail konversation där man inte försöker smita undan sitt ansvar utan vill göra rätt för sig.
I mitt tycke blir det dåligt klimat om man i det läget springer i väg och hotar med stämning eller försöker hämnas genom att ta oskäligt betalt. Därav mitt inlägg.
Kan man få vad man hade begärt om de frågat först och extra på det tycker jag att man kan vara nöjd. Sen tycker jag att stora företag ska ha bättre koll på vad man gör. Därför lade jag till att man kan begära att de gör lite extra i form av välgörenhet. Det visar att man inte är girig, hämndlysten osv men att man nog tycker att de kan ge lite extra på ett sätt som gagnar andra och dessutom kan användas på ett positivt sätt av företaget.
Det är klart de är tillmötesgående De har tagit en chans och blev avslöjade så nu försöker de vara så trevliga som möjligt för att inte reta upp.
Det tog en kalkylerad risk, ofta kräver fotografer bara 2-3 ggr beloppet. Så om det är 10% risk att bli avslöjad lönar det sig ända upp till om kravet är 10 ggr köpbeloppet.
Den här kalkylen har vissa tidningar gjort som därför systematiskt stjäl andras bilder, det är helt enkelt billigare att stjäla.