Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättning för fotojobb

Produkter
(logga in för att koppla)

olle_sandstrom

Aktiv medlem
Är lite panik då jag är ute alldeles för sent som vanligt. Ska lämna ett kostnadsförslag under dagen...

Jag har blivit erbjuden ett fotouppdrag i Kalmar. Uppdragsgivaren vill bygga upp en "bildbank" med ~70-80 bilder men det är mycket möjligt att jag inte kommer stå för alla bilderna. Bilderna ska vara allt från kalmarbilder till mer nischade bilder i olika miljöer. Dom vill betala mig per bild vilket känns ok för mig, på så sätt kan jag arbeta i min egen takt och känna större frihet.

Jag kommer presentera bildförslag som dom sedan väljer och betalar för. Problemet är hur mycket jag ska kräva per bild. Jag har idag inget företag och har inga planer på att starta ett då jag kommer lämna landet om någon månad.

Till saken kommer att dom också vill ha ensamrätt på bilderna, dom vill kunna använda dom var dom vill och under en obegränsad tid.

Jag funderar på att begära 500kr/bild som betalas ut som lön (dom står för arbetsgivaravg/socavg.) vilket är vad dom har betalt till mig vid ett tidigare tillfälle. Då handlade det om 7 bilder som jag redan hade tagit och hade liggandes.

För att inte hamna i en sits där dom säger att "vi vill inte ha några av bilderna du har tagit" så tror jag att jag kommer föreslå en miniersättning på ~4000kr som avräknas vid bildköp.

0 bilder = 4000kr
8 bilder = 4000kr
16 bilder = 8000kr

Är jag helt ute och cyklar eller kan jag lämna detta som förslag?

Tacksam för alla förslag och synpunkter, är så gott som novis på det här området!

/Olle

500 kr tycker jag är lite även om de bara skulle använda bilden en gång utan exklusiv publiceringsrätt.

Staffan

Skickade ovan som ett förslag och fick tillbaks att det blev för mycket pengar då dom skulle ha så många bilder...

"Antingen måste priset per bild sjunka eller så kan vi bestämma en viss arbetstid som det får ta tex en veckas arbete heltid och att du får arvode för antal timmar du jobbar plus ett pålägg för friköpning av bilderna."

Bad att dom skulle komma med ett förslag för ersättning per bild, får se vad dom säger om saken. Känns bättre för min del om jag kan arbeta i min egen takt än att ha timpenning. Om jag skulle hamna i en sån sits, vad är vettigt att begära isf?

Personlig åsikt....

Håll BLF:s prislista för offert och faktura.

Om du sedan ger rabatt i procent på varje enskild faktureringspost är upp till dig

På så sätt lär vi folk vad fotografering kostar oavsett vad de får betala för jobbet.

mvh

Jerry Gladh

ANNONS