Annons

Ersättning för förstasida på dagspress?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikemechanix

Aktiv medlem
Det är såhär:
Jag har blivit tillfrågad att fixa en bild till publicering i en dagstidning (Östgöta Correspondenten). Det är en hel förstasida på en fredagsbilaga det handlar om.

Frågan nu är: Vad är en rimlig ersättning?

mikemechanix skrev:
Det är såhär:
Jag har blivit tillfrågad att fixa en bild till publicering i en dagstidning (Östgöta Correspondenten). Det är en hel förstasida på en fredagsbilaga det handlar om.

Frågan nu är: Vad är en rimlig ersättning?

"Fixa" en bild låter som uppdrag, då är det betalt per timme som gäller.

775:- per timme (de 2 första timmarna, därefter 550:- för den tredje).

Är bilden redan tagen så är det 660:-. alldeles oavsett om den är på första sidan, eller längst bak i tidningen.

Ovan priser är enligt BLF (Bildleverantörernas Förening. En prislista som corren använder sig utav).

"Fixa" en bild låter som uppdrag, då är det betalt per timme som gäller.

775:- per timme (de 2 första timmarna, därefter 550:- för den tredje).

Är bilden redan tagen så är det 660:-. alldeles oavsett om den är på första sidan, eller längst bak i tidningen.

Ovan priser är enligt BLF (Bildleverantörernas Förening. En prislista som corren använder sig utav).

Är det fortfarande 775:- per timme, och 550:- följande per timme? Min BLF lista ligger hemma, men jag skulle behöva en uppdatering innan jag kommer hem.

Detta är ute på uppdrag, men även 550:- per timme, vilket inkluderar resetiden om jag minns rätt?

Senast ändrad:
Följdfråga, tidningen verkar inte vara särskilt sugen på att betala timpris, utan vill betala ett pris per bild. De brukar inte ta in frilansare. Är det här något som är (börjar bli) vanligt?

Vad jag förstår är Corren medlem i TU (TidningsUtgivarna) och därmed bundna av avtalet med BLF. Även om inte fotografen i det här fallet är ansluten till BLF borde man kunna hävda avtalet som norm.

I avtalet framgår väldigt tydligt skillnaden mellan arkivbild och uppdrag (som det alltså rör sig om i det här fallet).

Timpriset är nu något högre än vad som tidigare nämnts i den här tråden, nämligen 840 respektive 630 kr.

Fast det kanske är enklare att istället för att tjafsa med uppdragsgivaren om skillnaden mellan uppdrag och arkivbild själv räkna ut vad uppdraget är värt. Om det borde ta 2 timmar, så säg att du vill ha 2000 kr för bilden.

Nu är fallet att de vill att jag ska fota en festival, första och sista artist med speltid 18 och 00.30, vilket blir cirka 8 timmar. De kommer använda 2 eller 3 bilder.

6,5 timmar alltså. Om du då ska ha betalt för de timmarna blir det ju:
775*2+550*4,5=4025
Om de bara vill ha tre bilder och vill betala per bild blir priset 4025/3= 1341kr/st :)

6,5 timmar alltså. Om du då ska ha betalt för de timmarna blir det ju:
775*2+550*4,5=4025
Nja, enligt det BFL-avtal som gäller nu blir det i så fall 840x2+630x4,5 -- alltså 4515 kr. Enligt Mikael 8 timmar, dvs 840x2+630x6 -- alltså 5460 kr.

Det ska kanske påpekas att arvodet gäller F-skatt (men exklusive moms). För den som A-skattar blir det ungefär 25 procent mindre, dvs 3400 kr respektive 4100 kr

Sen kan man förstås diskutera om det är rimligt att debitera hela väntetiden. Det beror ju lite på om uppdraget är på fotografens hemort eller om h*n måste resa dit.

Det är cirka 1.5 timmes restid (fram och tillbaka) som inte är medräknat i exemplet.

Dock är det första uppdraget, men de vet att de får bra (rimliga) bilder.

Nu blir det ju en del timmar, så jag är osäker på om man ska göra en deal om ett fast pris som blir lägre, dels på grund av antalet timmar men även för framtida frilansuppdrag. Tror inte det blir så många dock. Jag brukar använda BLF rakt av annars.

"Kostnad för resa med egen bil debiteras enligt överenskommelse" - vad är vanligt här för milersättning (för dagspressuppdrag)?

Nu har jag fått ett erbjudande för ersättning för tre bilder, vilket blir cirka hälften jämfört med BLF med uppskattning av den tid som blir nerlagd. Är det vanligt att dagspress vill ha ersättning per bild(er) istället för nerlagd tid?

Är det vanligt att dagspress vill ha ersättning per bild(er) istället för nerlagd tid?
Det är vanligt att köpare vill betala så lite som möjligt. Men om det är tidningen som bett dig åka och ta bilderna åt dem är det ingen tvekan om att du ska ha betalt per timme, inte per bild. Det är bara att läsa i BLF-avtalet.

Om du däremot tagit bilderna på eget initiativ är det förstås en förhandlingsfråga.

Vilken tidning handlar det om?

Det är Corren, men från samtalet så har de nog inte förstått att jag frilansar med F-skatt utan tror jag är en duktig amatör (jag fotar konserter). Det är inte arkivbilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar