Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättning av nikkor 17-35mm

Produkter
(logga in för att koppla)

anzon

Aktiv medlem
Hej jag slänger vilt ut en fråga som rör vidvinkelsobjektiv. Är det någon som har ett bra vidvinkel till nikon att rekommendera? Jag har 17-35mm och är inte nöjd med det!
Är förvånad att så många gillar den...

Tack på förhand!
 
anzon skrev:
Hej jag slänger vilt ut en fråga som rör vidvinkelsobjektiv. Är det någon som har ett bra vidvinkel till nikon att rekommendera? Jag har 17-35mm och är inte nöjd med det!
Är förvånad att så många gillar den...

Tack på förhand!

Nikons 14-24/2.8 verkar vara någonting i hästväg, men lite väl "vidvinklig för min smak. Men den kommer säkert att hamna i min väska också så småning om.

Men är du riktigt nykter när du är förvånad över att folk gillar 17-35/2.8? ;-)
Tycker den är jättetrtevlig, med lite reservation för motljusreflexer.

Vad är det du inte gillar med optiken?
 
Jag har gjort ett fruktansvärt misstag och skrivit 17-35mm när jag menade den lilla 18-35mm...
 
Har personligen mycket goda erfarenheter av Nikon 18-35mm. Det är inte särkilt ljusstarkt men behöver man inte det så är det ju inga större problem. Dess styrka är på de större brännvidderna och är mycket trevlig att arbeta med vid 35mm vilket också stämmer med det Bjørn Rørslett skrivit om objektivet, nämligen att presterar nästan lika bra som 17-35mm vid 35mm. Det finns också en intressant gammal mastodonttråd där bla Mikael Risedal testar diverse objektiv och i den tråden kan man se att 18-35mm presterar mycket bra.

Jag bytte ut min 18-70mm mot 18-35 och jag tyckte det var ett ordentligt kliv uppåt, på flera sätt (bytte förvisso senare ut 18-35mm också). Som begagnad är det en prisvärd , trevlig och lätt glugg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.