ANNONS
Annons

Ersättare till Nikon D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

Snowgubben

Ny medlem
Hej!

Köpte en beg Nikon D70s som min första kamera för runt 5 år sedan och går nu i tankarna att byta ut den. Har varit nöjd med den men det känns som den börjar bli en aning föråldrad samt att den har brister emot dagens kameror.

Har ingen koll alls på de nya kamerorna så vet inte riktigt vad som kan passa mig. Bristerna i min D70s ansåg jag vara den dåliga upplösningen(6mp) då jag redigerar bilderna i datorn, den lilla skärmen (2"), brusiga bilder, bristen på fokuspunkter samt det lilla minneskortet. Är ingen professionell fotograf utan de flesta bilderna blir på kompisarnas bilar men vill ändå ha en bra kamera som jag kan utvecklas ännu mer med!

Objektivet jag har kört med är standard 18-70 så ett liknande objektiv antar jag skulle passa mig men även ett teleobjektiv skulle jag gärna testa på!

Att filma är ingen funktion som jag är tänkt speciellt mycket på men då jag inte har någon vettig filmkamera så tror jag inte det skulle vara en nackdel att kunna det :)

Då man är nybliven student så är budgeten inte den största, tanken är att köpa en begagnad.

Tack på förhand! //Mattias

Hej!

Köpte en beg Nikon D70s som min första kamera för runt 5 år sedan och går nu i tankarna att byta ut den. Har varit nöjd med den men det känns som den börjar bli en aning föråldrad samt att den har brister emot dagens kameror.

Har ingen koll alls på de nya kamerorna så vet inte riktigt vad som kan passa mig. Bristerna i min D70s ansåg jag vara den dåliga upplösningen(6mp) då jag redigerar bilderna i datorn, den lilla skärmen (2"), brusiga bilder, bristen på fokuspunkter samt det lilla minneskortet. Är ingen professionell fotograf utan de flesta bilderna blir på kompisarnas bilar men vill ändå ha en bra kamera som jag kan utvecklas ännu mer med!

Objektivet jag har kört med är standard 18-70 så ett liknande objektiv antar jag skulle passa mig men även ett teleobjektiv skulle jag gärna testa på!

Att filma är ingen funktion som jag är tänkt speciellt mycket på men då jag inte har någon vettig filmkamera så tror jag inte det skulle vara en nackdel att kunna det :)

Då man är nybliven student så är budgeten inte den största, tanken är att köpa en begagnad.

Man kan säga att D70s ersattes av D80, som ersattes av D90 som ersattes av D7000 som i sin tur nu i våras ersattes med D7100 ... Kort sagt, kamerorna i den här serien har en del likheter med D70 (som att ha inmatningshjul både fram och bak) men har inneburit gradvis uppgraderingar med större skärm, fler finesser osv. Mycket starkt förenklat:
D80 - 10 megapixel istället för 6 in din D70s, men annars liknande sensorteknik
D90 - 12 megapxel, men en väsentligt bättre sensor än D80 när det gäller brus och liknande
D7000 - 16 megapixel och ytterligare ett märkbart steg i allmänna sensorprestanda
D7100 - 24 megapixel, men i övrigt är sensorn ganska lik D7000, märkbart uppgraderad AF

Sedan har du den lite enklare 5000-serien där den första, D5000 har nästan samma sensor som D90, svängbar skärm, men lite färre funktioner och finesser (t.ex. bara ett enmatningshjul). D5100 har samma sensor som D7000, medan D5200 har samma som D7100.

Sedan har du 3000-serien som är de billigaste instegsmodellerna, D3000, D3100 och D3200.

Mycket att välja på alltså :)

Min första rekommendation om du verkligen vill hålla igen på pengarna skulle vara att kika på D90 som faktiskt fortfarande säljs ny på en del ställen för strax under 5000 kronor och det finns väldigt gott om dem på begagnatmarknaden. Ruskigt bra kamera för pengarna.

Nästa förslag är D7000 som blir lite dyrare än D90, den säljs fortfarande ny för strax under 6000 kronor och det finsn hyfsat gott om dem på begagnatmarknaden. Sett till sensorprestanda står den sig riktigt bra även mot de nyaste kameramodellerrna (med lika stor sensor). Också väldigt mycket kamera för pengarna.

Att jag rekommenderar D90 och D7000 hör delvis ihop med att de på många sätt är lika din D70s, du kommer känan igen dig, men de är på väldigt många sätt roligare kameror att fota med - ljusare sökare, snabbare serietagning, större bildbuffert, bättre AF-prestanda, större bildskärm och märkbart bättre bildkvalitet, i synnerget i svagt ljus.

Oj vilken gensvar! Tror aldrig jag har varit på ett forum där man har fått denna responsen, Tack allihopa!

Har kollat runt på alternativen som ni nämnt och verkar som att d7000 verkar som en riktig trevlig uppföljare och skulle passa mig fint (älskar t.ex att ha inställningshjul både fram & bak).

Om vi säger att jag köper en D7000, vad för objektiv funkar då? Har aldrig testat några olika annat än kitobjektivet på D70n och är sugen på att testa ett teleobjektiv så vad skulle kunna vara ett hyffsat allroundobjektiv som komplement till standardobjektivet?

Oj vilken gensvar! Tror aldrig jag har varit på ett forum där man har fått denna responsen, Tack allihopa!

Har kollat runt på alternativen som ni nämnt och verkar som att d7000 verkar som en riktig trevlig uppföljare och skulle passa mig fint (älskar t.ex att ha inställningshjul både fram & bak).

D7000 är en himla trevlig kamera och an sprillans ny sådan för 6000 kr är väldigt mycket kamera för pengarna. Samma med begagnade, men håll nypriset i åtanke så du inte betalar mer än du borde :)

Om vi säger att jag köper en D7000, vad för objektiv funkar då? Har aldrig testat några olika annat än kitobjektivet på D70n och är sugen på att testa ett teleobjektiv så vad skulle kunna vara ett hyffsat allroundobjektiv som komplement till standardobjektivet?

När man går från en kamera med mindre sensorupplösning (D70s) till en med mer (som D7000) är det inte ovanligt att många börjar argumentera att man "måste" ha bättre objektiv eftersom sensorn kräver mer. Det finns en poäng i detta, men missar det viktiga: Även ett objektiv som din 18-70 kommer att bli bättre på en D7000 än det var på en D70 :)

Saken är att inga sensorer riktigt utnyttjar några av objektiven fullt ut. Din 18-70 är inget speciellt spännande objektiv, men det är inget direkt fel på det heller - utom när man använder det på korta avstånd då det är rätt mediokert. Men du kan lugnt behålla det ett tag till tills du hittar något annat spännande.

Generellt med objektiv så gäler den vanliga och lite tråkiga tumregeln om att man får vad man betalar för. Bra objektiv är dyra och det blir mer märkbart ju längre (tele) eller kortare (vidvinkel) de är.

Ett vanligt första teleobjektiv är en telezoom, som Nikons 70-300/4,5-5,6 (runt 5500 kr ny), deras 55-200/4-5,6 (runt 2000 kr nytt), eller deras 55-300/4,5-5,6 (runt 3500 kr nytt). De här är lite som tele-versioner av ditt 18-70: Helt ok, rent av bra, men inte så spännande direkt.

Kan du tänka dig ett lite tyngre objektiv så finns det flera versioner av Nikon AF 80-200/2,8, det finns gott om dem på begagnatmarknaden och de äldsta och billigaste brukar gå att hitta för runt 4500-5000 kr ungefär. Det är riktigt bra objektiv och kul att använda.

Ett annat och lite dyrare alternativ är en AF-S 300/4. Då har du ingen zoom, men i gengäld en hyfsad maxbländare (f4) och rätt bra räckvidd (300 mm). Det här är ett riktigt bra objektiv som också går hyfsat enkelt att hitta begagnat.

Det jag skulle föreslå är att kika på AF-S 70-300/4,5-5,6, en begagnad AF 80-200/2,8 eller en begagnad AF-S 300/4.

Ditt 18-70 kommer få ett litet lyft på D7000 iom att den har ruskigt mycket bättre AF än D70. Tycker du kan sitta kvar på det.

Vill du plåta porträtt snarare än djur eller sport är förslagen ovan väldigt "långa". Då får du mer pang för pengarna om du skaffar ett AF-S 85mm f/1,8 eller ett gammalt AF-D 85/1,8.

Tack så mycket för alla svar!

Tanken är att sälja vidare D70n till någon som skulle vilja lära sig använda en systemkamera så därav kommer nog 18-70objektivet inte att finnas tillgängligt.

Kollat runt en sväng på blocket och verkar finnas några vettiga D7000 ute på marknaden. Ett exempel är kamera + 18-105 f/3,5-5,6G ED V + mycket annat krims krams för 6500. Ett tomt kamerahus verkar ligga runt 4000kr. Finns det andra bra köp&säljsidor för kamerautrustning?

Är det något speciellt man ska tänka på vid köp utav kamera?

Tack så mycket för alla svar!

Tanken är att sälja vidare D70n till någon som skulle vilja lära sig använda en systemkamera så därav kommer nog 18-70objektivet inte att finnas tillgängligt.

Kollat runt en sväng på blocket och verkar finnas några vettiga D7000 ute på marknaden. Ett exempel är kamera + 18-105 f/3,5-5,6G ED V + mycket annat krims krams för 6500. Ett tomt kamerahus verkar ligga runt 4000kr. Finns det andra bra köp&säljsidor för kamerautrustning?

Fotosidan :)

Är det något speciellt man ska tänka på vid köp utav kamera?

Kameror kan ha dolda fel, men de är generellt svåra att se utan att låta en servicetekniker riva isär den - och även då kan man missa saker. Men kika efter märken från smällar, kraftiga repor osv. En kamera som hanterats illa är mer felbenägen än en som levt ett fridfullt och ompysslat liv. Men en kamera kan ju t.ex. ha blivit blöt utan att det syns på utsidan efteråt.

Jag önskar att det fanns några tydliga och konkreta tips, men tyvärr tror jag det knappt finns några att ge.

Hej!

Hej!

En D70s är en tämligen fullspäckad kamera så du kommer inte få många nya funktioner som den gamla redan har. Du har redan "många yttre reglage", trådlös blixthantering, topp-LCD, inbyggd fokusmotor, nedbländningsknapp osv

Jag har bytt från D50 till D300 och de var inte allena av godo.

Jag tycker det är märkligt att blixtsynken på 1/500 sek försvann, många fokuspunkter kan ibland vara jobbigt att klicka runt, tyngden, "amatörratten" försvann den med, kamerahuset(D300) känns och är mkt stabilt medan de flesta gluggar känns veka vilket gör att den nya kamerakombinationen ändå känns ömtålig, råfilerna växer rejält vilket medför ofrånkomlig uppgradering av hårddiskstorlek.

I övrigt kommer den nya kameran självklart prestera mkt bättre på i stort sett allt som har med själva bildfilen att göra och vad detta innebär behöver du inte leta länge efter, särskilt inte efter byte. Skillnaden blir större med ju mindre och sämre ljusförhållanden du fotar under, under dagtid är det mest ljushetsomfånget (DR) som kommer glädja dig mest.

Jag anser att 18-70 gluggen är kalas.

Om du inte ska känna att du backat skulle jag satsa på en helt ny D7000, inget mindre såsom D5XXX/D3XXX. Slår du ut utgiften på 5 år igen så blir det nog högst några hundra per år.

Hans

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar