Annons

Ersättare till 550D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mechanical

Aktiv medlem
Hej alla kunniga Canonfotografer :D

En vän till mig har en Canon 550D.
Hon vill nu kunna fotografera häst i ridhus, dvs rörligt djur i mörkt utrymme. Jag har kunnat ge bra tips när det gäller objektiv, men misstänker att hon också skulle behöva en kamera som hanterar höga ISO bättre?

Hon är absolut inte proffsfotograf, men glad amatör som såklart vill kunna ta så bra bilder som möjligt och jag har tänkt ha lite fotoskola för henne. Jag har dock bara koll på Nikons sortiment, så jag känner mig lite handfallen här.

Så. Hit med era bästa, mest prisvärda tips på nya kamera till min vän. Bra på höga ISO är prio 1. Det vore också trevligt om det gick att få fler bilder per sekund, men det är inte det absolut viktigaste.
 
Det är ju en fråga om hur mycket pengar hon vill lägga. R6 är ju bra, RP duger nog säkert också, det blir billigare.
Men dessa är fullformatare och då måste hon köpa objektiv också. 550D är ju en APS-C-kamera och då finns R10 som inte är så dyr och R7 som är lite mer avancerad. Ska hon ha en R-kamera och använda sitt/sina gamla objektiv behöver hon en adapter. Men hon får en stort lyft jämfört med 550D när det gäller höga ISO.
 
Det viktigaste för att kunna fotografera i mörka utrymmen är att ha ljusstarka objektiv. Ett objektiv som är både ljusstarkt och billigt är Canon EF 50 mm f/1,8 STM. Det kostar 1400kr och är mer än 3 hela ISO-steg ljusstarkare än kitzoomen som hon kanske använder idag.

Att byta kamerahus är steg två. Det ger inte samma utväxling i brus som att byta ut en kitzoom. Istället är den stora behållningen att man kan få bättre autofokus för att lättare kunna följa rörliga motiv i svagt ljus.

I första hand skulle jag rekommendera Canon Eos R10. Relativt billig, men med mycket bra autofokus och hög bildkvalitet. Även till denna finns en prisvärd Canon RF 50 mm f/1,8 STM. Observera att objektivet heter RF och inte EF. Men EF-objektiv går att använda om man har adapter. Ett bra begagnatköp för häst/sport-foto är en Canon EF 70-200/2,8L USM. Det kan man få för 3-4 tusen.
 
Senast ändrad:
550D var inte så tokig ur ISO-synpunkt när den lanserades, men idag finns det helt klart bättre grejer. En annan sak som kan ställa till det när det gäller rörliga motiv är att ett typiskt "amatörobjektiv" till 550D kan ha rätt seg autofokus, och så även huset.
Vilka objektiv finns det tillgång till idag?
Vad är ungefärlig budget för uppdateringen?
 
Magnus förslag känns rimligt. Speciellt ur budgetsynpunkt. Det blir en rejäl uppgradering från 550d oavsett.
Samtidigt så trycker du på att brusegenskaperna är prio 1 och då finns den nyligen släppta R8 som funktionsmässigt är rätt lik R10, men med fullformatssensor. Den ger i runda slängar ett steg bättre brusprestanda jämfört med R10. Priset är i stort det dubbla men kan vara bra att känna till om hon vill ta steget upp till större sensor.
 
Det viktigaste för att kunna fotografera i mörka utrymmen är att ha ljusstarka objektiv. Ett objektiv som är både ljusstarkt och billigt är Canon EF 50 mm f/1,8 STM. Det kostar 1400kr och är mer än 3 hela ISO-steg ljusstarkare än kitzoomen som hon kanske använder idag.

Att byta kamerahus är steg två. Det ger inte samma utväxling i brus som att byta ut en kitzoom. Istället är den stora behållningen att man kan få bättre autofokus för att lättare kunna följa rörliga motiv i svagt ljus.

I första hand skulle jag rekommendera Canon Eos R10. Relativt billig, men med mycket bra autofokus och hög bildkvalitet. Även till denna finns en prisvärd Canon RF 50 mm f/1,8 STM. Observera att objektivet heter RF och inte EF. Men EF-objektiv går att använda om man har adapter. Ett bra begagnatköp för häst/sport-foto är en Canon EF 70-200/2,8L USM. Det kan man få för 3-4 tusen.

En stor bländare är ju dock inte alltid lösningen på att fota i sämre ljus då man såklart inte alltid vill ha kort skärpedjup. Det beror ju dock såklart på vad och hur man fotar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.