Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättare för Nikon objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Ersättare för Nikon objektiv

vox2000 skrev:
Det är Fotosidans recensionbank, och medlemmar får själva recensera sina grejer.
Det är ett bra ställe för att få en slags överblick över vad som finns, men som med alla ägarrecensioner så ska man ta recensionerna med en nypa salt. Det är inte frågan om regelrätta tester.

Vill man veta vad ett objektiv går för så ska man hellre läsa ordentliga objektivtester från en välrenommerad testare.

Re: Re: Re: Re: Ersättare för Nikon objektiv

vox2000 skrev:
Ken Rockwell ska man ibland ta med en nypa salt. Det finns skämtsamma benämningar om han som fotovärldens fantomen, tex "Ken Rockwell never flips his camera in portrait position, he flips the earth" och "Ken Rockwell once designed a zoom lens. You know it as the Hubble SpaceTelescope".
Citatexemplen är från en lista som är inspirerad av en liknande lista som handlar om hur hård och tuff Chuck Norris är.

Rockwells stil kan nog reta upp en del, men om man klarar av att filtrera bort lite av hans attityd så har han en hel del bra saker att komma med.

vifra skrev:
Har suttit och gluttat lite på nätet! Kan det här va nåt

Nikon 28/2,8 D
Nikon 50/1,4 D och
Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor

Då får man en, som jag ser det, bra mix, och ungefär vad jag är van vid.

Senare kan man fundera på zoomar å sånt. Men eftersom jag klarat mig utan i snart 40 år så kanske kan överlever nåra år till. Vad tror ni?

Vidar

Edit: Som ska sitta på en D300.
Som Andreas redan påpekat så är bildsensorn på en D300 ungefär 1.5 gånger mindre än en 24x36-filmruta, så för att få vad du är van vid så måste du gå ner lite i brännvidd.

Tänk också på att det är svårare att fokusera manuellt på de flesta digitalsystemkameror (på alla autofokuskameror egentligen) än på gamla manuellt fokuserade kameror. De gamla kamerorna har snittbild och/eller mikroprismor som hjälper en att ställa in skärpan, medan en autofokuskamera normalt saknar sådant.

Jag föreslår därför att du i första hand väljer AF-objektiv.

vifra skrev:
Hur noga är det?

Har sett nån beskriving länkad från forumet.

Verkar inte helt lätt om öppningen måste komma på rätt ställe.

Har för mej att jag hade nån Ai -glugg som referens.
Har också för mej att det annars var ganska lätt att räkna ut.

/K

Re: Re: Re: Ersättare för Nikon objektiv

PMD skrev:
Det är ett bra ställe för att få en slags överblick över vad som finns, men som med alla ägarrecensioner så ska man ta recensionerna med en nypa salt. Det är inte frågan om regelrätta tester.

Vill man veta vad ett objektiv går för så ska man hellre läsa ordentliga objektivtester från en välrenommerad testare.

Jo, om det inte framgick tydligt så menade jag det i ett tidigare svar. Jag skrev:

"Det gäller att identifiera dem bara. Hitta ett objektiv du är intresserad av och leta recensioner på nätet. En bra start är som sagt Fotosidans recensionsbank. Om många tycker att det är ok är det förmodligen ok. "If it looks like a duck..." Googla på objektivets namn, tex "Tokina 12-24 f4 review" så kommer du få massor med svar där det antingen står bra eller dåliga saker."

Och vad gäller Ken Rockwell, tja, citaten är ju upp till en själv att bedöma om det ligger nånting i det eller inte. Jag tycker det gör det, med humorknappen påslagen i bakhuvudet. ;)

I'm just saying... du vet. :) Rockwell kan vara lite... obalanserad... ibland.

Måste fråga. :)

Vad är det man gör vid ombyggnaden, passar inte objektivet rent fysiskt om man inte bygger om det.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar