Annons

Ersätta ett 18-55 mm 1:3,5-5,6 DX?

Produkter
(logga in för att koppla)

johsan80

Medlem
Hej..

Jag köpte Nokia D90 och medföljande 18-55 1:3.5-5.6 objektiv.
Objektivet är nu trasigt förstås mha dess plast-bajonett och ett litet ryck.. :/

Undrar om det finns något objektiv som skulle kunna ersätta det. Jag behöver ej stabilisator eller inbyggd af-motor. Så äldre objektiv kan ju kanske vara mer "ekonomiskt"? Gärna med fast bländare (2.8 eller dyl).

Jag har tittat på endel objektiv på sidan, men det är så svårt!
Tamron 28-75 2.8 eller Tamron 17-50 2.8 har jag funderat på så här långt..

Några tips vad jag bör leta efter? :)

MVH
Johan
 
En begagnad 18-55:a? Billigt som tusan blir det!

Att ha en normalzoom med minsta brännvidd på 28mm skulle inte passa mig, i alla fall! Kolla på dina bilder om inte du också använder brännvidder under 28mm!

Per.
 
Tack för era tips! :)
Ett nytt(begagnat) 18-55 vill jag inte ha. x_O
Avskyr plast, och tänkte passa på att uppgradera från det när jag ändå måste ha en ersättare.

Sigma låter som ett bra alternativ.
Ska kolla runt lite..
 
Nokia?

Skrev jag verkligen det?
Haha, spot the idiot.. *skäms*

*edit
Inte konstigt att jag inte kan hitta en Nikon N97 då.. O_x
Meh suck vad jag är trög..
 
Senast ändrad:
Älskar min plast-kamera! :D

Jag menar förstås att jag inte tycker om plast där det borde vara mer tåliga material. ;)

Bajonetten är ju ett sådant.
Jag kan ju förstå att det är bra att bajonetten ger efter istället för att missforma fattningarna på huset eller objektivet, men då borde det ju vara möjligt att kunna köpa en ny utan att behöva betala allt för mycket.
Det är trots allt inte alls svårt att byta den.

Men jag har då inte sett att det finns att köpa någonstans. :)
Kanske skulle fråga Nikon..

Skulle i så fall vara att köpa ett defekt objektiv bara för bajonettens skull. Men verkar lite onödigt krångligt.
 
En beggad 18-55 kostar inte en förmögenhet. Om du tycker att dess optiska egenskaper är OK, tycker jag definitivt att du ska köpa en till. Så ömtåliga är de inte, även om du lyckats förstöra en.

Men vill du passa på att skaffa snabbare glugg, är det givetvis en annan sak.

Per.
 
skulle rek invänta nya Tamron 17-50/2.8 (VR), kan du inte vänta in kan du ju alltid skaffa en billig 18-70/3.5-4.5 som har metall-bajonett
 
Det jag skulle gjort vore att köpa ett 18-70,eller nån pirat zoom(tamron sigma, tokina) och en fast 50mm då så, eller bara köpa en fast 50a...
 
Vill du ha ett bra objektiv utan att sälja din själ så är begagnade Nikon 18-70 eller Sigma 18-50/2.8 vettiga alternativ. Nikons 18-105VR är åxå bra.
Nytt kostar ju 18-55VR ca 1500kr...
 
Tror att ,man får mycket för pengarna med Sigma 18-50 2,8. Jag är mycket nöjd med mitt.... fast det är till en CANON..:)

/Fredrik

Precis, en bekant köpte ett för några veckor sedan.
Har bara provat det några timmar själv, men det känns välbyggt och skarpt. Om mitt 18-70 ger upp någon dag blir det ett 18-50 som får bli ersättare =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.