Annons

Error 05 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas.goransson

Aktiv medlem
Undrar vad error 05 betyder på min eos 20d? Har haft den i ca 1 vecka och nu åker inte blixten upp och error 05 vissas.
Har även fått så att det står Error 99 när jag haft mitt 100-300mm objektiv på.

Någon som har Svensk manual som kan översätta dessa frågor till mig. Har enbart Tysk manual.

/ Andreas

andreas.goransson skrev:
Undrar vad error 05 betyder på min eos 20d? Har haft den i ca 1 vecka och nu åker inte blixten upp och error 05 vissas.

Någon som har Svensk manual som kan översätta dessa frågor till mig. Har enbart Tysk manual.

/ Andreas

Vad står det i den tyska handboken?

Ur Tyska handboken!1

Error 05
Das Ausklappen des integrieren blitzgeräts wurde behindert.Stellen sie den Schalter auf <ON>.

Error 99
Es ist ein anderer, oben nicht aufgefuhrter fehler aufgetreten.Nehmen Sie den Akku heraus, und setzen Sie ihn wieder ein.
dieser fehler kann auftreden, wenn sie ein Objektiv eines Drittanbieters verwenden und die kamera bzw. das Objektiv nichts sachgemäfs funktionieren.

Hoppas det hjälper. För mig hjälper det inte :)

/ Andreas

Err 05 betyder

något hindrade den inbyggda blixten att fällas upp. Ställ strömbytaren i läget on.

det är vad det står i den svenska manualen

/Matias

Err 99

Annat fel än ovanstående har inträffat.
Ta ur och sätt i batteriet igen.
Felet kan uppstå om ett objektiv från en annan tillverkare och kameran inte fungerar korrekt tillsammans.

/Matias

Andreas Enroth Göransson (andreas.goransson) skrev:
Undrar vad error 05 betyder på min eos 20d?

"Something obstructed the built-in flash's automatic pop-up operation. Turn the <konstig symbol> switch to <ON>."

"An error other than the above has occurred. Remove and re-install the battery. This error my occurr if you use a non-Canon lens and the camera or lens does not operate properly."

OK!!

Hmmm inte kul. den låter inte bra. Jobbigt har haft den en vecka så nu lär man väl måsta skicka tillbaka den till Tyskland..Eller finns det något man kan göra själv? Fast det vågar man väl inte. Dryyggggttt
Du som har svensk manual kan du inte översätta error 99 åt mig också? vore snällt.

Tack för hjälpen / Andreas

Re: Ur Tyska handboken!1

andreas.goransson skrev:
Error 05
Das Ausklappen des integrieren blitzgeräts wurde behindert.Stellen sie den Schalter auf <ON>.

Error 99
Es ist ein anderer, oben nicht aufgefuhrter fehler aufgetreten.Nehmen Sie den Akku heraus, und setzen Sie ihn wieder ein.
dieser fehler kann auftreden, wenn sie ein Objektiv eines Drittanbieters verwenden und die kamera bzw. das Objektiv nichts sachgemäfs funktionieren.

Hoppas det hjälper. För mig hjälper det inte :)

/ Andreas

Error 99

Det är ett annat fel än det som beskrivits. Ta ur akumelatorn (batteriet) och sätt in den igen. Fel kan finnas i objektivet.

Error 05

Uppfällningen av den integrerade blixten är hindrad. Ställ strömbrytaren i läge ON.

Error 99

Err 99

Annat fel än ovanstående har inträffat.
Ta ur och sätt i batteriet igen.
Felet kan uppstå om ett objektiv från en annan tillverkare och kameran inte fungerar korrekt tillsammans.

/Matias

Tack ska ni ha!!

Nu har jag fått alla svar som jag behövde tackar så mycket för hjälpen. Får tacka fotosidan också för att den finns. Snabba och givande svar mitt i natten av alla hjälpsamma fotografer, kan det bli bättre.
Lycka till med ert fortsatta fotografernade.

Fotohälsningar Andreas

Ok, råkade ut för Err 05.

Tack Canon för de fina instruktionerna i manualen - >Turn the switch to "on"<.

Va fan skall de betyda!? Är det möjligt att få error av något som helst slag om man INTE har "the switch" på "on"!? Canons lösning är med andra ord att man inte skall göra något utan bara sitta och titta på den blinkande texten "Err 05" och vänta på bättre tider...

Nån som har några tips? Hittade en del på nätet om hur man kan pilla på blixtskon, men tror inte att jag tänker försöka mej på det inte... Suck. Hittills har min 20D varit så snäll och välfungerande.

/Andreas

EDIT: Jag skall kanske tillägga att varje gång jag startar kamerna så klickar den 3 gånger och sen börjar det blinka Err 05 i rutan. Efter det händer ingenting, inte heller om jag ställer den till "off" -> bara att ta ut batterierna

Jaja... nu verkar den mer eller mindre helt död. Ibland kommer det Err05, ibland startar den inte alls och ibland vill jag bara gråta. Men så har man ju komplett drulleförsäkring, så det blir väl att se sig runt efter ett nytt hus då. Vilket betyder lite ångest, för jag vet ju inte om jag skall ta en 40D, en beggad 5D eller en 1D Mk II eller... oj nej.

Andreas

Du skall vara glad att du slipper använda fulblixten!
Köper du en 5D finns det ingen blixt som kan krångla.
Köp istället en riktigt blixt till din 20D.

Beträffande Err99 så är det troligtsvis så att du använder äldre modeller av Sigma objektiv. Har själv råkat ur för detta och det var bara att köpa en ny glugg.

Har du testat att starta den i ett annat läge än det helautomatiska?
På min 350D var det en liten grad som hindrade den från att poppa upp!
Tog och fila lite på den,sen funkade den ypperligt!
Sätt på kameran i p-läget,tryck på blixtknappen och se om du inte kan lirka upp blixten,om det inte är för stort motstånd.

hornavan skrev:
Du skall vara glad att du slipper använda fulblixten!
Köper du en 5D finns det ingen blixt som kan krångla.
Köp istället en riktigt blixt till din 20D.

Det spelar ingen roll hur många blixtar jag har till 20D - kameran fungerar inte. Det går inte att plåta med den, med eller utan blixt. Den inbyggda blixten kan jag inte dra mej till minnes att jag någonsin skulle ha använt, har en EX420 sen flera år tillbaka. Vilket gör det hela lite ironiskt - den enda grunkan på kamerna som jag aldrig använder är den som blir mitt fall...!

Jonas - det går att pilla upp blixten, men då stänger kameran av sig helt. Får ofta pilla av och ann med batterierna för att alls få igång den igen. Skall föra den till service nästa vecka för att få en uppskattning på vad det kan kosta att reparera den - sen blir det anmälan till försäkringsbolaget. Har drulleförsäkring och hoppas förstås lite att den är beyond repair... Den har gått en jävla massa tusen exponeringar och det kunde vara läge att byta, faktiskt.

/Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar