Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Err" i displayen på A1-an?????

Produkter
(logga in för att koppla)

malinFF

Aktiv medlem
Min minolta A1 visar error (err) i displayen och stänger sedan av sig, har hänt flera gånger senaste två veckorna.

Står bara i manualen att den kan ha blivit för varm, eller förvaras varmt, men så är det inte, jag kanske bara har tagit fem foton innan det händer och jag har den i vanlig rumstemperatur i garderoben i sitt fodral!

Vad gör man??? Är det någon som känner igen problemet?

malinFF skrev:
Min minolta A1 visar error (err) i displayen och stänger sedan av sig, har hänt flera gånger senaste två veckorna.

Står bara i manualen att den kan ha blivit för varm, eller förvaras varmt, men så är det inte, jag kanske bara har tagit fem foton innan det händer och jag har den i vanlig rumstemperatur i garderoben i sitt fodral!

Vad gör man??? Är det någon som känner igen problemet?

Låter nästan som samma fel jag hade på min Dimage 7i.

yupps, det händer, men inte särskilt ofta. Bara att göra kameran strömlös o starta om, precis som en gammal dator *s*. Men händer det oftare och oftare så är det kanske läge att diskutera saken med service...

Ibland när jag har tagit en bild så fortsätter den röda lampan lysa o kameran förefaller jobba, men inget händer. När jag tröttnat brukar jag ta ur batterierna o sätta i dem igen. Sen funkar det som vanligt. Det har hänt att bilden jag tog just innan "hängning" blivit förstörd.

Samma sak har hänt då och då med ALLA digitalkameror jag haft förutom Apple QuickTake, som inte hade nåt minneskort o ingen display...

/kg som inte ser nåt skäl att oroa sej

Samma sak hände för mig när jag skaffade min A1:a. Det hände ganska ofta så jag strulade lite (en hel del) med Dustin där jag köpte den. Till slut tog i alla fall Minolta på sig att byta ut den.

Den nya jag fick har endast gjort det nå´n gång, så nu är det lungt.

Jag hade samma fel min 7i. Jag fick den garantireparerad i december men 4 månader senare var det dags igen.... Ny reparation. Denna gång var det tydligen slutaren som inte ville vara med. Första gången byttes det nåt kort och nån kontakt i kameran.

Men när jag får tillbaka kameran, efter det andra reparationsbesäket i tyskland, som desutom tog 11 dagar längre än vad som utlovats, så är det fettfläckar på en lins inne i kameran.....Så det är bara att skicka tillbaka den igen, och när jag pratade med Minolta var dom inte det minsta "serviceminded" eller visade nån slags medkänsla för en besviken och irriterad kund...
Jag pratade med servicechefen på Minolta i Sverige, Doreen Mcgaan eller nåt liknande heter hon. Men hon bara vände taggarna utåt och bad inte ens om ursäkt för att teknikerna i Tyskland klantat sig så oerhört....Det var inte ens svårt att se fettfläckarna på linsen! Det tog mig 1 1/2 sekund efter det att jag packat upp kameran...
Nästa gång jag köper kamera blir det inte minolta, det är en sak som är säker.....

Trist attityd... då måste jag ha haft en väldig tur.

Igår på Karl Johan fick jag Err en gång... gjorde kameran strömlös o sen fungerade den resten av dagen igen. Gissar att det händer kanske en gång på två tusen bilder som det känns... passerade 10.000 bilder i år igår o mer än fem gånger har det inte hänt (känns det som)

bnkt skrev:
Jag hade samma fel min 7i. Jag fick den garantireparerad i december men 4 månader senare var det dags igen.... Ny reparation. Denna gång var det tydligen slutaren som inte ville vara med. Första gången byttes det nåt kort och nån kontakt i kameran.

Men när jag får tillbaka kameran, efter det andra reparationsbesäket i tyskland, som desutom tog 11 dagar längre än vad som utlovats, så är det fettfläckar på en lins inne i kameran.....Så det är bara att skicka tillbaka den igen, och när jag pratade med Minolta var dom inte det minsta "serviceminded" eller visade nån slags medkänsla för en besviken och irriterad kund...
Jag pratade med servicechefen på Minolta i Sverige, Doreen Mcgaan eller nåt liknande heter hon. Men hon bara vände taggarna utåt och bad inte ens om ursäkt för att teknikerna i Tyskland klantat sig så oerhört....Det var inte ens svårt att se fettfläckarna på linsen! Det tog mig 1 1/2 sekund efter det att jag packat upp kameran...
Nästa gång jag köper kamera blir det inte minolta, det är en sak som är säker.....

Har liknande tråkiga erfarenheter av Minolta. Efter ca 20 år med Minolta bytte jag till Canon för några veckor sedan.

Skrev sedan ett mail till dem om vad jag gjort och varför. Lite barnsligt kanske, men det var skönt att göra det :)

/Johan

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar