Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Err 99 på en canon 40D, idé att serva?

Produkter
(logga in för att koppla)

kanelbulle

Aktiv medlem
Hej

Är det som rubriken antyder värt att skicka in kameran för service? Att få den som reklamations ärende blir nog svårt för den är inköpt 27/12-07.

Tankarna finns på en uppgradering eller att köpa något liknande begagnat, tills vidare.

Någon som är sugen att lägga ett bud på kamera som endast fungerar med Live view?

Några frågor bara....och ev. tips
Har du tagit ut batteriet och provat igen?
Har du flera objektiv att byta med och se om du fortfarande får Err. 99?
Har du rengjort kontakterna både på objektiv och kamerahuset?
Jag har själv en 40D som numera är reservkamera för 7D och jag har fått Err 99 några ggr. på den. Men när jag rengjort kontakterna så fungerar den igen.

Prova med att sätta på objektivet när kameran är avstängd och likaså med kameran på.

Lycka till från Bengt H

Hej och tack för svaret!

Jag har rengjort och bytt mellan två olika objektiv, båda Canon. Testat mot ett annat minneskort med samma resultat.

Tog av objektivet, samt tog ur minneskortet och fick samma nedslående Err 99.

Testade också dina tips utan förbättring, blir nog att skicka in och få ett kostnadsförslag ändå..

Hej !

Blir det alltid fel, eller kommer det lite då och då ?

Går det att exponera utan optik ?

Jag antar att du vredit tryckt och skruvat på allt som går att manövrera ?

även batteri och kortlucka ?

Blixt ?

Provat med annat batteri ?

Bankat lite försiktigt ?

Batterihantag ?

Nerbländningsknapp ?

Med lite tur kan man kanske finna något som leder i nån riktning.

//MW

Jag hade samma sak på min i somras men det stod canon för. Slutarbyte hos JAS tekniikka i åbo, Finland, skulle ha kostat runt 200€, vilket med dagen kurs blir runt 1770 kronor. När jag läste här på forumet så pratades det om en kostnad på runt 4000 kronor i Sverige. Hör med www.jastekniikka.fi om dom får reparera "över gränserna", eventuellt klarar dom att kommunicera på engelska.

Hej

Slutaren låter och det blir ett lååångt slutar ljud, ungefär som att den slår ner och sedan efter några sekunder går tillbaka, fel meddelandet kommer då i displayen.

Objektiven som jag har är :
Canon 70-200/4 is och Canon 50 1.8

Antal exponeringar är runt 9800st, inte allt för många kan man tycka, men om det är ett känt fel att slutaren i vissa fall är lite känslig och då bytts ut vartefter husen kommit in, så kanske man kan vädja till en förlängd reklamation.

Ett års garanti och 2 års reklamationstid ger i alla fall totalt 3 år, men min har i så fall snubblat på snöret och gett upp 3 månader för sent.

Känns lite småaktigt så här i skuggan av katastrofen i Japan.
Mina tankar till de drabbade..

9800 är i alla fall lite med tanke på att den borde hålla 100000.. Min klarade 20500 med knappt hälften på high speed serie.

Hej
Jag har exakt samma problem med min Eos 40d, vad var det för fel på din?
Hej

Slutaren låter och det blir ett lååångt slutar ljud, ungefär som att den slår ner och sedan efter några sekunder går tillbaka, fel meddelandet kommer då i displayen.

Objektiven som jag har är :
Canon 70-200/4 is och Canon 50 1.8

Antal exponeringar är runt 9800st, inte allt för många kan man tycka, men om det är ett känt fel att slutaren i vissa fall är lite känslig och då bytts ut vartefter husen kommit in, så kanske man kan vädja till en förlängd reklamation.

Ett års garanti och 2 års reklamationstid ger i alla fall totalt 3 år, men min har i så fall snubblat på snöret och gett upp 3 månader för sent.

Känns lite småaktigt så här i skuggan av katastrofen i Japan.
Mina tankar till de drabbade..

Begagnatvärdet på 40D idag ligger på runt 1500-1700kr, är det slutaren som gått sönder så bör reperationskostnaden överstiga detta värde.
Error 99 är dock ett generellt felmedellande som tydligen kan innebära en så simpel sak som att objektivet har svårt att kommunicera med kamerhauset pga. smutsiga kontakter (bara att rengöra själv), till att slutaren är trasig.

Sök på nätet och leta upp de simpla fel som kan orsaka Error 99 (gör rent kontakter, byt kamerans inbyggda batteri, prova annat objektiv, etc.), om det trots detta inte hjälpt så är det nog dags att börja leta efter ett annat kamerahus.

Knappast lönt att reparera en 40D. Gillar du den och har investerat i en massa objektiv, köp en begagnad likadan för troligen lägre kostnad än reparationen (det är fortfarande en fin kamera!) , eller en 7D, som även de kan fås till ett bra pris begagnade i dag..

Begagnatvärdet på 40D idag ligger på runt 1500-1700kr, är det slutaren som gått sönder så bör reperationskostnaden överstiga detta värde.
Error 99 är dock ett generellt felmedellande som tydligen kan innebära en så simpel sak som att objektivet har svårt att kommunicera med kamerhauset pga. smutsiga kontakter (bara att rengöra själv), till att slutaren är trasig.

Sök på nätet och leta upp de simpla fel som kan orsaka Error 99 (gör rent kontakter, byt kamerans inbyggda batteri, prova annat objektiv, etc.), om det trots detta inte hjälpt så är det nog dags att börja leta efter ett annat kamerahus.

Jag har kollat så ögonen blöder, har bytt objektiv och rengjort kontakter mm. Men fungerar inte!
Lite inne på en fullformat, får se vad det blir

Knappast lönt att reparera en 40D. Gillar du den och har investerat i en massa objektiv, köp en begagnad likadan för troligen lägre kostnad än reparationen (det är fortfarande en fin kamera!) , eller en 7D, som även de kan fås till ett bra pris begagnade i dag..

Ok, tackar!
Gillar kameran, den verkar dessutom ha bättre autofokus än betydligt dyrare modeller som ex 5D Mark II

Ok, tack för svaret! Funderar på att lämna in den, kostar dock 600 spänn bara för att få felet konstaterat:/
För några år sedan lämnade jag in en 350D men tyckte att det blev för dyrt att reparera den. Jag fick då välja om jag ville ha tillbaka kameran eller inte. Om jag ville ha tillbaka den måste jag betala felsökningen men om de fick behålla kameran så slapp jag felsökningsavgiften.

Det går ringa och höra om det fortfarande fungerar så. Om kameran blir för dyr att laga är det bättre att den återanvänds till reservdelar (eller vad de nu gör med trasiga kameror) än att den går direkt till elektronikskroten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar