Annons

Err 99 på Canon EOS 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Hedis90

Medlem
Hej, sitter här på hotellrummet i Milano i något som kan beskrivas som en mild panik.

När jag fotade idag så började helt plötsligt kameran säga err 99 hela tiden. Startade om, samma sak igen. Tog ut batterierna, samma sak.

Det konstiga är att om jag har säg 100 i slutartid så är spegeln fortfarande uppfälld i ca 1½-2 sekunder.

Någon som har någon lösning?

PS. Har testat att formatera minneskortet.
 
testa med ett annat objektiv, samma sak hände mig i sydafrika med en 5d och det var bländaren som var paj i objektivet, error 99 innehåller allt från kontaktfel till gud vet vad.
 
Redan testat att byta objektiv, funkar lika dåligt med mitt sigma 10-20 som det gör med mitt canon 17-85 :)
 
Inte dum fråga, nej det har jag inte gjort. Som sagt kommer hem om två dagar. Så jävla dyrt att ringa från mobil utomlands så tänkte försöka hoppa det så länge det går ;)
 
Jag fick Error 99 då jag precis skulle gå in i kyrkan efter brudparet på ett bröllop som jag fotade... kul! Men, jag har fått det förut och då bytte jag batteri och sedan fungerade det. Körde med ett piratbatteri. Prova att ladda batteriet eller byta batteriet till ett annat.

Upptäckte precis att två av mina piratbatterier bara har 7.2V spänning medan två andra pirat har 7.4 som Canon originalbatteriet.
 
Har pratat med Intervision som lagar Canonkameror. Err 99 ska vara ett internfel så jag ska lämna in den för reparation.
 
Intervision kör garantiärenden åt Canon. Fick ett motljusskydd fixat av dem i vintras, men man måste få en följesedel etc från handlaren, i mitt fall ScandinavianPhoto.

//Glenn
 
Error 99 kan bero på fukt, kontaktfel, rena elektronikfel, mm mm mm mm

du kan följa dessa råd
http://www.richardsnotes.org/archives/2005/04/29/50mm-lens-contact-points/

Garantin täcker dessa problem och ditt inköpskvitto gäller som garanti.Du har ett års garanti men kan du bevisa att kameran är behäftad med problemet från början eller att det är ett materialfel så gäller två år.
Jag hade inga som helst problem att få min bländare utbytt på mitt 24-70 fast det var 14 månader gammalt.(elektroniken i en L glugg skall hålla mer än 14 månader)
Mikael
 
Senast ändrad:
Okay, kvitto räcker inte?
________________________________________________

Efter att jag hade snackat med ScandinavianPhoto på telefonen så skickade de en fraktsedel och ett kvitto. Det fanns ingen info om att man skulle skicka med kvittot, så det behöll jag...som någon sorts kvittens på att det rörde sig om "mitt motljusskydd". Jag tog för givet att Intervision hade kontaktats av ScandinavianPhoto, om just mitt ärende. Men så var inte fallet så när Intervision fixade skyddet så kom det senare en räkning till mig. Efter ytterligare kontakt med Scandinavian och Intervision så skickade jag kvittot jag fått, och då löste det sig. Fast jag fick intrycket att det var lite på nåder av Intervision. Så det är säkert bäst att skicka med kvittot redan från början. Lätt att veta i förväg...hmm. Nåja, nu löste det sig fint för min del ändå. Cred till ScandinavianPhoto för det.

Apropå Err 99. Jag fick det på min 20D för ett par år sen, och det visade sig efter lite huvudbry att batterigreppet hade sakta men säkert skruvats loss.Inte så det märktes i handen men tillräckligt för att kontakten mellan greppet/kameran skulle glappa...Men jag tar för givet att du redan kollat en sån blunder...

Lycka till
Glenn
 
Testat utan batt. greppet. Och testat kameran utan objektiv samt minneskort med fulladdat batteri.

Men drar till Intervision nu, så får vi se vad dem säger :)

Tack för all hjälp. Uppdaterar sen med vad dem säger.
 
Hedis90 skrev:
Hej, sitter här på hotellrummet i Milano i något som kan beskrivas som en mild panik.

När jag fotade idag så började helt plötsligt kameran säga err 99 hela tiden. Startade om, samma sak igen. Tog ut batterierna, samma sak.

Det konstiga är att om jag har säg 100 i slutartid så är spegeln fortfarande uppfälld i ca 1½-2 sekunder.

Någon som har någon lösning?

PS. Har testat att formatera minneskortet.

Error 99 kan bero på många olika fel. Oftast kan det bero på dålig kontakt mellan kamera och objektiv och därför kan du göra följande.

1. Ta en penna med suddgummi
2. Ta bort objektivet och vänd kameran med objektivöppningen nedåt.
3. Sudda försöktigt på kontakterna för att rengöra det från smuts.
4. Torka försiktigt av med en trasa.
5. Fotografera som aldrig förr!

Detta har funkat på många kameror som har fått detta error. Oftast är det just 20D och 40D som får detta problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.