Annons

Err 99 på 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha tagit några bilder idag fick jag plötsligt felkod 99. Jag använder kit-optiken (18-55mm). Jag tog ur batteri och CF-kort och satte i igen. Samma fel. Jag prövade även att byta till ett Tamron-objektiv. Samma fel igen. Sen tog jag bort objektivet helt och försökte ta en bild. Felet kvarstod vid första försöket. Jag stängde av och på kameran och försökte igen och då fungerade den igen. På med objektivet. Nu fungerar det också.

Har någon haft liknande problem? Vad kan det bero på? Tycker du att jag ska skicka in kameran till Canon även om felkoden försvunnit?

Jag har använt kameran sedan oktober förra året.

Hasse
 
Jag har fått denna felkod, vilket är slaskkoden för alla andra fel som inte är särskildt specificerade, när jag inte fått opjektivet ordentligt monterat, d v s nästan låst, men klicket i bajonetten har inte kommit. Då är det elektriska som inte fungerar som det ska i kommunikationen inom kameran och dess enheter som lins. Löste sig genom att säkerställa att objektivet var rätt monterat och återstart av kameran.
 
många err 99 ...

Jag har fått det här problemet sen jag bytte minneskort. Konstigt nog sen jag bytte till Sandisk Ultra II från en Hitachi microdrive. Att stänga av, ta ut minneskortet och sen sätta på igen hjälper. Efter oändlig läsning i forum världen runt kom jag fram till att felet kan vara vad som helst. Många har skickat in sina kameror för detta och fått dem tillbaka utan att man hittat fel på kameran. Det är nog bara att härda ut, om man inte kan fastställa att det är kameran, eller ett särskilt objektiv etc. Annars får man vara utan kamera ett bra tag, och kanske inte blir hjälpt ändå...
 
Min 300d funkar bra. Kör för tillfälligt mest med Canon 100-400mm, inga problem. Jag använder ett Lexar 512MB 24X.
 
Err99 är ju inte ett specifikt fel utan mer ett fel som kommer när det inte finns nåt annat fel att indikera men någonting är fel.

Enligt egen erfarenhet (och det jag läst från andra) så är den i särklass vanligaste orsaken att man har oxid eller skit på kontakterna mellan objektiv och hus.
Själv har jag bara fått det en gång och det var nog ett gränsfall mellan kamerabug och SBS, jag hade skjutit en bild utan objektiv (bara för att se om det gick :) och när jag sen satte på objektivet och försökte skjuta så fick jag Err99. Upptäckte då att kameran på nåt vis stod på bländare 0.0 vilket ju inte riktigt är vad EF28-135 har stöd för, misstänker att den flippade ur helt enkelt.

Jag har hört om folk som har haft ständiga Err99 men sluppit ifrån dem när de bytt batteri så det är väl inte helt otroligt att det kan finnas källor där också.
 
Har fått det två gånger. Löste det båda gångerna genom att stänga av kameran, ta loss objektivet (75-300mm), sätta dit det igen och starta.

Tror att det kan uppstå när man lossar objektiv med kameran igång samtidigt som man pillat på nån knapp. Det måste göras i korrekt magisk ordning och kan inte reproduceras med flit. Kommer inte ihåg om det va nåt med jämna och ojämna veckor också.
 
Jag har fått err 99 enstaka gånger med det medföljande objektivet. Jag har bytt till ett EF 28-105 f/4-5,6 USM och även med det fått felet vid enstaka tillfällen. Tills igår. Då konstrade kameran konstant så idag lämnade jag in den på "reparation" (jag tror inte de kommer att göra något åt den).

Mitt problem verkar vara kopplat till slutaren. Normalt hör man två snabba klick (spegel upp, slutare) men när den hänger sig hörs bara det första.

Idag upptäckte jag att "err 99" är ett inte helt ovanligt problem hos Canon (1D/10D/300D). Börjar ångra att jag gick från Nikon...


Johan
 
Err 99 !

Var på semester i Tunisien i 2 veckor och har stup i kvarten fått err 99 med ett Tokina 24-200 men bara med bländare 5,6 och nedåt. 3,5 och 4,0 funkade fint, kameran hängde sig i samma läge som om man trycker på " bländar knappen " på kameran " startade man om kameran så kunde det vara kvar men det stod inte err 99, tryckte man ett par gånger på " bländar knappen " gick den till sig, lite surt när man är på semester och ska ta mycket bilder. enl canon så är "E 99" ett kompabilites problem !
 
Jag lämande kamerantill en fotoaffär som skickade den vidare till Canon (eg Intervision). De tog 100 kronor för porto eftersom jag inte köpt kameran där (jag köpte den hos Dustin). Jag tyckte det kunde vara rimligt. Efter ca 3 veckor fick jag tillbaka kameran. Enligt följesedeln hade de bytt slutaren och justerat kameran. Den verkar fungera bra nu (se min kantarellbild). Har någon en ide vad som kan bli fel i slutaren?
 
Det låter hopfullt! Jag skall lämna in min efter semestern. Jag försökte lämna in kameran och fick höra att det kunde ta fem veckor i semestertider :) Bättre men en opålitlig kamera än ingen alls. Lite jobbigt dock att behöva be folk "le igen" en fjärde gång...
 
hasseigransta skrev:
Har någon en ide vad som kan bli fel i slutaren?

Slutaren är en mekanisk konstruktion som förr eller senare går sönder. Normalt ska slutaren hålla minst ett visst antal exponeringar, men det händer att de pajjar innan dess tyvärr.

Hur många exponeringar slutaren ska hålla för är olika på olika modeller. För Eos 1D mark II gäller t ex 200 000 exponeringar medan konsumentkamerorna ligger på cirka 60 000.
 
hasseigransta skrev:
Innan reparationen låg jag nog på 6000 exponeringar.

Shit happens. Produktionen är inte 100-procentig. Det förekommer måndagsexempler.

Vad som rent faktisk har hänt får du nog fråga verkstaden om. Fört var tumme-i-slutaren en vanlig orsak. Nu verkar det som en produktionsmiss - en tillfällig kvalitetssvacka.
 
Jag kan lägga till listan: har fått err 99 två-tre gånger med mitt 50/1.8. Resten av mina 5000 exponeringar på fem månader har gått utan problem. Eller, ja, utan problem som kameran förorsakat i alla fall... ;-).

EDIT: l
 
Senast ändrad:
hasseigransta skrev:
Jag lämande kamerantill en fotoaffär som skickade den vidare till Canon (eg Intervision). De tog 100 kronor för porto eftersom jag inte köpt kameran där (jag köpte den hos Dustin). Jag tyckte det kunde vara rimligt. Efter ca 3 veckor fick jag tillbaka kameran. Enligt följesedeln hade de bytt slutaren och justerat kameran. Den verkar fungera bra nu (se min kantarellbild). Har någon en ide vad som kan bli fel i slutaren?
Samma sak hände mig idag, jag fick error 99 och jag kan höra att slutaren lägger av, väldigt frustrerande mitt i högsäsongen är väl inget annat att göra än lämna in och vänta ett halvår eller nåt *=&%#* canon..*%&# skulle valt en nikon antar jag, canon kan ju knappt levera kameran samt tillbehören sedan lägger skiten av, en snabb service eller ny kamera skulle ju vara en tröst men....det är ju canon vi pratar om så....
 
Och inget av standardhjälpen funkar. Ta ur batteriet och sätt in det igen.

Error 99 är som sagt en slaskkod som är alla fel utom vissa specade. Oftast är det ju äldre objektiv som kan behöva chippas som ger felkoden.

Eller hörde du slutaren gå sönder.
 
Damocles skrev:
Och inget av standardhjälpen funkar. Ta ur batteriet och sätt in det igen.

Error 99 är som sagt en slaskkod som är alla fel utom vissa specade. Oftast är det ju äldre objektiv som kan behöva chippas som ger felkoden.

Eller hörde du slutaren gå sönder.

Som sagt jag hörde slutaren lägga av, ett lamt ljud man aldrig glömmer.
 
Glöm inte att det sitter 2 batterier i 300D, ta ur bägge och sätt på kameran i 3-5 min för att rensa på kvarvarande spänning och minne. Alla personliga inställningar och datumet försvinner dessvärre.
Har hört att ca 95% av error 99 beror på fel i samband med objektiv, fel på slutare verkar vara sällsynt även om det är den slutsatsen många verkar dra på grund av det konstiga ljudet från slutaren vid detta fel.
 
vågar man köpa sig en 300D imorn när man har hört att så många har haft besök av Error99..??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.