Annons

Err 99 på 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan medela att jag åter igen är glad Canon 300D ägare tack vare Intervision Malmö.
Lämnade i panik in kameran i måndags och fick bekräftat att det var fel på slutaren, verkstaden lovade att skyndsamt laga den trots att de fick beställa hem reservdelen, då jag är i stort behov av kameran till denna helgen, på onsdagen fick jag ett brev som berättade att jag kunde hämta kameran!! Det blev givetvis fikabröd till hjältarna ;=) Eloge till Intervision.
 
Err99

Har fått det här problemet när jag gjort två olika saker, antigen råkat hålla fingret för inbygda blixten när den ville upp, eller när jag fotat på någon av de manuella lägena med mitt 75-300 sigma objektiv. Men annars har det inte varit nåt mer..
 
Även jag har nu drabbats...

... av Err99 - men bara när jag använder mitt "gamla" objektiv [Sigma 28-105mm 1:3,8-5,6 UC-II].
Har gjort rent kontakterna med rengöringsspray på topz, och direkt efteråt funkar det en liten stund, men sedan återkommer felet! Detta är inget som känns speciellt bra.
Läste någonstans att man kunde skicka in optiken till Ziegler Teknik och få det åtgärdat - har någon erfarenheter av detta? Hjälpte det? Kameran är alldeles ny, så det vore väl tokigt om det skulle vara slutaren som är kass - funkar ju med originaloptiken...
Tänk att man aldrig får vara glad så lång stund i taget...
 
Svar/tröst? Till Lars Persson:

LEP41 skrev:
error 99..tråkigt. Beställde en 300d för några timmar sedan.
Ja, men den medföljande optiker funkar alldeles utmärkt! Skall riga Zieger i morgon fm. för att få klarhet. Har du optik sedan tidigare som du hoppas skall passa?
 
Först ett litet tillrättaläggande: Det är ett UC-III-objektiv som jag har sedan tidigare.
Ringde just Zieger och fick besked om att denna optik kan fixas så att den funkar till Canon EOS300D!!
Kostar frakten till företager, resten går på "goodwillkontot" som Expert svarar för!
Mycket trevligt bemötande på Zieger!! En eloge!
Således hoppas jag att även du - Lars P - kan få dina objektiv fixade! Håller tummarna - ring och kolla 013-28 88 60!
 
Tack för tipset. Skall först testa mina EF objektiv på 300d när den levererats. Skall ju funka enl. Canon,var ju delvis därför jag valde just Canon.
 
Nu har jag gått och fått detta irriterande Err 99-fel på min kamera också. Korten tas, men efter varje kort blir det err 99, och jag måste stänga av kameran och sätta på den igen för att ta ett nytt kort.

Tänkte testa den där ta-ut-batterierna-lösningen, och undrar vart det andra batteriet sitter? Och kommer firmwaren (rysshacket) finnas kvar?
 
Jag har haft min 300d ett bra tag nu och med då rysshacket.
Har aldrig haft err99 problem, använder än så länge bara originaloptik. Det är kanske enbart med piratoptik som det strular.

Kontrollera även kontaktytorna till minnet, man får ta till alla knep när det inte fungerar. Prova även med ett annat minne om du har det.
 
Jag har bara äkta Canongluggar, så någon piratoptik är knappast orsaken till felet på min kamera. Men återigen - jag tänkte testa det där med att ta ur batterierna, och undrar var det där andra batteriet sitter (alltså det som förmodligen sköter klockan och datumet och det)?
 
I nedankanten när man kikar in i batterifacket så står det CR2016 3V, troligtvis sitter det här i denna hållare. Hur man får loss det vet jag inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.