Annons

Err 99 Canon 10 D

Produkter
(logga in för att koppla)

Henke_P

Aktiv medlem
När min Canon 10 D var ny så hade jag problem med mitt äldre sigma objektiv så jag skickade in det till sigma och dom fixade det! Men nu så krånglar kameran med mitt Canon 24-85 & mitt 70-200 4L(ca ½år gammalt) Har haft kameran snart i 2 år... så nu stular den med båda mina canon objektiv... Err 99 och kameran låser sig=( riktigt surt! Något tips?
 
err 99 är en kod för "alla fel vi ingenörer på Canon inte kunde förutse". Det innebär att det är omöjligt i sig attt tolka vad det betyder, utan du borde nog skicka in huset för service. Jag fick en del err 99 på min 10D och då var det slutaren som strulade. Men, som sagt, det kan vara många andra fel.

mvh

Bent
 
Bernt,s förslag kan mycket väl vara det riktiga.
Om Du söker lite bland forumen, så har err 99 varit uppe tidigare och för en del så har det vid dessa tillfällen vissat sig att det är slutaren som spökar.

\\Sten
 
Henke_P skrev:
Vad gör man ren kontakterna med?

Det går att skrapa bort eventuell oxid (finare ord för rost) med hjälp av en papperstuss. Är det oxid på kontakterna kommer det att bli märken efter det. Om problemet försvinner efter en sumarisk rengöring så får det putsas mer nogrant beroende på hur hår smuts och oxid sitter.

Jag tror inte att du har fel på dina objektiv utan att problemet finns i kameran. Det är inte sannolikt att samtliga objektiv samtidigt har fått problem som ger kameran ERR99.

En variant att prova är om kameran fungerar utan objektiv. Kan den ta bilder utan att objektiven är monterade?
 
Era kommentarer känns inge bra...

Har plåtat sisådär 30 000 bilder med en D100 utan ett enda avbrott. Fick en 20D i min hand i torsdags(sprillans, från Hegetorns), och den har lagt av två gånger per plåtning, dvs 8 ggr (error 99 eller bara död - ut med batteri, in med batteri, fungerar en stund, sen samma visa). Tjusiga bilder och bra inställningsmöjligheter...orginalobjektiv, nyuppackad... ere så här de e, eller, vad är det som händer?


Har också klara problem med blixtsynken. I stort sett var tionde blixt löser inte ut (senaste plåtningen 23 svarta rutor på 285 knäpp)
... nya kablar och ny kamera, perfekt passning - men ingan utlösning.

Nån som har någon förklaring?
 
Kan Err 99 ha något med kyla att göra? har fotat på slutet i lite minus grader? men i dat när det låg runt 0 grader så var det inte problem??
 
Roland, beroende på vilken firmware du har kan det var den som gör hängningarna, vissa andra har drabbats men inte alls i lika stor utsträckning och i första hand vid objektivbyte men den ska dock inte påverkar blixtsynken det minsta.

Låter som du haft otur dock.

Peppar peppar, det värsta som hänt mig hittils är några dammkorn på sensorn. Allt annat har varit klockrent med kameran. Och jag som fick första exemplaret av alla av de på fotosidan vad jag vet. Undrar om blixten slår ner snart som straff eller nåt.
 
Provade min splitternya 350D med mina gamla Sigma-objektiv, som BÅDA har autofokusen ihopklappad (men jag använder dom med manuell fokus utan problem med min gamla EOS).
På 350D'n blev det genast Error 99 - på båda linserna. Kan ställa in och ljusmätningen fungerar osv. Allt verkar ok., men det blir ingen bild, Error 99 visas - och jag får göra omstart. Sedan samma sak.
Suck. Drog mig för att testa dom här linserna på den nya kameran. Gissade att dom inte visste vad dom sa i affären när dom sådär tjohejsan sa 'Jovisst, allt som funkar på din EOS funkar utmärkt på 350D'n!'
Jag tror inte att det är de trasiga autofokusarna som spökar heller. Ljusmätningen fungerar ju utmärkt. Grrr.
En av motiveringarna till att jag valde Canon igen, att jag kunde köra mina gamla linser på den, blev plötsligt väldigt tunt.
Har ett gammalt Canon-objektiv 100-300mm, men det är så tungt att jag tänkte ha det främst till den gamla kameran...
Ännu mera grrr...
/Gitte
 
Tack Henrik!
Ska se vad jag kan finna här i UK.
Tyvärr är den ena gluggen en Macro (105mm, och den jag hade sett fram emot mest!). Den funkar visst inte alls! (Snyft.)
 
Tråkigt att skriva men jag tror att din slutare har gjort sitt. Min 10D höll ca 13.000 exponeringar men jag fick det bytt på världsgarantin. Det blev värre och värre och till slut så blev det nästan err 99 hela tiden. Först så trodde jag att det var pga objektiv och sedan batteriet, men det visade sig att det var slutaren.
 
Tror jag inte. Jag har gjort färre än 20 (tjugo) exponeringar!!!!!! Köpte kameran häromdan.
Funkar utmärkt med mina två Canon gluggar - men inte med de två Sigma-dito.
(Det är ingen fara med ev. slutare f.ö., jag har en tre års reparations-service. Oberoende om felet är 'medfött' eller att jag har klantat till det så ska jag få det fixat. Det är inte garanti, det är en slags drulleförsäkring. Garantin gäller ett år också.)
 
Jag tippar på att dina Sigma objektiv är av den äldre skalan som antingen inte fungerar på digitala systemkameror, eller fungerar med omchippning av Sigma. Det sköts av Zieger teknik här i sverige, i England vet jag inte. Det beror på att Sigma har fått leta fram funktionen direkt ur Canons kameror då Canon verkar hålla specifikationen för hur allt igentligen fungerar relativt hemlig.

Grattis till nya kameran och väl rutet med drulleförsäkringen.


Gissade att dom inte visste vad dom sa i affären när dom sådär tjohejsan sa 'Jovisst, allt som funkar på din EOS funkar utmärkt på 350D'n!'
Hade det varit Canon-objektiv så hade det varit lugnt, det är just äldre(ca före år 2000) Sigma-objektiv som brukar strula.




Tråkigt att skriva men jag tror att din slutare har gjort sitt. Min 10D höll ca 13.000 exponeringar men jag fick det bytt på världsgarantin. Det blev värre och värre och till slut så blev det nästan err 99 hela tiden. Först så trodde jag att det var pga objektiv och sedan batteriet, men det visade sig att det var slutaren.
Det lär det inte vara på en ny kamera. Error 99 står som bekant för alla fel osm inte har en egen specificerad felkod. Det kan alltså vara allting från ej korrekt chippade objektiv till programvarufel till slutarfel till andra saker som de inte försett med specifika felkoder.
 
Tack Peter!
Ja, jag tror att det bara är att acceptera faktum.
(Tror inte att jag orkar kolla upp omchippning - det är just nu i 'övergångsperioden', jag hade velat använda de gamla gluggarna. Speciellt macron - som det inte går att chippa om heller.)
Bara sur på mig själv att jag inte tog objektiven till affären och KOLLADE. Det är väl så att man VILL så gärna tro det när dom glatt säger att visst fungerar dina gamla Sigma-objektiv. No problem!
Nåja, dags att skaffa nya gluggar så småningom ändå (helst kanske innan tiden löper ut på rabatthäftet man får med kameran), men jag tycker att jag sträckte mig lite i inköpet, så det blir en tid nu då det varit roligt att kunna köra med de gamla grejerna...
Får väl ta mig en tur till affären och gnälla lite - så att dom inte fortsätter att fara med sina osanna påståenden. (Även om den här staden är så liten att de nog får höra mitt missnöje via 'djungeltelegrafen' ändå...)
Mvh
/Gitte
 
Hehehe, så länge du köper inom det här året så gäller ju rabatten. Man kan spara rätt mycket på att äta bröd och vatten eller nudlar så länge... :p

Lycka till i vilket fall som helst.
 
Tack igen, Peter!
Har varit sur på hela kameraköpet pga av mina Error 99-besked.
Men idag kom Practical Photography med recension av 350D'n och överorden haglade! Då kändes det genast bättre. (Speciellt som dom sa att den var miltals bättre än 300D'n, som min kompetitiva - och stenrika - kollega köpte ett par veckor före mig. Skadeglädjen är ju som bekant den enda och sanna... he, he...)
Jodå, jag ska svälta mig, så att jag har samvete att knycka gluggpengar från bankkontot. ;)
Mvh
/Gitte
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.