Annons

Erfarenheter av Okavango Deltat, Botswana ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wreckdiver

Aktiv medlem
Jag och ett par kamrater var i Kenya för snart 1 år sedan och åkte runt under 11 dagar (fick bl.a. se "The Big Five") och det suger ordentligt att åka tillbaka till Afrika, dock så hade jag denna gång tänkt att styra kosan till Okavango Deltat i Botswana då jag har hört mycket gott om det.

Någon här som har varit där och kan ge lite synpunkter på vilken lokal guide/firma man skall anlita, vad man skall se, om man skall anlita en firma här i Sverige eller fixa allt på egen hand osv osv

Utrustning och erfarenheterna från förra året kommer givetvis att åka med i bagaget.

Alla synpunkter mottages tacksamt !
 
Att göra det på egen hand är förstås roligast, och eventuellt billigast. Men då måste ni hyra minst två 4x4 med full campingutrustning och minst en i gänget måste ha erfarenhet av liknande expeditioner, helst i samma område. (Jag skriver medvetet måste på två ställen -- det handlar helt enkelt om säkerhet. Att köra och campa i den botswanska vildmarken är ingen "promenad i parken".)

Ska man anlita firma skulle jag nog ta det genom en svensk arrangör. Enklast och tryggast. De i sin tur anlitar lokala firmor, men till skillnad från en oerfaren privatperson har de ju koll på vilka som är bra.

Jag har själv åkt i området många gånger i eget fordon men har vänner som rest med svensk arrangör och blivit mycket nöjda.

Den "normala" rutten är Maun-Moremi-Savuti-Chobe-Kasane och eventuellt Vic Falls, dvs inte bara Okavango utan också savann och flodnära område. Se till att arrangemanget inkluderar en mokoroutflykt (den lokala kanottypen) i deltat med minst en övernattning.
 
Åk med Maun Rest Camp i Maun!

Maun Rest Camp är kanonbra och "billiga" (nåja, inget är billigt i Botswana), maila till Joyce Bestelink och kolla om de fortfarande kör sina safaris.

För ett halvår sen (när jag senast hade kontakt med dem för att skissa på en riktig drömsafari i Kalahari) tänkte de gå i pension under 2010

On safari with Maun Rest Camp
 
Jag lär mig mycket om destinationerna jag åker till genom att studera/läsa olika reserapporter från folk som varit på platsen tidigare. Sök tex. efter "trip reports" på Google.

Speciellt fågelskådare är riktigt duktiga på att dela med sig av sina resor till andra. På hemsidan Travelling birder hittar man många olika reserapporter från många delar av världen...självklart är det mest fåglar det handlar om i rapporterna, men även annat gällande djur och natur i allmänhet. Man kan även hitta andra ovärderliga tips hur att gå tillväga och vilka platser som är värda ett besök.

Botswana och Okavango låter grymt, hoppas ni får en bra resa.

// Daniel
 
Att göra det på egen hand är förstås roligast, och eventuellt billigast. Men då måste ni hyra minst två 4x4 med full campingutrustning och minst en i gänget måste ha erfarenhet av liknande expeditioner, helst i samma område. (Jag skriver medvetet måste på två ställen -- det handlar helt enkelt om säkerhet. Att köra och campa i den botswanska vildmarken är ingen "promenad i parken".)

Ska man anlita firma skulle jag nog ta det genom en svensk arrangör. Enklast och tryggast. De i sin tur anlitar lokala firmor, men till skillnad från en oerfaren privatperson har de ju koll på vilka som är bra.

Jag har själv åkt i området många gånger i eget fordon men har vänner som rest med svensk arrangör och blivit mycket nöjda.

Den "normala" rutten är Maun-Moremi-Savuti-Chobe-Kasane och eventuellt Vic Falls, dvs inte bara Okavango utan också savann och flodnära område. Se till att arrangemanget inkluderar en mokoroutflykt (den lokala kanottypen) i deltat med minst en övernattning.

Jag har alltid (tre gånger?) åkt med en lokal arrangör (Maun Rest Camp, se ovan) som tagit hand om allt det praktiska.

Det känns även skönt att förlita sig på rutinerat folk när djuren blir närgångna; campingplatserna har inga elstängsel utan de är helt öppna och man har ofta lejon och elefanter runt tälten nattetid (< 15 meter).

En bra lokal guide hjälper även till vid fotograferandet så det sker under säkra former och vet var gränserna går. En gång satt vi i Land Cruisern nära elefanthonor med ungar (10-12 meters avstånd, kanske) och så säger guiden "if we had been this close to the elis in Zimbabwe we should have been dead by now...".

Om man organiserar själv måste vara ute i mycket god tid för att boka campingplatser - det finns bara ett visst antal platser. Detta gäller inte bara Okavango utan alla (?) nationalparker. Google.

Sträckan Maun - Moremi - Savuti - Kasane är så väl trafikerad att jag inte tror det är någon större risk att köra bara med ett fordon - så länge man inte gör större utvikningar in i terrängen från stora vägen förstås.
Kalahari är en ställe jag inte skulle våga åka med bara ett fordon (man blir stoppad om man försöker?), området är så otroligt stort och öde. Har kan det ta veckor innan man möter folk.
GPS och satellittelefon är självklara prylar i verktygslådan på do-it-yourself-safarin.

För sträckan Maun - Moremi - Savuti - Kasane behövs minst 5 dagar om det inte ska bli för mycket körande.

Okavango är fantastiskt, ni kommer att få en otrolig resa.

Även Central Kalahari Game Reserve är ett helt makalöst med sina drygt 52.000 km2. Det är svårt att hitta arrangörer för resor hit om man inte är beredd att betala smått febersjuka belopp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.