Annons

Erfarenheter av färgerna tex grönt i Nikons DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Från och till diskuteras färgerna (mättnad, korrekthet, balans) från olika kameror och kameramärken. Några fotografer har sedan D300 och D3 kom upplevt att färgerna inte riktigt är vad de är vana vid eller önskar sig. Den gröna färgen har bla lyfts fram som att den kan tendera att bli för gul.

Utifrån den här tråden på dpreview (http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&thread=27633414&page=1) där bla Thom Hogan redovisar några av hans erfarenheter om färgerna i Nikons DSLR, vore det intressant att höra

1) vilka erfarenheter ni har av färgerna i Nikons DSLR både mellan olika modeller och i förhållande till andra märken och deras modeller,

2) hur ni får fram önskvärda färger för olika motivtyper som porträtt, landskap/natur osv,

3) hur ni löst/försökt lösa färgproblem - i kameran eller i efterbehandlingen.

Det var mycket att läsa - får läsa mer ikväll.

Tills dess, min första tanke var "Jag har ju inga problem, varken med NEF eller JPG, det här inlägget stämmer på mig.

A friend had same problem with NEF's in Bibble and Lightroom/PS3... CaptureNX fixed it.

Kan det vara så att Nikon har skruvar på sina recept och att övriga RAW-tillverkare inte har lyckats luska ut vad Nikon har gjort genom att gå bakvägen?

Färger, färgnyanser återges inte rätt från någon av rawkonverterarna eller internt från någon kamera. Enskilda färger som rött , grönt , gult blått estimeras lite olika.
En rawkonverterare kan återge blå färg mer åt lila hållet, röd färg mer åt orange , gul med lite röd färgning osv, likaså är det vid intern uppräkning och jpg bilder från kamerorna.

Två kameramärken som jag känner väl Nikon och Canon har både svagheter och styrka,Canons återgivande av rött är väl välkänt idag, röd färgmättnad som är för kraftig och orange återges oftast med en rödton.Lysande exempel är att försöka ta en orange vägkon med en Canon, orange blir röd från Canon kamerorna och jpg.

Det skiljer alltså dels i återgivande av färger men också i återgivande av färgers mättnad.

Kan man sin kamera,och rawprogram och provfotograferat ett färgreferenskort så är det inga större svårigheter att justera varken Nikon eller Canons rawfiler mot större färgäkthet om detta prioriteras eller är ett måste.

Senast ändrad:
JOLidman skrev:
Det var mycket att läsa - får läsa mer ikväll.

Tills dess, min första tanke var "Jag har ju inga problem, varken med NEF eller JPG, det här inlägget stämmer på mig.

A friend had same problem with NEF's in Bibble and Lightroom/PS3... CaptureNX fixed it.

Kan det vara så att Nikon har skruvar på sina recept och att övriga RAW-tillverkare inte har lyckats luska ut vad Nikon har gjort genom att gå bakvägen?

Jag finner inte NX vara generellt bättre än Camera Raw, de estimerar färger olika men ingen gör det mer rätt än den andra,finns några exempel på detta i d3 tråden efersom jag håller på att se på ev fördelar respektive nackdelar med de två programmen tillsammans med rawfiler från d3.
Färgestimering,brushantering, autonivåer, kurvor, uppskärpning osv.

I detta bild exempel så har jag balanserat en 5d rawfil och en d3 rawfil mot gråkort.
Skilnaden är ganska liten från de två kamerorna och att camera raw räknar upp bildfilerna, det skiljer lite i rött, färgmättnad

Bilagor

• camera-raw.jpg
    camera-raw.jpg
    34.4 KB · Visningar: 391
Senast ändrad:
Här tar jag samma rawfil från d3 och balanserar mot gråkortet och där jag låter camera raw och NX till höger räkna fram samma rawfil.En skilnad kan ses på att estimera färger som blåt och gult. Gula banaerna har för hög färgmättnad i NX och smetar till återgivningen och nyanser försvinner i det gula från kartongens yta, blått och rött estimeras olika, röd färgmättnad högre hos NX.

Alllt går att justera, ändra osv från de två, men de två programmen ser lite olika på hur en tolkning av färger/nyanser, framräkning skall ske av samma rawfil.Det skiljer även i kontrastkurva som påverkar färgernas utseende. Gult går mot något rödare i camera raw, gult mot "grönt" i NX

Bilagor

• nx.jpg
    nx.jpg
    37 KB · Visningar: 392
Senast ändrad:
Ett av de märkligaste fynden är detta,NX kan inte få fram de chateringar som ses i bananlådan i default uppräkning,här kompenserar jag med en negativ kurva för att försöka få fram nyanserna, det verkar som NX vill måla upp en yta på sitt eget lilla vis.

Bilagor

• nxfynd.jpg
    nxfynd.jpg
    28.5 KB · Visningar: 369
slutligen samma d3 rawfil default uppräknad med gråbalansering och med camera raW, chatteringarna syns mycket tydligt när camera raw räknar fram bilden och exv bananlådan.
Nikon NX analyserar RAW filen vid exv autofunktion helt annorlunda än vad camera raw gör, NX hissar upp delar av bilden, har annan kontrastkurva och tar fram färger och nyanser lite annorlunda än camera raw och en rawfil som är balanserad mot grått likvärdigt, i enstaka fall leder det till att ytor ses som i bananlådan med NX, uppmålade, konstgjorda.

Bilagor

• xxxx.jpg
    xxxx.jpg
    34.1 KB · Visningar: 354
Senast ändrad:
Sedan Nikon D1 kom (var det 1999?) har förstås mycket hänt. Men har färgerna - korrektheten - blivit bättre mellan D1 och D3? Det vore spännande att se samma motiv taget med en D1 (D1/D1H/D1X) och Nikon D3/D300/D60 och att filerna sedan rawkonverterades på samma sätt. Vad skulle vi få se, bortsett från skillnader i upplösning, brus osv, om vi bara skulle iaktta och jämföra färgerna?

Jag har då ett synnerligen subjektivt svar utan att jämföra dvs tagit bilder med d1x och nyare kameror av samma motiv, men när jag tittar på mina gamla d1x bilder , 100iso jpg bilder direkt ut från kameran och ser färgerna från dessa så kan jag stanna till länge framför varje bild och tänka-fan vad bra det blev.
Vilket tryck utan att vara manipulerade med kurvor etc.

macrobild skrev:
Jag har då ett synnerligen subjektivt svar utan att jämföra dvs tagit bilder med d1x och nyare kameror av samma motiv, men när jag tittar på mina gamla d1x bilder , 100iso jpg bilder direkt ut från kameran och ser färgerna från dessa så kan jag stanna till länge framför varje bild och tänka-fan vad bra det blev.
Vilket tryck utan att vara manipulerade med kurvor etc.

Det vore intressant om du hade möjlighet att ta samma motiv med D1X och D3 och visa här?

Tänkte visa skilnaden i testmotivet och hur Camera raw och NX räknar upp rött.Gult smetar NX till och man ser inga nyanser i bananlådan. Jag får här liknande resultat, dvs för hög färgmättnad, båda bilderna default uppräknade samt autokontrast, det skiljer även här i kontratkurvan från de två av samma rawfil samt i färgmättnad.Camera Raw till vänster NX till höger.Se även hur NX sotar igen med sin kontrastkurva.

Bilagor

• ccccccc.jpg
    ccccccc.jpg
    24.6 KB · Visningar: 190
Senast ändrad:
Drar man ner rött -20 så framträder detaljerna i NX bilden bättre, men NX ger fortfarande ett intensivare resultat än Camera Raw i rött. NX till höger.

Bilagor

• vvvvv.jpg
    vvvvv.jpg
    27.1 KB · Visningar: 184
macrobild skrev:
d1x är begraven sedan länge.

Vila i frid...

Jag tänkte att det skulle vara skoj att testa färgerna från någon D1:a, D2:a och en D3:a mot varandra. Någon D1:a (D1, D1H, D1X) har jag inte tillgång till.

Finns det någon i Östergötland med omnejd som har eller känner någon som har en kamera i D1-serien? Jag testar tacksamt en sådan kamera i förhållande till de två andra.

jag har en D1H, en D50 (än så länge), och en D80. skulle kunna ta en bild med vardera kameran i raw-format och lägga upp nånstans om det finns intresse för det...
(vad för ljus i så fall? och var gör jag av raw-bilderna? zippar ihop å använder t.ex yousendit?)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar