Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av Black Magic?

Produkter
(logga in för att koppla)

moona

Medlem
Finns det någon som använt Black Magic, alltså denna framkallningsemulsion som man kan stryka på både tyg, sten och annat? Jag har köpt en skitdyr flaska och läst in mig lite på det hela, men vill gärna höra om det finns någon som kan dela med sig av sina erfarenheter först (innan jag gör alla dumma misstag som kanske kan undvikas med små små tips!)..
 
Har inte använt blackmagic men andra flytande emulsioner.
Det finns en bok som heter : silvergelatin som är väldigt bra i ämnet och som borde gå att få tag på genom t.ex Ad Libris.
Men några små tips:
Ställ flaskan i ett vattenbad som håller c:a 40 grader och låt den bli varm. Värm samtidigt underlaget som du ska pensla på med en hårtork etc. så att det blir ungefär lika varmt.
Ta försiktigt upp flaskan ur det varma badet
och häll upp en " pöl " på papperet etc och pensla sedan. Vi har använt oss av Hakebrusch gethårspenslar. Om du penslar på ett kallt underlag så blir gelatinet i blackmagic trögt och svårt att hantera.

Lycka till

mvh
Lasse
 
TAck för tips

Tack, Lasse, för tipsen. De är mkt värda. Jag ska kolla efter boken i ämnet. En liten följdfråga, dock - vet du om man måste använda allt gelatin i flaskan, när man väl värmt upp det en gång, eller kan man låta resterna svalna och "vila" i flaskan till nästa gång? Och hur länge upplever du att gelatinbehandlade föremål låter sig förvaras innan de används? Vet du hur bråttom man bör ha att använda de preparerade föremålen?

mvh/ Mona
 
När vi har använt flytande emulsion i kurserna så har en del elever penslat upp ett antal papper och sedan lagt i en fotopapperskartong. De har hållt bra hur det är med stenar etc vet jag inte utan då har det oftast gått i ett svep. Jag vet inte riktigt hur det påverkas av värmen men generellt så har vi hållt oss till att inte värma gelatin mer än till 48-50 grader. Det är nog möjligt att emulsionen åldras snabbare med värmen, men det vet jag inte. Du kan ju pytsa upp emulsionen i svarta filmburkar om du är osäker.
mvh'

Lasse
 
Tack, Lasse - svarta filmburkar är ju en strålande idé. Det är bara att skrida till verket (med tungan rätt i mun :^).

vänligast/
Mona
 
köpte black magic på kameradoktorn i stockholm. jättedyrt för en liten flaska på ca 200 ml, kostade drygt 500:-. men det var värt det. resultatet kan bli fantastiskt intressant om man använder på andra mtrl än papper. själv har jag gått loss på tyg och tycker att de är mina finaste bilder hittills (brötiga och stökiga). (kan titta i min portfolio: http://www.monaskantz.fotosidan.se)
att arbeta med black magic var annars skitjobbigt. många kruxiga detaljer som lätt misslyckades.
 
tack Henning! vad roligt att du tyckte om dem. de har ju en helt annan karaktär än "vanliga" foton. man kan säkert använda black magic mkt mer kontrollerat än vad jag har gjort (även om detta passar mig bra). skulle vara kul att höra andra erfarenheter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.