Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenhet vid reparation av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

586

Medlem
Hej,

Jag har ett FA35/2 som slutat fungera elektroniskt. Dvs att objektivet inte lyckas kommunicera "digitalt" med kameran vid användning. Bländare och fokuseringsmekanism fungerar alltså enbart manuellt. Ingen AF eller Auto-bländare längre.
Jag har mejlat Kameraservice och frågat om ett sannolikt prisspann men uppmanades enbart att skicka in kameran för undersökning.
Därför tänkte jag bara fråga om någon här har erfarenhet utav reparationer gällande liknande fel och ifall det är sannolikt att det lönar sig prismässigt, till skillnad från att köpa ett nytt DA35/2,4 eller ett beg FA35/2 för lite mer?

Jättetack på förhand
/Fabian

Prova att rengöra kontakterna på objektiv och kamerahus innan du skickar in objektivet. Det kan hjälpa med lite tur.

//Lars

Jag har ett FA 28-105 där AF spökar. Jag hade det inne hos Kameraservice för ett kostnadsförslag. Det skulle kosta 2500:- att fixa. Själva kostnadsförslaget kostade 250:- Et fast objektiv torde vara billigare.

Ditt fel verkar lite konstigt AF har ju mekaniskt.

/Mats

Jag har provat 2-3 ggr och det tycks tyvärr inte ha någon effekt. Kan tilläggas att alla mina andra objektiv fungerat fint, och att just FA35an började uppföra sig så efter att den varit med mig på ett reportage (pluggar foto) på en nattklubb där miljön var hetsad och trång varpå kameran fick stå ut med ett par stötar och liknande i folkmassan. Så jag tippar på att objektivet fått ta emot lite väl mycket. Sen har jag ju köpt det beg och det har några år på nacken.

Jag har ett FA 28-105 där AF spökar. Jag hade det inne hos Kameraservice för ett kostnadsförslag. Det skulle kosta 2500:- att fixa. Själva kostnadsförslaget kostade 250:- Et fast objektiv torde vara billigare.

Ditt fel verkar lite konstigt AF har ju mekaniskt.

/Mats

Tack för svar!

Jag hänger dock inte riktigt med på det sista om att AF har mekaniskt?

AF är väl bara en skruv i objektivet på FA 35, det är väl ingen elektronik som styr det. Testat andra objektiv? Håller med kameraservice om att det låter som kameran.

Ja, så klart.. Screw drive.

Tror jag skrev längre upp att mina tre övriga objektiv (också skruvdrivna) fungerar utmärkt.

Kommunikationen med objektivet måste fungera för att kameran skall veta att det är ett AF-objektiv. Är elektroniken i objektivet paj så blir det ingen autofokus.

//Lars

Tack, det rätar ut en del grubblingar!

Får se om det blir att skicka in för koll eller om det blir ett DA35/2.4 direkt. Sitter och försöker bli klok på den genom forumtrådar.. Verkar ha en del gemensamt med FA35, som jag annars varit riktigt nöjd med.

Uppar tråden med info i förhoppning att någon kan ha det som referens i framtiden vid sökning, hade själv svårt att hitta prisexempel.

Skickade in till Kameraservice, fick prisförslag 1800 kr, för byte av elektronik.

Godkände och Kameraservice reparerade inom 2-3 dagar.
Posten verkar dock ha slarvat bort paketet, så resultatet får man kanske aldrig se. Suck.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar