Annons

Erfarenhet av Kenko AF Mellanringsats 12/20/36 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

sabina.j

Medlem
Undrar om någon har erfarenhet av dessa mellanringar? Funderar på att köpa då jag vill ta bra närbilder, men inte tycker jag kommer tillräckligt nära med kitobjektivet till A350.

Tips på andra mellanringar annars?

Generell erfarenhet av mellanringar ( gäller även Kensko ); de måste passa till kameran, dvs. det räcker inte med att de är märkta Minolta, utan de måste vara avsedda för Alpha-mount. De måste också ha elektriska kontakter ( fem eller åtta ) för att kameran ska acceptera dem mellan kamera och objektiv. Jag har tre olika uppsättningar, varav en är märkt Jessops och det tror jag är samma som Kensko, bara ett annat namn.

Generell erfarenget av 18-70 som objektiv; det duger att starta med och kan under bra förhållanden vara riktigt bra, men det är inte särskilt lämpligt för makro med mellanringar.

Skaffa hellre ett Minolta 50/1,7 tillsammans med mellanringar som passar och Du är rustad för makro ganska länge. Nästa steg kan vara en kopplingsring för objektiv gänga-mot-gänga och ett manuellt objektiv längst fram, ett med bländarring, kanske ett Canon FD 35/2.

Alla fokusering sker manuellt med dessa lösningar och jag vet inte om sökaren i s350 klarar det, eller om LV gör det.

Hej Sabine,

Det finns en del info i forum inlägg från tidigare. Jag har själv det där sättet, och använde det främst med canon 50/1.4 eller 100/2. Det ger ok resultat, men jag anser nog att det är struligt och att det krävs en del träning innan det funkar. Även om Kenko säkert påstår att AF funkar, så är det mycket tveksamt, och i praktiken enbart med tunnaste ringen. Makro objektiv är enklare att använda, men dyrare forstås.

I slutänden beror det på hur mycket du tänker använda det och hur mycket du vill betala. Utan att veta det är det svårt att ge råd. Själv tycker jag att nypriset på mellanringar är för nära priset på ett begagnat makro objektiv.

Hälsningar, Thorsten

Min erfarenhet är att det gäller manuell focus oavsett vad du har för för grejor. Macro objektiv, mellanringar, filter, eller bälg. Kenko mellanringar fungerar mycket bra för mig, men som sagt manuell focus gäller vid all macro fotografering oavsett utrustning. (Åtminstone om du vill riktigt nära, typ 1:1).

Hej Sabina.

Ett annat (och troligen billigare?) alternativ kan vara att köpa en uppsättning försättslinser, se denna recension. Jag har inte testat själv, men de finns på min framtida inköpslista.

handlar om enkla linser med ett enda element. De finns i en mängd prisklasser varav ingen egentligen är så värst bra, men det finns några, bl.a. Hoya, som skiljer sig från bottennappen. Ska man skaffa försättslinser, bör det vara flerlinsiga lösningar, helst med APO-glas, och då drar priset iväg - rejält.

Glöm allt prat om AF med mellanringar - makro med mellanringar är, liksom nästan all annan makro, en manuell sport, och den är långsam. Det finns killar som byggt fantastiska tingestar för att använda AF och fånga insekter i flykten med AF. Frågan är bara var som är huvudintresset - fotograferandet, eller konstruerandet.

Vad man är beredd att betala för beror ju på vad man är ute efter och jag tror nog man är betjänt av att läsa recensionerna för att bilda sig en uppfattning. Det är ingen som påstår att filtren är lika bra som ett makroobjektiv, men väl att man får förvånansvärt bra resultat för pengarna, och jag är beredd att hålla med.

Minoltas prima 50/2.8-macro går ju faktiskt att få tag på för ca 1500-2000:- (Tradera/Ebay/Dyxum.com), bildkvaliteten är prima och man får 1:1-macro utan mellanringar.

Sony 50/2.8 Macro, som är optiskt identiskt, säljs nytt för ca 6000...

... man får förvånansvärt bra resultat för pengarna, och jag är beredd att hålla med.
Jag har ett set med Kaffebrus närbildslinser inköpta för ett annat ändamål med betydligt lägre krav än fotografering - och de klarade inte ens av det. Jag tycker de är utmärkta softningshjälpmedel.

Ok. Nu blev jag sugen på att skaffa ett set själv bara för att se hur eländigt det blir :) Nej jag gör nog inte det då jag just skaffat mellanringar i stället :) Sedan kanske vi har olika krav på bildkvalitet, så en jämförelse skulle kanske inte ge så mycket i alla fall.

Denna tråd har nu blivit något som Sabina knappast hoppades på när hon skrev sitt inlägg. Nu handlar det om huruvida närbildslinser ska användas som "softningshjälpmedel" eller om de kan vara ett alternativ till mellanringar för henne att "ta bra närbilder, men inte tycker jag kommer tillräckligt nära med kitobjektivet".

Detta är säkert mitt fel, eftersom jag rekommenderade henne att fundera på såna som alternativ till mellanringar. Såvitt jag vet har ingen påstått att närbildslinser är optiskt bättre än mellanringar, men de är billigare och man tappar inte i ljusstyrka.

Låt mig citera Kurt Munger som jag refererade till i mitt ursprungliga inlägg (och då handlar det om Hoyas linser):
"Conclusion.
These little close-up lenses are actually quite usable in my opinion. Ultimately, you're not getting true macro performance with these lenses, but for the price they're very good, and they're very convenient. Would you rather haul around a medium sized macro lens with your regular walk-around lens while hiking or vacationing at the tourist traps, or just slip a little close-up lens in your shirt pocket just in case? I was surprised at the quality results, good color and contrast using one lens, and the corners held up nicely, though for close (not flat) work corners rarely matter. This is a super-cheap way to go, and I highly recommend them."

<OT>
Du har själv grävt den gropen hell_se, så skulden är primärt Din. Var det det Du ville veta?

Jag läste följande i sabinas profil; "Tycker det är kul att fota och önskar att jag kan lära mig ta bättre bilder." Jag uppfattade detta som att hon är kvalitetsmedveten och undvek därför de "Billiga" lösningarna.

Självklart tar jag denna Din kritik på allvar och lika självklart viker jag ner mig för Din expertis. Have fun.
</OT>

Jag har inget att tillägga, svaren på dina frågor finns i mina inlägg om du läser noga. Och jag utger mig inte för att vara någon form av expert, jag bara refererar till en (i mina ögon) expert som jag litar på, Kurt Munger. Låt nu Sabina i lugn och ro välja det som passar henne bäst.

Om du har något emot mitt sätt att argumentera så kan vi väl ta det i ett annat forum? :)

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto