Annons

Era manuella objektivfavoriter

Produkter
(logga in för att koppla)

cloapex

Aktiv medlem
Drog igång en tråd som handlade om favoritobjektiv till Pentax, och de blev ju ganska snabbt fulla med 2.8 zoomar och limiteds, (vilket iofs inte är så konstigt)

Tänkte att det kunde vara trevligt att dela med sig lite av de mer manuella historierna. Dels för att det är en större djungel, men också för att sålla ut några man ska leta efter.

Hitills för egen del, de som oftast hamnar på kameran:


Pentax K 50/1,4 / SMC Takumar 50 1.4. - Behövs väl iofs ingen presentation?

Pentax M 135/3.5 - Bland de skarpaste jag har. Lika häpen varje gång.

Helios 44-3 - Multicoated (8 bländarblad Carl Zeiss Biotar kopia. Pastelliknande färger, kort närgräns. Fantastisk för blommor och detaljer.

Super Takumar 28/3.5 - Skarp, Färgerna.
 
Drog igång en tråd som handlade om favoritobjektiv till Pentax, och de blev ju ganska snabbt fulla med 2.8 zoomar och limiteds, (vilket iofs inte är så konstigt)

Tänkte att det kunde vara trevligt att dela med sig lite av de mer manuella historierna. Dels för att det är en större djungel, men också för att sålla ut några man ska leta efter.

Hitills för egen del, de som oftast hamnar på kameran:


Pentax K 50/1,4 / SMC Takumar 50 1.4. - Behövs väl iofs ingen presentation?

Pentax M 135/3.5 - Bland de skarpaste jag har. Lika häpen varje gång.

Helios 44-3 - Multicoated (8 bländarblad Carl Zeiss Biotar kopia. Pastelliknande färger, kort närgräns. Fantastisk för blommor och detaljer.

Super Takumar 28/3.5 - Skarp, Färgerna.

Hej!
Fyndtipset är ett Chinon 50/1,7 (med Pentax K-bajonett)
Lika skarpt som Pentax, och mycket billigare. Jag har fotat med ett sådant sedan 1990. Häromveckan testade jag alla mina 50-55 mm objektiv (kolla i min kameraväska). Jag märker ingen skillnad på skärpan iaf. Ok, bländare från 1,2 till 1,8, olika snabba, kanske olika bokeh, men på samma bländare "lika skarpa".
Mvh Pär
 
Mayer Orrestor 135 2,8....

Takumar 100mm f4 MACRO

Något av dessa sitter ofta på nått digitalt hus.. Har Takumar 50 både 1.8 och 1.4 men jag trivs bättre med små-tele tror jag.
 
Mitt mest använda manuella är troligen M 75-150/4, blir lika förvånad varje gång jag jämför det med både moderna och gamla objektiv. Det är superskarpt, hyffsat ljusstarkt och kompakt för ljusstyrka och brännvidd. Nackdelen är viss purple fringing, men det går rätt lätt att få bort om man stör sig på det. Det dyker upp ibland och brukar inte kostar mer än runt en femhundring.

Annars är ju många av de klassiska 50: M 50/1.7, S-M-C 50/1.4, S-M-C 55/1.8 är alla trevliga och mest prisvärd skulle jag nog säga 55/1.8 är, den kostar inte många hundralappar och har otroligt fin bokeh och är skarpare än 50/1.7 på full bländare.
 
SMC Takumar 50mm f/1.4 (snabbt, litet, underbar bokeh m.m.) samt Super-Multi-Coated Takumar 135mm f/2.5 (skarpt, fin bokeh).

När det gäller zoomobjektiv väljer jag oftast SMC Pentax-A 35-70mm f/4 vars enda svaghet är att det är lite långsamt med maxbländare 4.
 
Mayer Orrestor 135 2,8....

Takumar 100mm f4 MACRO

Något av dessa sitter ofta på nått digitalt hus.. Har Takumar 50 både 1.8 och 1.4 men jag trivs bättre med små-tele tror jag.

SMC 100mm/2,8, älskar det. Har haft det som 70-talet och det har inte gjort mig besviken när jag skruvat det på en NEX 7 heller. Tycker faktiskt det gör sig bättre på min NEX än det gjorde på min Pentax ME och skälet är att focus peaking med focusing aid (förstoringsläget) gör att man kan vara mycket säkrare trots snittbild och microprismor i ME att skärpan verkligen sitter där den ska.

Mitt SMC 100mm är kanske det vassaste jag har och jag tycker också om färgåtergivningen objektivet ger. Lite mer jordart än gamla klassiska Minolta AF eller Sonys objektiv. Jag föredrar det även framför den ton mina manuella Hexanon ger med min NEX även om jag är en stor fan av Hexanon också.

Glad att jag aldrig gjorde mig av med det :).
 
Jag kom häromdagen hem med ett Meyer Orestor 135/2.8 inköpt för 80 kr på en loppis i Göteborg efter att konstaterat att den hade drösvis med bländarlameller.

Väl hemma höll på jag på att ramla av stolen, jag tror minsann att det är mitt skarpaste objektiv med en sanslöst trevlig bakgrundsoskärpa och då har jag jämfört det med flera bra (och moderna) objektiv. Färgerna är något varmare än mina gamla Minolta-glas och kontrasten är förvånansvärt bra.

Jag har försökt hitta lite mer info om objektivet utan speciellt mycket framgång, det vore kul att veta hur gammalt det är.
 
En (Pentax) M 100 2.8 ska jag kika efter.

Zebra objektiven bör väl landa 60-tidigt 70-tal för att sedan bli Pentacon?
Bokeh monstret ligger också på listan tills om det dyker upp ett för billig peng.

På väg in är ett Vivitar 50-150 3.8 som jag tror är gjort av Kiron.
Tyvärr ingen S1:a tror jag.

Gällande tele och manuella är ju lättare att fokusera. :)
 
Hej!
Fyndtipset är ett Chinon 50/1,7 (med Pentax K-bajonett)
Lika skarpt som Pentax, och mycket billigare. Jag har fotat med ett sådant sedan 1990. Häromveckan testade jag alla mina 50-55 mm objektiv (kolla i min kameraväska). Jag märker ingen skillnad på skärpan iaf. Ok, bländare från 1,2 till 1,8, olika snabba, kanske olika bokeh, men på samma bländare "lika skarpa".
Mvh Pär

Åhhh.... Fick ett sånt med en Chinon CE4 på min 15årsdag 1980. Helt sjukt bra grejor, både objektiv och hus. Tyvärr sålde jag allt när Minolta 7000 kom men jag har saknat mina Chinongrejor sen dess.
Highly Recommended!
Enligt tidningen Foto var det det skarpaste objektivet man testat. ( eller var det aktuell fotografi..?)
 
Takumar smc 55 1,8 är fantastisk och bland de skarpaste ~50mm som finns. Fantastisk bränndivdd på fullformat. På Pentaxforums sägs det att om man skulle tillverka ett motsvarande objektiv idag skulle det vara svindyrt (vet inte varför).

Andra fina m42 är Soligor 21mm, Pentacon 28 2,8, Meyer Görlitz 35 3,5 (smörig bokeh), Takumar 50 1,4 både versionen med 7 och 8 element. Den med 8 är särskilt fin, dock dålig i motljus. Den byggdes under ett år om jag minns rätt, för att vara en Carl Zeiss Planar-dödare. Den ska ha sålts med förlust. När den fått bra rykte gjorde man om det till en version med 7 element som fortfarande säljs som FA 50 1,4. Jag tycker historien om objektiven gör det extra spännande att använda dem.

K-mount Porst 55 1,2 är också trevlig.
 
Har ett manuellt som jag använder om och om igen:

Pentax SMC 300/f4

Det ligger alltid i kameraväskan tillsammans med min AF 1,7x konverter...
 
Åhhh.... Fick ett sånt med en Chinon CE4 på min 15årsdag 1980. Helt sjukt bra grejor, både objektiv och hus. Tyvärr sålde jag allt när Minolta 7000 kom men jag har saknat mina Chinongrejor sen dess.
Highly Recommended!
Enligt tidningen Foto var det det skarpaste objektivet man testat. ( eller var det aktuell fotografi..?)

Min gamla Chinon CE-4 fick "spegelhäng", jag saknade den så jag köpte en likadan på Tradera, med winder och ett Tokina 28-200 för 400 kr. Ett fynd! Den ser rätt kaxig ut med winder på.
 
Det manuella objektiv som oftast sitter på min kamera är ett Pentax-M 50mm f1.7. Trevligt och litet objektiv som producerar underbar bokeh.
 
Har några favoriter jag ock..

Meyer Orestegor 4/300 M42 är ett monster som mer ser ut som haubitsammuntion.
Preset bländare, inbyggt roterbart stativfäste och arton eller nitton bländarlameller. Vackra färger ovanpå bra kontrast och trevlig bokeh.

Fujinon 55/1.8 M42
Skarp och färgglad.

Chinon 28/2.8 M42
Optiskt inte särskilt märkvärdig men den är grymt välbyggd.
Fokusmekanismen är något av det smörigaste jag har hållit i vilket är trevligt när man använder kameran till att filma med.
 
Super-Takumar 1:1.4/50

Super-Takumar 1:1.4/50 (M42). Det objektivet tog jag många bilder med på 1970-talet, monterat på en Spotmatic. Båda lånade av farsan. Numera har jag en egen Spotmatic och ett eget Super-Takumar 1:1.4/50.
 

Bilagor

  • 20130131_001_small.jpg
    20130131_001_small.jpg
    52.1 KB · Visningar: 759
Hans kamera och objektiv fanns kvar i huset när jag flyttade hemifrån. Kameran var då isärplockad för att far min försökte fixa ljusmätar-och-nedbländningsknappen som glappade. Han har inte plockat ihop kameran än, och det är många decennier sen. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.