Annons

Era gatufotofavoriter!

Produkter
(logga in för att koppla)

dJb

Aktiv medlem
Gatufotograferandet verkar ha fått ett uppsving. Det vore intressant att se om ni har några favoritbilder som man kan inspireras och imponeras av. Jag börjar med två klassiska bilder som jag tycker är otroligt bra:

Henri Cartier-Bresson Rue Mouffetard

Josef Koudelka från boken exiles
 
dJb skrev:
Jo Strömholm var ju fantastiskt bra. Har du nån favorit bland hans bilder?


Roligt att du frågar David!
Hmm, inte lätt. Gillar många ifrån trans/prostit,, miljöerna men också många andra på barn och generell miljö/gata (kanske spec bilderna från 40&50-talets Paris).
Hans grafiska verk är också intressanta och ger mig en viss näring till mitt eget tecknande/skraverande vid sidan av fotograferingen!!



Svar på fråga:)!
En konkret bild som jag håller högt är den med två små pojkar. Håller i var sin handväska, skitiga och med nästan vuxna uttryck.. Otroligt starkt. Den bilden finns repr i en bok jag har av Christer Strömholm.
Den finns också i hemsidan i Pariskategorin som bild nummer 2 (i mitten) på rad två uppifrån.



MVH Niclas,
 
100% enig med Viktor!! Underbart.. men jag orkar inte många så bra bilder i sträck, måste vila sinnet...... ngn som är lik mig när det blir så starkt visuellt fungerande bilder?

Tack för Elliot,länken!!

Mvh Niclas,
 
Niclas: Ja den på Barnen är ju en riktig klassiker! Här är den!

Elliot Erwitt är också otroligt bra! Jag har snaps som jag verkligen kan rekommendera!
 
Fan va sugen man blir! :)

Imorn blir det en långpromenad på stan!

På Adlibris kostar "Elliot Erwitt Snaps" inbunden 550 kronor. Ganska saftigt, någon som har den boken och kan säga något om den?
 
Gårdis skrev:
På Adlibris kostar "Elliot Erwitt Snaps" inbunden 550 kronor. Ganska saftigt, någon som har den boken och kan säga något om den?

Jag har den och den är helt klart värd 550 kronor. Den är omfångsrik och fullspäckad med inspirerande bilder!
 
Min personliga favorit är Cartier–Bresson. Gillar hans "flanerande" sätt att fotografera och hans ointresse för teknik. "Ögonblicket" var det som gällde. En svensk favorit är Sune Jonsson :)

Några länkar har jag inte tyvärr.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.