Flygande fågel mot himlen:
Jag kör på en enpunkts, i sällsynta fall även med fokuspunkterna närmast runt mitten. När jag stått och fotat t ex födosökande dvärgmås på nära håll har jag ibland använt hela mittersta AF-området, men då får man vara beredd på att ta många hundra bilder och sen sitta och sålla bort många hundra lätt oskarpa bilder...
Använder alltid AI-Servo, med tumfokus.
Vrider upp exponeringskompen 1 2/3, går att dedikera en snabbknapp till det. Går fågeln sedan ned mot en annan bakgrund typ träd gäller det att vara snabb tillbaka med exp. kompen. Brukar bli största bländare eftersom slutartiden gärna får vara 1/2500.
Ugglor:
Fotas lättast vid boplats utan att störa. Det är mörkt i skogen, fullformatare, 1/250 och f/4 ger lätt ISO2500 under träden. Ett tele med stor maxbländare och en fullformatare är bra att ha. Avstånd är sällan ett problem. Snarare att ugglan (förhoppningsvis eftersom du inte stör den) inte bryr sig om dig och tycker att allting annat är intressantare att titta på, det kan bli dålig "kontakt" med subjektet i bilderna.
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3588775.htm?set=mp
Kan vara svårt med vinkeln när de sitter högt upp, går man närmare står man till slut nästan rakt under fågeln etc. Men har man tålamod flyttar de sig snart och rätt vad det är sitter de bättre till.
Tid på dagen brukar vara från tidig kväll fram tills det blir för mörkt. De stora skogsugglorna jagar då när de häckar, annars syns de sällan jaga när det är ljust, undantaget vid födobrist på vintern. pärluggla ser du aldrig på dagen trots att de häckar. Här gäller det att knacka på alla träd du ser med spillkråkehål. Bor där någon pärluggla tittar de ut ur hålet då!
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3569918.htm?set=mp
Övrigt:
Fota alltid i RAW för att få större möjligheter att förbättra mindre lyckade exponeringar i efterhand. Snabb serietagning för större chans att fånga en snygg pose, ta många fler bilder än du tror behövs. Håll koll på exponeringen. Jag kör autoISO, och jag får ofta stega ned 2/3 med exponeringskompen för att inte få för hög ISO.
mvh
Daniel