Annons

Era bästa tips på rörelsebilder och fågelbilder! :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Theres1990

Medlem
Ni får gärna tipsa om era bästa tips angående fotografering av rörelse samt fågelbilder manuellt. :)
Alla tips ni kan komma på angående ugglefotografering eller andra rovfågelbilder mottages gärna också. (tid på dag, miljö, kamerainställningar osv)
 
AF-C och sedan beroende på hur mycket i bakgrunden som stör. Är det en lågt flygande fågel så kan du prova med en punkt eller dynamisk9 är det mer upp i himlen så kan du använda dynamisk 21 eller 51 eller vad det nu är. AF-C sätter man ofta till att vara avtrycksprioriterad. Du kan också i menyn välja om det ska vara någon fördröjning mellan de dynamiska punkterna. Jag har satt min till off, dvs ingen fördröjning för att få snabbast omfokusering, men det gör också om jag tappar punkten på börjar den direkt att fokusera, du får väl prova dig fram

På stillasittande så är det ofta bäst med AF-S (fokusprioriterad) och en punkt.

Tid, bländare och ISO beror ju lite på vilket objektiv du använder, men ofta behöver man tiden så jag brukar ha den på största bländare. Är det objektiv som är sämre på största öppning så kanske man ska prova att blända ner lite. Tiden på flygande gärna 1/1000 eller kortare. ISO har jag satt på tumhjulet för att styra det själv. Jag försöker hålla mig mellan 400-1600
 
AF-C och sedan beroende på hur mycket i bakgrunden som stör. Är det en lågt flygande fågel så kan du prova med en punkt eller dynamisk9 är det mer upp i himlen så kan du använda dynamisk 21 eller 51 eller vad det nu är. AF-C sätter man ofta till att vara avtrycksprioriterad. Du kan också i menyn välja om det ska vara någon fördröjning mellan de dynamiska punkterna. Jag har satt min till off, dvs ingen fördröjning för att få snabbast omfokusering, men det gör också om jag tappar punkten på börjar den direkt att fokusera, du får väl prova dig fram

På stillasittande så är det ofta bäst med AF-S (fokusprioriterad) och en punkt.

Tid, bländare och ISO beror ju lite på vilket objektiv du använder, men ofta behöver man tiden så jag brukar ha den på största bländare. Är det objektiv som är sämre på största öppning så kanske man ska prova att blända ner lite. Tiden på flygande gärna 1/1000 eller kortare. ISO har jag satt på tumhjulet för att styra det själv. Jag försöker hålla mig mellan 400-1600


Tack så mycket för tipsen! :)
 
När du fotograferar mot himlen så behöver du oftast exponeringskompensera en del kanske +0,3-1.0. Är det in mot buskage så kan det vara tvärs om.

Du får också välja vilken ljusmätning som du tycker fungerar bäst, jag har nu oftast spotmätning och tror att det ger bästa värdet mot fågeln, men som jag skrev i den andra tråden det är bra att ha koll på högdagar för har du en svart/vit fågel så får du kompensera mot det vita
 
När du fotograferar mot himlen så behöver du oftast exponeringskompensera en del kanske +0,3-1.0. Är det in mot buskage så kan det vara tvärs om.

Du får också välja vilken ljusmätning som du tycker fungerar bäst, jag har nu oftast spotmätning och tror att det ger bästa värdet mot fågeln, men som jag skrev i den andra tråden det är bra att ha koll på högdagar för har du en svart/vit fågel så får du kompensera mot det vita

Tack för svar!

Ja, det kan jag tänka mig att man behöver i båda ljusförhållandena. bra exempel där :) Tack!

Aaaa precis. På fotokursen jag gick fick vi lära oss det men han var också inne på att Evaluerande/matris funkar bra för att få en helhetsmätning. Han dissade ofta punktmätning faktiskt. :O men kan tänka mig att det kan vara bra vid makro? Eller är jag ute o cyklar nu? ^^) På vilket sätt anser du att punktmätning är bättre vid fågelfoto? :)

Jamen precis. Det e lätt att det vita blir alldeles för ljust har man ju märkt i flera ljusförhållanden.
 
Har börjat använda spotmätning där det är en liten del av bilden som ska vara rätt exponerad, såsom en fågel. Men kan fungera vid makro etc också, man får ha ändå ha koll på displayen så man ser hur exponeringen ligger
 
Har börjat använda spotmätning där det är en liten del av bilden som ska vara rätt exponerad, såsom en fågel. Men kan fungera vid makro etc också, man får ha ändå ha koll på displayen så man ser hur exponeringen ligger

Jomen precis. :) Att kontrollera så bilderna blir bra o inte bara köra på är ju bra o tänka på. xD
Därav lär man sig ju exponeringsompensera också.
 
Nu har du redan fått de flesta relevanta tipsen, så jag slänger in en länk till en bloggpost om specifika inställningar för flygande fågel (för en Nikon D300, så allt finns inte/inte på samma ställe på ex en D7200):

http://johnfriend.blogspot.se/2009/10/nikon-d300-auto-focus-for-sports-i.html

Tack för länken, jag ska ta och läsa igenom och se om det är något matnyttigt, alltid intressant att se hur andra gör. Jag var ju först tvingad att flytta texten så jag fick vit bakgrund, jag kan inte läsa svart text mot grå bakgrund iaf inte den mängden :)
 
Har läst igenom länken, det stämmer det mesta som står och det går att implementera på något sätt på D7200 också, några kommentarer

Punkt 2, jag vet inte vad man kan göra med U1 och U2 om det hade gått att lägga olika AF moder i dessa, tror inte det, men man kan ju kolla

Punkt 5, det var detta jag skrev om att jag har den i off utan fördröjning, här rekommenderas short, jag har läst rekommendation off också så det är nog bäst man provar sig fram, kan ju testa på flygande måsar tex

Punkt 7, som han säger använda mittpunkten, jag använder alltid den, komposition av bilden får man göra i redigeringen, men mittpunkten brukar bara den bästa punkten eller iaf en av de bättre

Punkt 9, att slå av VR är jag tveksam till, VR är ganska bra idag och som stillasittande kan man köra ganska långa tider att om fågeln lyfter hinna slå av VR finns ju inte tid till, många objektiv har ju nu ett sportläge man kan använda

Punkt 15, AF-on knapp man kan ju flytta fokus till en knapp istället för avtrycket, man kan väl testa och se vad man tycker. Jag använder istället knappen till att låsa fokus. För använder man AF-C så kan kan inte ändra kompositionen för då ändras fokus, då får man hålla in knappen
 
Tänk på

Tänk på att när du använder spotmätning på vit eller svart/(mycket mörk fågel så får du fel exponeringsvärde (Både den vita och den svarta blir grå). Då gäller det att vara snabb med kompenseringen om du inte kör i M-läge då du förmodligen redan ställt in rätt exponering.
Ville bara påpeka detta om du inte har full koll på det grundläggande. Träna gärna innan det är skarpt läge. Kör du RAW så går det nästan alltid att fixa i efterhand men det är alltid bättre att sätta exponeringen någorlunda vid fototillfället!
 
Flygande fågel mot himlen:
Jag kör på en enpunkts, i sällsynta fall även med fokuspunkterna närmast runt mitten. När jag stått och fotat t ex födosökande dvärgmås på nära håll har jag ibland använt hela mittersta AF-området, men då får man vara beredd på att ta många hundra bilder och sen sitta och sålla bort många hundra lätt oskarpa bilder...
Använder alltid AI-Servo, med tumfokus.
Vrider upp exponeringskompen 1 2/3, går att dedikera en snabbknapp till det. Går fågeln sedan ned mot en annan bakgrund typ träd gäller det att vara snabb tillbaka med exp. kompen. Brukar bli största bländare eftersom slutartiden gärna får vara 1/2500.

Ugglor:
Fotas lättast vid boplats utan att störa. Det är mörkt i skogen, fullformatare, 1/250 och f/4 ger lätt ISO2500 under träden. Ett tele med stor maxbländare och en fullformatare är bra att ha. Avstånd är sällan ett problem. Snarare att ugglan (förhoppningsvis eftersom du inte stör den) inte bryr sig om dig och tycker att allting annat är intressantare att titta på, det kan bli dålig "kontakt" med subjektet i bilderna.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3588775.htm?set=mp

Kan vara svårt med vinkeln när de sitter högt upp, går man närmare står man till slut nästan rakt under fågeln etc. Men har man tålamod flyttar de sig snart och rätt vad det är sitter de bättre till.
Tid på dagen brukar vara från tidig kväll fram tills det blir för mörkt. De stora skogsugglorna jagar då när de häckar, annars syns de sällan jaga när det är ljust, undantaget vid födobrist på vintern. pärluggla ser du aldrig på dagen trots att de häckar. Här gäller det att knacka på alla träd du ser med spillkråkehål. Bor där någon pärluggla tittar de ut ur hålet då!

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3569918.htm?set=mp


Övrigt:

Fota alltid i RAW för att få större möjligheter att förbättra mindre lyckade exponeringar i efterhand. Snabb serietagning för större chans att fånga en snygg pose, ta många fler bilder än du tror behövs. Håll koll på exponeringen. Jag kör autoISO, och jag får ofta stega ned 2/3 med exponeringskompen för att inte få för hög ISO.

mvh

Daniel
 
Glömde:

Jag brukar fota med slutartidsprio eller manuell. Förstår inte varför man skulle vilja fota fåglar med bländarprio, men ser många som trots allt gör det.

Väljer alltid slutarprio om jag inte "behöver" undvika att maxbländare väljs. Vill jag undvika maxbländare kör jag i manuell. Sådana tillfällen kan vara att jag är på så nära håll att skärpedjupet blir tunnare än jag vill samt om ljuset räcker till för köra något steg mindre bländare då det ger en liten men synbar skärpeförbättring. Att jag helt enkelt inte kör i manuellt program hela tiden beror på att jag då tappar möjligheten att blixtsnabbt ändra expo. komp. med bländarens ratt, utan istället måste jag då trycka på en knapp först och tappar någon sekund. Men jag kör mer och mer i manuellt och kommer säkerligen bara att använda manuellt program i framtiden.
 
Glömde:

Jag brukar fota med slutartidsprio eller manuell. Förstår inte varför man skulle vilja fota fåglar med bländarprio, men ser många som trots allt gör det.

Väljer alltid slutarprio om jag inte "behöver" undvika att maxbländare väljs. Vill jag undvika maxbländare kör jag i manuell. Sådana tillfällen kan vara att jag är på så nära håll att skärpedjupet blir tunnare än jag vill samt om ljuset räcker till för köra något steg mindre bländare då det ger en liten men synbar skärpeförbättring. Att jag helt enkelt inte kör i manuellt program hela tiden beror på att jag då tappar möjligheten att blixtsnabbt ändra expo. komp. med bländarens ratt, utan istället måste jag då trycka på en knapp först och tappar någon sekund. Men jag kör mer och mer i manuellt och kommer säkerligen bara att använda manuellt program i framtiden.

Fotoskolan skulle troligen säga slutarprio för flygande fågel men jag tycker jag fått bättre resultat med bländarprio. Jag fotograferar alltid på så stor öppning som möjligt (som tillåts med objektivets förutsättningar för bästa skärpa) och så vill jag ha minsta skärpedjup och det är ju den största bländaren, så jag ligger i princip nästan alltid på max öppning. Jag fotografer med manuell ISO och väljer något mellan 400-800 med max 1600, med start på 400. Medan jag fotografer så får man ju ha lite koll på slutartid och ev öka ISO eller ser man på displayen utfrätta områden på objektet så får man kompenserar.

Har provat någon gång med slutarprio och jag fick då i samma serie både helt mörka bilder och helt ljusa, eftersom ljuset ändrade sig otroligt, jag följde en flygande tärna runt runt i en skogsdamm och beroende på om det var uppe i luften eller dyk ner i vattnet så var det helt olika exponeringar, tycker bländarprio är mer förlåtande för man kan få helt OK flygbilder på nästan alla tider, med lite tur och fantasi. Fördelen med bländarprio är att man får tider i hela området, där det kan visa sig att kanske några ner till 1/200 blev perfekt och man fick även en del upp till 1/2500. Om man ska sätta en tid så kanske man inte vill offra ISO till mer än en tid till1/1000 och så kanske man har hundra bilder som är halvbra. Detta var med en D7200 (som TS har), nu har jag också en D750 och kanske vågar jag då öka ISO lite till så kanske kan jag då prova att slutarprio i kombination med autoISO. Men med D7200 så vad jag kom fram till är att man använder längre tid och högre ISO om man sätter detta fix än att använda bländarprio och kör i princip största öppning och spela med de andra parametrarna.

Förvånad att du väljer en punkt för fotografering flygande mot himmel, du måste vara väldigt skicklig, jag försöker iaf använda 9 eller 21 där för att få en lite chans till att få in målet, jag ser ju sedan efteråt att det är spridda punkter som har träff och det är sällan mittenpunkten.
 
Senast ändrad:
En sak till, oftast är det en mix av sittande och flygande objekt man fotograferar och då är det enklast att alltid ha bländarprio om fågeln flyger går det oftast fortast att bara ta ett svep på ISO hjulet och höja det något.
 
Fotoskolan skulle troligen säga slutarprio för flygande fågel men jag tycker jag fått bättre resultat med bländarprio. Jag fotograferar alltid på så stor öppning som möjligt (som tillåts med objektivets förutsättningar för bästa skärpa) och så vill jag ha minsta skärpedjup och det är ju den största bländaren, så jag ligger i princip nästan alltid på max öppning. Jag fotografer med manuell ISO och väljer något mellan 400-800 med max 1600, med start på 400. Medan jag fotografer så får man ju ha lite koll på slutartid och ev öka ISO eller ser man på displayen utfrätta områden på objektet så får man kompenserar.

Har provat någon gång med slutarprio och jag fick då i samma serie både helt mörka bilder och helt ljusa, eftersom ljuset ändrade sig otroligt, jag följde en flygande tärna runt runt i en skogsdamm och beroende på om det var uppe i luften eller dyk ner i vattnet så var det helt olika exponeringar, tycker bländarprio är mer förlåtande för man kan få helt OK flygbilder på nästan alla tider, med lite tur och fantasi. Fördelen med bländarprio är att man får tider i hela området, där det kan visa sig att kanske några ner till 1/200 blev perfekt och man fick även en del upp till 1/2500. Om man ska sätta en tid så kanske man inte vill offra ISO till mer än en tid till1/1000 och så kanske man har hundra bilder som är halvbra. Detta var med en D7200 (som TS har), nu har jag också en D750 och kanske vågar jag då öka ISO lite till så kanske kan jag då prova att slutarprio i kombination med autoISO. Men med D7200 så vad jag kom fram till är att man använder längre tid och högre ISO om man sätter detta fix än att använda bländarprio och kör i princip största öppning och spela med de andra parametrarna.

Förvånad att du väljer en punkt för fotografering flygande mot himmel, du måste vara väldigt skicklig, jag försöker iaf använda 9 eller 21 där för att få en lite chans till att få in målet, jag ser ju sedan efteråt att det är spridda punkter som har träff och det är sällan mittenpunkten.

Jag kör ofta enpunkts med handhållet med 500 4,0 t o m... Är det en flygande fågel riktar jag punkten lite framför fågeln, låter den flyga in i punkten samtidigt som jag kör AI Servo, snabb serietagning och försöker följa med fågeln med sökaren. Mycket blir skräp, men några bilder blir nästan alltid skarpa i en serie. Det bygger på att de allra flesta fåglar flyger i en förutsägbar linje eller bana.
Med ett större fält upplever jag att fokus ofta hamnar på en vingspets t ex. För att fota t ex jagande tärna eller svala skulle jag plocka fram 100-400 5,6II om det är med i väskan och välja hela mittenfältet, mycket svårt annars. Jag upplever också det du beskriver om att fota tärnor eftersom de rör sig mycket i höjdled, men det är ett specialfall tycker jag eftersom de flesta fåglar rör sig ganska förutsägbart i flykten. Byts bakgrunden då får exp. kompen rycka in.

Vad gäller bländarprio och manuellt ISO tänker jag omvänt; jag vill inte bli överraskad av att en annars bra bild blir oskarp för att fågeln åkte in i skuggan och slutartiden blev längre. Fotar jag i rörelse i naturen eller vid ett fågeltorn där ljuset skiftar mycket i olika riktningar och fåglarna ibland är i luften, ibland på sjön och ibland på marken eller i träden tycker jag att lämplig ISO varierar för mycket för att jag ska vara beredd. Däremot strävar jag alltid efter lägsta möjliga ISO, så sitter fågeln still på en gren drar jag ned slutartiden. Men jag förstår vad du menar, jag skulle lika gärna kunna ställa in f/4,5 och dra ISO uppåt och nedåt istället. Men jag känner inte att jag har bra koll på vad som blir lämpligt från fall till fall.

Handhållet 7D mkII, 500 4,0 + TC 1,4 effektivt 1120 mm =)
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3617080.htm?set=mp

Samma här:
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3588308.htm?set=mp

Handhåller är mitt huvudsakliga sätt att fotografera även med 500't om jag inte vet att jag ska vara stationär på en plats. Eventuellt följer enbenaren med ifall kameran behöver hållas uppe länge i taget.
 
Tack för tipsen, alltid intressant att höra hur andra gör. Jag ska prova det med en punkt och låta fågeln flyga in i punkten, tycker dock det låter enklare än vad det är :). Första problemet blir ju att du är helt utan fokus och inte ens kanske ser fågeln i sökaren, det brukar vara mitt största problem. Men kanske ska man inte börja med att få fokus på fågeln utan manuellt sätta fokus på oändlighet och utgå därifrån och sedan låta fågeln flyga in, låter svårt.

Hur gör du med fördröjningen, har du satt den till off eller har du en viss fördröjning ifall du tappar punkten så fokus stannar en stund?
 
Flygande fågel mot himlen:
Jag kör på en enpunkts, i sällsynta fall även med fokuspunkterna närmast runt mitten. När jag stått och fotat t ex födosökande dvärgmås på nära håll har jag ibland använt hela mittersta AF-området, men då får man vara beredd på att ta många hundra bilder och sen sitta och sålla bort många hundra lätt oskarpa bilder...
Använder alltid AI-Servo, med tumfokus.
Vrider upp exponeringskompen 1 2/3, går att dedikera en snabbknapp till det. Går fågeln sedan ned mot en annan bakgrund typ träd gäller det att vara snabb tillbaka med exp. kompen. Brukar bli största bländare eftersom slutartiden gärna får vara 1/2500.

Ugglor:
Fotas lättast vid boplats utan att störa. Det är mörkt i skogen, fullformatare, 1/250 och f/4 ger lätt ISO2500 under träden. Ett tele med stor maxbländare och en fullformatare är bra att ha. Avstånd är sällan ett problem. Snarare att ugglan (förhoppningsvis eftersom du inte stör den) inte bryr sig om dig och tycker att allting annat är intressantare att titta på, det kan bli dålig "kontakt" med subjektet i bilderna.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3588775.htm?set=mp

Kan vara svårt med vinkeln när de sitter högt upp, går man närmare står man till slut nästan rakt under fågeln etc. Men har man tålamod flyttar de sig snart och rätt vad det är sitter de bättre till.
Tid på dagen brukar vara från tidig kväll fram tills det blir för mörkt. De stora skogsugglorna jagar då när de häckar, annars syns de sällan jaga när det är ljust, undantaget vid födobrist på vintern. pärluggla ser du aldrig på dagen trots att de häckar. Här gäller det att knacka på alla träd du ser med spillkråkehål. Bor där någon pärluggla tittar de ut ur hålet då!

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3569918.htm?set=mp


Övrigt:

Fota alltid i RAW för att få större möjligheter att förbättra mindre lyckade exponeringar i efterhand. Snabb serietagning för större chans att fånga en snygg pose, ta många fler bilder än du tror behövs. Håll koll på exponeringen. Jag kör autoISO, och jag får ofta stega ned 2/3 med exponeringskompen för att inte få för hög ISO.

mvh

Daniel

Åh, tack så jättemycket! :D mycket av den informationen jag sökt ^^)
 
Tack för tipsen, alltid intressant att höra hur andra gör. Jag ska prova det med en punkt och låta fågeln flyga in i punkten, tycker dock det låter enklare än vad det är :). Första problemet blir ju att du är helt utan fokus och inte ens kanske ser fågeln i sökaren, det brukar vara mitt största problem. Men kanske ska man inte börja med att få fokus på fågeln utan manuellt sätta fokus på oändlighet och utgå därifrån och sedan låta fågeln flyga in, låter svårt.

Hur gör du med fördröjningen, har du satt den till off eller har du en viss fördröjning ifall du tappar punkten så fokus stannar en stund?

Jag är då ingen gammal räv i det här gamet, så det kan lika gärna vara jag som gör helt fel, jag provar mig fortfarande fram med mycket ;)
Silhuetten brukar synas i sökaren, annars försöker jag mellanfokusera på marken eller något som verkar vra i mer samma fokusplan som fågeln. När fågeln flyger in i punkten brukar fokus bita ganska direkt.
Jag har mina kameror på "Case 1" som Canon kallar "Mångsidig universalinställning".
Ser jag att jag riskerar att tappa pippin släpper jag tumknappen och tar omtag.
AI Servo på första bild avtryckarprio och andra bild fokusprio.

Mvh

Daniel
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar