Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson vill ha dubbelt betalt

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Min Epson P800 skrivare lämnar svarta ränder längst ner på alla A4 utskrifter på fotopapper, dock inte på vanligt papper. Som vanligt är det min Mac M1 som utpekas som boven. Epson support lovade skicka en länk på lösningen. Det gäller nämligen att justera det sk ”platen gap”, vilket inte går med nuvarande mjukvara.

Häromdagen fick jag veta att mitt ärende uppgraderats till Lvl 2.
Bra tänkte jag, eftersom länken jag fick av Lvl1 inte fungerade.
En vecka gick och jag undrade vad som händer.
Då fick jag veta av Lvl1 att jag troligen måste skicka in skrivaren på service, om Lvl2 nu inte, mot förmodan, skulle hitta en fungerande länk till ny mjukvara.
När jag såg priset för service tänkte jag att det kanske kan vara värt det. Bara det att det inte var 1850 kronor, som jag trodde.
Epson vill ha 18.500 kronor ink moms, fast pris. För att serva en skrivare som bara behöver nya drivrutiner.
Motsvarande skrivare kostar under tioK just nu.

vanligt är det min Mac M1 som utpekas som boven. Epson support lovade skicka en länk på lösningen. Det gäller nämligen att justera det sk ”platen gap”, vilket inte går med nuvarande mjukvara.
Låter ju heltokigt.

Jag tankade den amerikanska drivrutinen och programvaran när jag köpte min P800 för ett par år sedan, den var iallafall då problemfri. Har du kollat på deras sajt?

Epsons support har ganska dåligt rykte. Hoppas det löser sig för dig.

Min Epson P800 skrivare lämnar svarta ränder längst ner på alla A4 utskrifter på fotopapper, dock inte på vanligt papper. Som vanligt är det min Mac M1 som utpekas som boven. Epson support lovade skicka en länk på lösningen. Det gäller nämligen att justera det sk ”platen gap”, vilket inte går med nuvarande mjukvara.

Häromdagen fick jag veta att mitt ärende uppgraderats till Lvl 2.
Bra tänkte jag, eftersom länken jag fick av Lvl1 inte fungerade.
En vecka gick och jag undrade vad som händer.
Då fick jag veta av Lvl1 att jag troligen måste skicka in skrivaren på service, om Lvl2 nu inte, mot förmodan, skulle hitta en fungerande länk till ny mjukvara.
När jag såg priset för service tänkte jag att det kanske kan vara värt det. Bara det att det inte var 1850 kronor, som jag trodde.
Epson vill ha 18.500 kronor ink moms, fast pris. För att serva en skrivare som bara behöver nya drivrutiner.
Motsvarande skrivare kostar under tioK just nu.

Ger olika programvaror samma resultat?

Är det Epsons egen utskriftsprogramvara du använt eller är det Lightroom eller Capture One eller något annat?

Hur blir det om man ändrar marginalerna?

Låter helt absurt! Epson är säkert med i Apple Developer Program och borde haft ute fungerande drivrutiner när M1:eek:rna lanserades. Anmäl företaget till KO.

Ger olika programvaror samma resultat?

Är det Epsons egen utskriftsprogramvara du använt eller är det Lightroom eller Capture One eller något annat?

Hur blir det om man ändrar marginalerna?
När jag visade drivrutinerna i min Mac mini M1 för Epson, så lovade dom skicka den rätta. Dels en uninstall och dels den ”rätta ”, men någon dag senare bad dom om ursäkt och uppgraderade ärendet till Lvl2, som skulle leda mig rätt. Jo, pyttsan.
jag skriver ut från Photoshop.

När jag visade drivrutinerna i min Mac mini M1 för Epson, så lovade dom skicka den rätta. Dels en uninstall och dels den ”rätta ”, men någon dag senare bad dom om ursäkt och uppgraderade ärendet till Lvl2, som skulle leda mig rätt. Jo, pyttsan.
jag skriver ut från Photoshop.

Jag frågade som jag gjorde för att jag gjort en massa tester genom åren med min Epson SC-P600. Jag noterade själv en del skillnader mellan de program jag testat vilka var Lightroom, Capture One, Photolab 4 och 5 samt Epsons olika program bl.a. Easy Photo Print tror jag det heter och jag har testat det andra som har mer utvecklade möjligheter att styra layout.

Du har säkert uteslutit att det är skrivhuvudet genom att rengöra detta också.

Epson bad alltså om ursäkt och skickade ingen ny drivrutin och då tyder kanske det på att det inte var problemet.

Att föreslå åtgärder som kommer kosta nära dubbla priset för en ny skrivare känns ju inte särskilt seriöst. Det får du nog vara tydlig med att stoppa om du inte redan gjort det.

Idag är det i många sammanhang en helt pervers relation mellan priser på exv. sällanköpsvaror och servicekostnader. Apparater som skrivare, köksmaskiner och annan hemelektronik har tenderat alltmer att bli engångsförpackningar - köp och släng, som det helt enkelt inte ör lönt att reparera efter att garantitiden gått ut. Det här rimmar ju väldigt illa med modernt miljötänk men hela systemet är ju faktiskt riggat för köp och släng så konsumenterna har ofta inga realistiska val än att köpa nytt.

Av det skälet har jag hela tiden varit inställd på att fixa de problem som jag haft med mina Epson-skrivare och det beror också på att det är bökigt att förpacka och transportera exv. En trasig tung skrymmande skrivare fram och tillbaka till en ÅF för att skicka iväg med Lost Post kostar ju även det en smärre förmögenhet.

Jag har haft två stycken Epson-skrivare sedan 2005 och det är 17 år och min Stylys P1800 höll väl i sju-åtta år och min P600 ungefär lika länge. Ingen har någonsin varit på annan service än min egen. P600:an gav upp för en månad sedan p.g.a. det designproblem den har där två olika typer av svart har samsats om en och samma fysiska svarta kanal. I de nya skrivarna har matte black och photo black var sin fysisk kanal. Jag har faktiskt aldrig haft problem med några andra kanaler än svart och svart var problemet i katastrofen före P600 också som väl hette P3000 om jag inte missminner mig fast där handlade det nog om defekta skrivhuvuden tror jag. Många hade problem både med den och Epsons service.

Men jag känner mig hemma med Epson så jag kommer säkert köpa en P900 A2-skrivare om någon månad när jag flyttat och har jag tur så går väl den åtta år också. En sådan livslängd är faktiskt fine för mig. Jag förväntar mig faktiskt inte mer och det är faktiskt delvis upp till mig som användare att sköta om den så den mår så bra som den förtjänar också.

Senast ändrad:
Det här verkar ju vara någon typ av mjukvaruproblematik kopplat till Mac M1. Då är väl Epsons generella mekanikproblem av mindre intresse.

Det här verkar ju vara någon typ av mjukvaruproblematik kopplat till Mac M1. Då är väl Epsons generella mekanikproblem av mindre intresse.
Det är troligen ett mjukvaruproblem. I dom drivrutiner jag har finns ingen inställning av platen gap. Detta insåg Epson och lovade skicka instruktioner och länk till ny mjukvara. Avinstallerade och installerade med länkar från Epson support. Ingen förändring. Nu föreslår Epson Level 1 att det kanske är enklast att jag skickar in skrivaren Epson

Hej Johan

Svar från Epson
”Hej Johan
Ser att det dröjt en vecka, men vi har tyvärr inte fått återkoppling från level 2 ännu.
Vi tror att er skrivare skulle behöva en service men frågade L2 som en sista chans för att ev kunna undvika detta.
En service utanför garantitiden kostar tyvärr en hel del, se nedan totalpris á 18.422kr
Så alternativen är just nu:
Vänta på L2 för mer felsökning
Boka en service till denna kostnad”

Jag tror jag väntar, under tiden skall jag med Youtubes hjälp försöka mig på lite gammaldags rengöring.

Rengöring om det är mjukvaruproblem?

Detta tycker jag är en helt sanslös historia, visst borde Epson lösa detta problem med kostnadsfri uppdatering. Om inte annat genom goodwill utanför garantitiden.

Jag är inte ledsen för att jag köpte en Canonskrivare.

Låter ju heltokigt.

Jag tankade den amerikanska drivrutinen och programvaran när jag köpte min P800 för ett par år sedan, den var iallafall då problemfri. Har du kollat på deras sajt?

Epsons support har ganska dåligt rykte. Hoppas det löser sig för dig.

Absolut en sista nödlösning att tanka hem något från USA när det gäller Epson, det är inte säkert att det är samma skrivare, bläck mm. I USA som vi har i Europa även om det är lika modellnamn.

Senast ändrad:
Detta är ett typisk fall, fast ovanligt lite ränder. Nu har jag manuellt försökt rengöra pappersbanorna med hjälp av YouTube. Det finns massor sv svart gegga (antar att det är en blandning av alla färger) under skrivarhuvudet, som går att frigöra-;)
När jag väljer olika papperstyper i skrivaren varierar rändernas storlek, därför tror jag att det är justering av platen gap som är lösningen.
Fast version 3.0 av drivrutinen har inte den inställningen. Varje gång jag avinstallerar och ominstallerar, oavsett var länken kommer ifrån , så är det i slutändan version 3.0

Bilagor

• streaks-Webb.jpg
    streaks-Webb.jpg
    460.3 KB · Visningar: 66
Korrekt. Det tycks som jag bara får en begränsad, lightversion, av drivrutinerna.

Jag förstår nog inte riktigt detta att ni måste gå in i drivrutinen och mickla med detta. På min P600 gjorde jag detta via skrivarens display och inbyggda mjukvara. När jag printade Canson Etching Rag 300grams papper så rekommenderade Canson de att man skulle välja Epson Fine Art i skrivaren när man printade tjockt papper via manuella inmatningen. Den inställningen tar väl höjd just för papperstyp-tjocklek. När man skjuter in inmatningsbordet så öppnas min P600-display för val av papperstyp.

Att göra rent skrivarhuvudet på en Epson-skrivare som bandar eller grisar ner papper är en första självklarhet. Till skillnad från en del andra skrivare så byts aldrig hela eller delar av skrivhuvudena ut på en Epson när man byter bläck. Det är där man bör börja och så tar man det därifrån. P800 borde likt P600 ha motsvarande inställningsmöjligheter direkt i skrivaren. Jag har aldrig överhuvudtaget behövt styra detta via någon drivrutin och jag har aldrig upplevt några bandningar med mina tjocka papper med denna teknik. Jag tror många användare överhuvudtaget aldrig förstått att de inställningsmöjligheter som finns för manuell printning faktiskt finns och bör användas.

Börja med några dubbel- eller kvadruppelvikta bondservetter indränkta i vanligt AJAX fönsterputs och lägg dessa under skrivhuvudet efter att ha frikopplat detta när skrivaren är strömlös. Inget löser printerbläck bättre. Torka även upp överflödigt bläck vid huvudets parkeringsläge.

Det är också så att en del program varnar för "scale to fit" eftersom detta kan kladda utskrifterna mot kanterna så man kan ju pröva att undvika sånt också.

Jo nog vet de hur de skall ta betalt. För en liten plastdel som ställer om mellan MK och PK i en Epson 3880 ville de ha mera betalt än vad en ny skrivare kostade. Dum som jag var gick jag med på att skicka den till skroten. Jag köpte en ny och felet kom även på den skrivaren. (Bläck läcker ut.) Nu har jag lärt mig byta delen själv. Det är inte rimligt att behöva skrota en skrivare ur hållbarhetsaspekt för ett jobb som tar 2 h för mig att fixa. En utbildad borde kunna göra det på 1.5 h.

Bilagor

• D12192C7-D401-4B2F-80BA-FEC0E68E4C15.jpeg
    D12192C7-D401-4B2F-80BA-FEC0E68E4C15.jpeg
    654.1 KB · Visningar: 31
Jag förstår nog inte riktigt detta att ni måste gå in i drivrutinen och mickla med detta. På min P600 gjorde jag detta via skrivarens display och inbyggda mjukvara. När jag printade Canson Etching Rag 300grams papper så rekommenderade Canson de att man skulle välja Epson Fine Art i skrivaren när man printade tjockt papper via manuella inmatningen. Den inställningen tar väl höjd just för papperstyp-tjocklek. När man skjuter in inmatningsbordet så öppnas min P600-display för val av papperstyp.

Att göra rent skrivarhuvudet på en Epson-skrivare som bandar eller grisar ner papper är en första självklarhet. Till skillnad från en del andra skrivare så byts aldrig hela eller delar av skrivhuvudena ut på en Epson när man byter bläck. Det är där man bör börja och så tar man det därifrån. P800 borde likt P600 ha motsvarande inställningsmöjligheter direkt i skrivaren. Jag har aldrig överhuvudtaget behövt styra detta via någon drivrutin och jag har aldrig upplevt några bandningar med mina tjocka papper med denna teknik. Jag tror många användare överhuvudtaget aldrig förstått att de inställningsmöjligheter som finns för manuell printning faktiskt finns och bör användas.

Börja med några dubbel- eller kvadruppelvikta bondservetter indränkta i vanligt AJAX fönsterputs och lägg dessa under skrivhuvudet efter att ha frikopplat detta när skrivaren är strömlös. Inget löser printerbläck bättre. Torka även upp överflödigt bläck vid huvudets parkeringsläge.

Det är också så att en del program varnar för "scale to fit" eftersom detta kan kladda utskrifterna mot kanterna så man kan ju pröva att undvika sånt också.
Till att börja medlet är inte bandning som är problemet. Om du tittar på bilden jag bifogat ser du vad som är som felar.
Nu har jag hittat en video som beskriver din metod. Skall prova så snart jag får möjlighet. Tack för tipset.
Egentligen fattar jag inte varför jag skall behöva rengöra manuellt. Under maintenance finns ju flera rengöringsförslag. Dessutom finns ju en skräptunna (maintenace tank) som samlar upp överblivet bläck. Det räcker uppenbarligen inte.

Till att börja medlet är inte bandning som är problemet. Om du tittar på bilden jag bifogat ser du vad som är som felar.
Nu har jag hittat en video som beskriver din metod. Skall prova så snart jag får möjlighet. Tack för tipset.
Egentligen fattar jag inte varför jag skall behöva rengöra manuellt. Under maintenance finns ju flera rengöringsförslag. Dessutom finns ju en skräptunna (maintenace tank) som samlar upp överblivet bläck. Det räcker uppenbarligen inte.

Precision Core-tekniken ska ju vara betydligt smartare än exv. den i P600 och 700 men vad man än gör så bygger ju även den på att huvudets munstycken rengörs med bläcket och det ger säkert en del slabbigt överflödsbläck där man egentligen inte vill ha det.

Hur som helst så är det en rätt enkel process att rengöra huvudrts undersida med AJAX-metoden. Lägger du en ordentligt indränkt bondservett i flerdubbla lager under huvudet så kommer ångorna från den att lösa rätt mycket av det bläck som suttit på huvudets undersida helt av sig själv upprepa tills huvudet inte missfärgar pappret längre av sluta med torrt papper.

Jag ser inte varför dina ränder nertill i det vita på bilden inte skulle kunna vara just resultatet av en skrivare nergrisad med övrrflödsbläck.

Senast ändrad:
Detta är ett typisk fall, fast ovanligt lite ränder. Nu har jag manuellt försökt rengöra pappersbanorna med hjälp av YouTube. Det finns massor sv svart gegga (antar att det är en blandning av alla färger) under skrivarhuvudet, som går att frigöra-;)
När jag väljer olika papperstyper i skrivaren varierar rändernas storlek, därför tror jag att det är justering av platen gap som är lösningen.
Fast version 3.0 av drivrutinen har inte den inställningen. Varje gång jag avinstallerar och ominstallerar, oavsett var länken kommer ifrån , så är det i slutändan version 3.0
Jag antar att du menar ränderna i underkant av utskriften. De beror på att pappersbanan i utfallet inte är plan på P800. Så när bakkanten på pappret kommer till skrivarhuvudets ränna så tynger pappret i utfallet ner och lyfter bakkanten upp mot skrivarhuvudet.
Det ordan du enkelt med en gammal kartong för papper vid utfallet där du lyfter pappret på väg ur skrivaren. Då håller du ner bakkanten ochslipper ränderna. En annan lösning är att använda rullpapper istället för ark. Då har du ingen bakkant som gör att pappret lyfts på slutet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar