Annons

Epson Stylus Photo 890 eller 895

Produkter
(logga in för att koppla)

fluffen

Medlem
Hejsan!

Någon som har koll på skillnaderna mellan Epson stylus Photo 890 och 895? Numera är ju 895 billigare än 890 och då får man en skrivare med inbyggd kortläsare.

Enligt specar på skrivarna så verkar 895 lite långsammare, men hur är det med utskriftskvalitet? Är den lika mellan de båda skrivarna så är 895 ett givet köp för mig...

Mvh fluffen
 
Jag kan ha fel, men kollar man specarna på Epson.se använder de samma teknik. Så utskrifterna borde bli lika bra.
Däremot inbillar jag mig att 890 är stabilare byggt; den ser likadan ut som min 1290. 895 verkar vara en enklare konstruktion.
Sån där inbyggd kortläsare vet jag inte om man har nån nytta av; bilderna måste ju nästan alltid behandlas på något sätt innan man skriver ut dom ändå.
Försök att kolla de båda in real life.
Lycka till!
 
tycker inte du ska köpa någon av dom egentligen. Om du måste ha bästa fotokvalite så lämna in bilder på fotolabbet, alternativt köp en sublimeringsskrivare men dom är lite dyrare (typ 17kkr för A4 modellen), eller köp canon's nyaste skrivare.

Saker jag inte gillar med epson photo 895: OLJUDET! USCH! vasst ljud när den skriver ut...
Drivrutinerna! Istort sett omöjligt att lyckas beskära ett foto rätt om man vill skriva ut utan marginaler, och tro mig, jag har försökt länge o många gånger! ;(

Om du inte måste ha det värsta i fotokvalité på bläckskrivare så rekommenderar jag en hp 980-995. Ljudlösa utskrifter med användbar kvalité på vanligt papper (vilket inte epson skrivaren har), plus att den skriver ut text på vanligt papper ca 99ggr bättre än epson skrivaren.

Men glöm inte att kolla in canon's senaste skrivare, ska vara nåt i hästväg, har tyvärr inte haft någon själv..

Lycka till!
 
Jag är också sugen på en Epson 895. Jag tror det är samma skrivare som 890, fast vidareutvecklad med kortläsare. D.v.s. samma fotokvalité som på 890.
Jag är dock lite tveksam och väntar kanske till hösten, det är många nya skrivare som kommer (som med all teknik, kommer det alltid bättre) med hög upplösning, låg ljudnivå och snabbare utskrifter.
Canon 900/9000 är inte riktigt jämförbar med Epson 895 eftersom 895 kostar runt 2200:- som billigast och Canon 900 kostar 4200:-. En ganska så stor skillnad ;) Jag tror jag ändå köper en 895 och blir man rejält sugen så får man väl köpa en bättre/tystare skrivare eller t.o.m. en A3-skrivare om något år....
 
Har någon provat Epsons 810? Den har ju också 6 färger, arkivbeständigt bläck, utskrift till kanterna etc. Den kostar bara 1450:- på Scandinavian Photo och jag tror den är nästan lika bra som en 895 om än bullrig.
Ger den dålig bläckekonomi kanske? Mellanskillnaden går ju att köpa en del bläck för...
 
Väcker en gammal fråga till liv ...

Jag behöver en fotoskrivare och har samma funderingar. Är det någon som har testat Epson Stylus Photo 895 mer nu och har bra eller dåliga erfarenheter att dela med sig av?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.