Annons

Epson R 2400

Produkter
(logga in för att koppla)

Royne

Aktiv medlem
Hej!

Hoppas att någon kan ge mig en förklaring på detta. Jag har e Epson R 2400 skrivare. När jag går in i main meny för att välja "paper type så finns det bara några få sorter at välja på.

Plain paper
Premium Glossy photo paper
Premium luster phot paper
Premium photo Semigloss photo paper
Proofing paper semimatte

Hur gör jag för att lägga till fler pappers sorter tex "Velvet fine art"????

Jag låter PS skötte färghanteringen och har laddat ned profiler för Epsons papper. Så i PS finns profiler för i stort sett alla Epsons papper. Men om jag har förstått rätt så skall man efter att ha valt "no color adjustment" i skrivarinställningen ändå välja vilket sort papper man skriver ut på i just skrivarinställningen???

Men där finns som sagts tidigare inte tex "Velvet fine art" vad händer om jag inte väljer rätt papper i skrivarinställningen men har rätt profil i PS????

Tacksam för hjälp


/Royne
 
Papperna ovan är för Photo Black, Velvet Fine Art använder Matte Black. Jag vet inte exakt hur 2400:ans drivrutin ser ut, men du måste på något sätt välja Matte Black för att få de matta pappersvalen (Lite märkligt för det borde vara tvärtom, välj papper och skrivaren väljer rätt bläck, så gör min 3800).

Själva pappersvalsinställningen är extremt viktig att du väljer rätt eftersom det styr papperstjockleken och mängden bläck som drivrutinen lägger på. Dessutom är profilen gjord för en viss pappersinställnng, så väljer du en annan blir profilen fel.

Låter som du bör läsa manualen? ;-)

Mvh/Lars-Erik
 
R2400

Hej Lars-Erik!

Tack för ett snabbt svar. Skulle nog köpt en 3800 istället. På R2400 väljer inte skrivaren färg mellan matte och photo black det får man göra själv ;), dvs byta färgpatron. Sedan skall man "tala" om för skrivaren vilken färg som finns i, det glömde nog jag. Då funkar det, hej hopp så kom det upp de andra pappersorterna. Läsa manualen är nog bra, men man är ju kille:).
Något tips om hur man förvarar en öppnad färgpatron så att den inte torkar......

/Royne
 
Ja, det borde jag ju förstått när du inte kunde välja papper i drivrutinen! Jag trodde i min enfald att 2400 hade både Photo och Matte Black monterade samtidigt, precis som min 3800.

Hursomhelst, bläckförlusten för dig med 2400 är minimal i jämförelse med 4800 och din skrivare kan prestera precis lika bra utskrifter för det format den kan prestera, så jag tycker du ska vara nöjd med ditt val!
 
Re: R2400

Royne skrev:
Hej Lars-Erik!

Tack för ett snabbt svar. Skulle nog köpt en 3800 istället. På R2400 väljer inte skrivaren färg mellan matte och photo black det får man göra själv ;), dvs byta färgpatron. Sedan skall man "tala" om för skrivaren vilken färg som finns i, det glömde nog jag. Då funkar det, hej hopp så kom det upp de andra pappersorterna. Läsa manualen är nog bra, men man är ju kille:).
Något tips om hur man förvarar en öppnad färgpatron så att den inte torkar......

/Royne

Lägg den i en plastpåse - jag förvarar mina svarta patroner på det sättet klarar flera månader.
//Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.