ANNONS
Annons

Epson P600 for dummies.

Produkter
(logga in för att koppla)

martinwennberg

Aktiv medlem
Hej!

Jag har införskaffat en Epson SureColor P600 och tänkte ta mitt fotointresse till
en ny nivå. Jag är dock helt novis vad gäller detta med utskrifter, så en del frågor
hopar sig. Innan jag fortsätter så kan jag berätta att papperet jag fick med är
Scandinavian Photo´s egna papper av sorterna Glossy Professional 300g A4 och
Satin Professional 300g A4. Skärmen jag använder är en Samsung av denna sort:
http://www.samsung.com/uk/consumer/it/monitor/led-monitor/LS24E370DL/EN
Jag började med att göra testutskrift direkt efter installation för att se vad som hände.
Skrev ut en färgbild via Photoshop, ändrade egentligen ingenting förutom att jag
ställde upp kvalitén lite i en meny. Tycker att resultatet blev helt ok förutom att
den blev en hel del mörkare och dunklare än hur det såg ut på skärmen...

- Bör jag kalibrera min skärm, och hur går man till väga egentligen?

- Profiler? Vad gör dessa egentligen, och behöver jag olika för olika utskrifter t.ex
om jag kör i färg eller svartvitt?

- Färghantering överlag? Alltså, inställningar i Photoshop etc...

- Spelar det någon roll i vilket format bilden är i när man skriver ut? JPEG, TIFF etc..

Vad behöver jag egentligen veta som beginner? Ett mål jag har är att skriva ut mina
egna bilder till en utställning.
Stora frågor inser jag, och jag gör nog gott i att studera handboken men känner
att jag som nybörjare kanske kan få rakare och enklare svar här...en liten crash course
helt enkelt.=)

Tack på förhand!

Tack på förhand.
 
Det första du måste göra är att köpa en kalibrator så du kan profilera din bildskärm. Om du inte gör det kommer du få svårt att få utskriften att stämma med bildskärmen. Köp Xrite i1 Display Pro eller Spyder 5. Du kopplar kalibratorn via en USB-port och hänger den på skärmen. Med kalibratorns mjukvara körs ett antal cykler där du får göra vissa skärmjusteringar och programmet mäter upp bla hur skärmen återger färger. Det är inte svårt och framgår av medföljande progam och dokumentation.

För printern måste du skaffa profiler till de papper du tänker printa ut på eller köra med Epsons papper som det finns profiler för som medföljer din skrivarinstallation. Profilerna måste vara gjorda för exakt din skrivarmodell och varje papperstyp har egna pappersprofiler. För många mer kända tredjepartspapper finns profiler att ladda hem. Om Skandinavian Photo har profiler för de olika papperna till din skrivarmodell vet jag inte. Svartvita bilder bör du kunna printa med bra resultat på din skrivare med ett speciellt svartvittläge i skrivardrivrutinen. Läs manualen. Annars kan man printa svartvitt med färgprofil, beroende på hur kritisk man är att det måste vara helt neutralt.

När du kalibrerat din bildskärm använder Photoshop din skärmprofil så färgerna blir rätt. Ställ in arbetsfärgrymden i PS på Adobe RGB, så tar du tillvara de färger din printer kan printa. När du ska printa från PS ska du välja att PS hanterar färgerna och välja rätt profil för det papper du skriver ut på. Har du tillgång till Lightroom, så är det mycket enklare att printa från LR, framför allt om du vill ha någon ovanlig layout på utskriften.

I storlekar upp till A3 som din skrivare klarar kan man inte se någon skillnad på en printad jpeg-fil och en Tiff. Däremot är jpeg bara 8-bitar, så jobbar du med filerna i PS är det bra att köra 16-bitars Tiff-filer (eller PSD) och då kan du lika bra printa från dem om du inte lagrar färdiga filer i jpeg.
 
Om man nu kör LR så är det allra bäst att printa direkt från Raw-filerna. Slå på 16-bitars utskrift och sedan fixar LR resten om du följer Lars beskrivning.
Gör gärna en softproof med rätt pappersprofil innan du skriver ut. Om det gäller blommor så slår det gärna fullt i vissa nyanser. De ryms helt enkelt inte i aRGB profilen som din skrivare ungefär klarar. Det kan också vara ansdar motiv men det är mer ovanligt.
Sedan får du nog räkna med en en del bakslag på vägen. Det är lättare idag att få det fungera än när jag började med utskrifter för över 20 år sedan.
Fast än idag kan det börja spöka för mig.
För att inte du skall slita ditt hår för mycket och slösa massor av bläck och papper föreslår jag du läser på och lär dig så mycket som möjligt innan du gör dina slutliga utskrifter.
Jag kör också Scandinavians phota satin som budgetpapper. Det kan du köra på Epson Premium Semigloss.
Det är ett hyfsat papper men inte utställningskvalité. Skall man sälja bilderna skall man nog välja en högre kvalité. Helst något utan OBA. För dessa gör papperet mera vitt men den effekten försvinner med tiden och bilderna blir mer gula.
 
Får börja med att tacka för intressanta svar med mycket kött på benen!=)

Jag ska definitivt kalibrera skärmen. Och jag gissar att det är denna pryl vi snackar om då:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1008477007/datacolor/spyder-5-pro
Snackade med en kompis som menade att det går att lösa bara med mjukvara och
rätt profiler, men jag vet inte om jag litar på det. Han är mer av en gamer...=)
Så, riktig kalibrering it is!

Jag provade att skriva ut en svartvitt bild med valet "Avancerat sv/v foto" och det
blev riktigt bra vad gäller skärpa och den biten, men upplever den ändå mörkare
än vad skärmen visar. Så antar att även den ljusa/mörka bildåtergivningen ändras
till det bättre med kalibrering och rätt profiler?

Vad gäller RGB så såg jag att man i manualen på något ställe rekommenderade
sRGB men har hela tiden ju haft kameran inställd på Adobe RGB så hur jag kommer
göra där får vi se...

Jag har inte provat Lightroom alls än faktiskt, bara kört i RAW sedan vidare
justeringar Photoshop. Så jag kommer nog hålla mig kvar där och fokusera på att
lära mig skrivaren nu.

Mats: När du menar att jag kan köra Scandi´s Satin på Epson Premium Semigloss,
menar du att jag kan använda den profilen då eller att jag väljer det förvalet i
Inställningar?
 
Mycket förenklat kan man säga att dina utskrifter blir för mörka för att vitt på din skärm är ljusare än papperet. Den här biten blir inte ens riktigt bra med kalibrering, den kräver att du har bra arbetsljus.
 
Får börja med att tacka för intressanta svar med mycket kött på benen!=)

Jag ska definitivt kalibrera skärmen. Och jag gissar att det är denna pryl vi snackar om då:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1008477007/datacolor/spyder-5-pro
Snackade med en kompis som menade att det går att lösa bara med mjukvara och
rätt profiler, men jag vet inte om jag litar på det. Han är mer av en gamer...=)
Så, riktig kalibrering it is!

Jag provade att skriva ut en svartvitt bild med valet "Avancerat sv/v foto" och det
blev riktigt bra vad gäller skärpa och den biten, men upplever den ändå mörkare
än vad skärmen visar. Så antar att även den ljusa/mörka bildåtergivningen ändras
till det bättre med kalibrering och rätt profiler?

Vad gäller RGB så såg jag att man i manualen på något ställe rekommenderade
sRGB men har hela tiden ju haft kameran inställd på Adobe RGB så hur jag kommer
göra där får vi se...

Jag har inte provat Lightroom alls än faktiskt, bara kört i RAW sedan vidare
justeringar Photoshop. Så jag kommer nog hålla mig kvar där och fokusera på att
lära mig skrivaren nu.

Mats: När du menar att jag kan köra Scandi´s Satin på Epson Premium Semigloss,
menar du att jag kan använda den profilen då eller att jag väljer det förvalet i
Inställningar?

Ja du använder profilen för Epson Premium Semigloss när du skriver ut på Scand. Satin.
Sedan skall du inte skriva ut i sRGB. Det är att slänga bort nyanser som skrivaren klarar. En modern skrivare klarar ungefär Adobe RGB. I vissa nyanser till och med lite mer.

Om du är bra på engelska så kan jag rekommendera en kurs på 12 timmar där du får lära dig det mesta. Den är från 2011 fast det har egentligen inte ändrat sig mycket sedan dess. En del funktioner i LR och PS, fast grunderna är desamma.
Det är Jeff Schewe och MIchael Reichmannn som håller kursen. Två mycket kunniga gubbar. Den senare tyvärr avliden i våras. Numera får man prenumerera på Luminous Landscape. Där finns en hel del annat också om just utskrifter. Det har genom åren varit min stora kunskapskälla.
https://luminous-landscape.com/videos/camera-print-screen/
 
Får börja med att tacka för intressanta svar med mycket kött på benen!=)

Jag ska definitivt kalibrera skärmen. Och jag gissar att det är denna pryl vi snackar om då:
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1008477007/datacolor/spyder-5-pro
Snackade med en kompis som menade att det går att lösa bara med mjukvara och
rätt profiler, men jag vet inte om jag litar på det. Han är mer av en gamer...=)
Så, riktig kalibrering it is!

Den ”kalibrering” som görs med mjukvara är beroende av att användaren har ett perfekt färgseende. Det finns ju människor som har perfekt gehör, men någon med perfekt färgseende har jag aldrig träffat på. Så köp en kalibrator.

Jag provade att skriva ut en svartvitt bild med valet "Avancerat sv/v foto" och det
blev riktigt bra vad gäller skärpa och den biten, men upplever den ändå mörkare
än vad skärmen visar. Så antar att även den ljusa/mörka bildåtergivningen ändras
till det bättre med kalibrering och rätt profiler?
De flesta har sina skärmar inställda på alldeles för höga ljusstyrkor, samtidigt som deras betrakningsljus för utskrifter är alldeles för svaga. Ska du få dina utskrifter att se ut som din skärm, bör du ställa in ljusstyrkan på skärmen på cirka 100-120 cd/m2. Har skrivit en hel del om detta på https://www.facebook.com/notes/proj...rg-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934

Vad gäller RGB så såg jag att man i manualen på något ställe rekommenderade
sRGB men har hela tiden ju haft kameran inställd på Adobe RGB så hur jag kommer
göra där får vi se...
Om du använder råformat spelar din inställning i kameran ingen roll. Det är den färgrymd som du exporterar dina bilder från din råkonverterare som är viktig. Och det vore verkligen dumt om du valde sRGB i det läget. Adobe RGB är betydligt bättre. Vill du ha mer på varför? http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/fargrymder



Mats: När du menar att jag kan köra Scandi´s Satin på Epson Premium Semigloss,
menar du att jag kan använda den profilen då eller att jag väljer det förvalet i
Inställningar?
Följ Kents länk och ladda ner deras profil istället.
 
Det finns profiler till SC-P800 som vi har gjort till vårt papper och du kan tanka ner dom genom denna länk på vår hemsida. Där finns även en pdf som talar om dom mediainställningar som du ska ställa in.
Dessa profiler är till P800 men fungerar också till P600. Länken hittar du en bit ned på sidan.

http://www.scandinavianphoto.se/pro...fotopapper-a4-glossy-professional-300g-50blad

Dessa profiler är ganska nya misstänker jag? Har inte tidigare hört talas om dem.
Fast nu har jag också laddat mer dem till min Epson 3880. Ser nu att att de funnits sedan 2012. Synd att ingen hos Scandinavian har upplyst mig om detta.
 
Om du är bra på engelska så kan jag rekommendera en kurs på 12 timmar där du får lära dig det mesta. Den är från 2011 fast det har egentligen inte ändrat sig mycket sedan dess. En del funktioner i LR och PS, fast grunderna är desamma.
Det är Jeff Schewe och MIchael Reichmannn som håller kursen. Två mycket kunniga gubbar. Den senare tyvärr avliden i våras. Numera får man prenumerera på Luminous Landscape. Där finns en hel del annat också om just utskrifter. Det har genom åren varit min stora kunskapskälla.
https://luminous-landscape.com/videos/camera-print-screen/

Det där verkar väldigt intressant! Det ska jag absolut plöja! Tack för tips.
 
De flesta har sina skärmar inställda på alldeles för höga ljusstyrkor, samtidigt som deras betrakningsljus för utskrifter är alldeles för svaga. Ska du få dina utskrifter att se ut som din skärm, bör du ställa in ljusstyrkan på skärmen på cirka 100-120 cd/m2. Har skrivit en hel del om detta på https://www.facebook.com/notes/proj...rg-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934

Om du använder råformat spelar din inställning i kameran ingen roll. Det är den färgrymd som du exporterar dina bilder från din råkonverterare som är viktig. Och det vore verkligen dumt om du valde sRGB i det läget. Adobe RGB är betydligt bättre. Vill du ha mer på varför? http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/fargrymder

Tack! Ska gräva ner mig i detta!=)
 
Det finns profiler till SC-P800 som vi har gjort till vårt papper och du kan tanka ner dom genom denna länk på vår hemsida. Där finns även en pdf som talar om dom mediainställningar som du ska ställa in.
Dessa profiler är till P800 men fungerar också till P600. Länken hittar du en bit ned på sidan.

http://www.scandinavianphoto.se/pro...fotopapper-a4-glossy-professional-300g-50blad

Håller med "Flash Gordon"! Det vore ju bra om ni kunde informera oss som köpt Epsons SC-600 eller 800 av er på Scandinavian, när ni gör något eget i profilväg till våra skrivare. Ni vet ju dessutom om vi köpte ert eget papper och ni har ju våra mailadresser också. Har också kört Epsons Semi Gloss till ert papper och det funkar ju hyfsat det med men har ni gjort något än bättre så är det ju synd att inte dessa profiler får bättre spridning. Annars är det ju ingen större idé att göra profilerna om ingen vet om dem eller hur?
 
Den ”kalibrering” som görs med mjukvara är beroende av att användaren har ett perfekt färgseende. Det finns ju människor som har perfekt gehör, men någon med perfekt färgseende har jag aldrig träffat på. Så köp en kalibrator.

De flesta har sina skärmar inställda på alldeles för höga ljusstyrkor, samtidigt som deras betrakningsljus för utskrifter är alldeles för svaga. Ska du få dina utskrifter att se ut som din skärm, bör du ställa in ljusstyrkan på skärmen på cirka 100-120 cd/m2. Har skrivit en hel del om detta på https://www.facebook.com/notes/proj...rg-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934

Om du använder råformat spelar din inställning i kameran ingen roll. Det är den färgrymd som du exporterar dina bilder från din råkonverterare som är viktig. Och det vore verkligen dumt om du valde sRGB i det läget. Adobe RGB är betydligt bättre. Vill du ha mer på varför? http://www.sfoto.se/teknik/farghantering-kalibrering-och-utskrifter/fargrymder

Följ Kents länk och ladda ner deras profil istället.

Hej Stefan, passar på att ta upp ett litet stickspår som är relevant för SC-skrivarna och det är driftsäkerheten, särskilt med hänsyn till igensättning av skrivhuvudena. Vi pratade om detta alldeles när skrivarna var nya.

Har inte haft tid att jobba med mina bilder i sommar och allra minst med att skriva ut, , då jag reparerat sommarhus. Har nog inte skrivit ut bilder sedan i början av sommaren vilket ju är ca 3 månader. Det enda jag gjort är att skriva ut ett nozzle check ark ett par gånger under denna tid.

Hittills har jag inte kunnat se några problem överhuvudtaget med skrivhuvudet trots att sommaren varit både varm och torr. Tycker det ser väldigt lovande ut. Kör alltid originalbläck ska tilläggas.
 
Håller med "Flash Gordon"! Det vore ju bra om ni kunde informera oss som köpt Epsons SC-600 eller 800 av er på Scandinavian, när ni gör något eget i profilväg till våra skrivare. Ni vet ju dessutom om vi köpte ert eget papper och ni har ju våra mailadresser också. Har också kört Epsons Semi Gloss till ert papper och det funkar ju hyfsat det med men har ni gjort något än bättre så är det ju synd att inte dessa profiler får bättre spridning. Annars är det ju ingen större idé att göra profilerna om ingen vet om dem eller hur?
Märkligt att ni som kan printa använder felaktiga profiler till papperna. Det första man gör innan man köper papper är väl att kolla om det finns profiler till den skrivarmodell man använder. Låt Stefan Ohlsson göra en riktig profil till era egna skrivare istället, så blir det garanterat mycket bättre.
 
Märkligt att ni som kan printa använder felaktiga profiler till papperna. Det första man gör innan man köper papper är väl att kolla om det finns profiler till den skrivarmodell man använder. Låt Stefan Ohlsson göra en riktig profil till era egna skrivare istället, så blir det garanterat mycket bättre.

Den profil som Scandinavian har gjort ska vara riktigt gjord. Nu har jag inte kollat resultatet från den, men den bör vara OK. Att använda en profil för ett annat papper är ju en gissningslek, kan fungera men kan lika gärna ge fel resultat även om pappren känns likvärdiga. Enkelt att kolla med en profiltestning http://www.profiler.nu/farghantering/skrivartest/ om din profil fungerar tillfredställande eller inte.
 
Märkligt att ni som kan printa använder felaktiga profiler till papperna. Det första man gör innan man köper papper är väl att kolla om det finns profiler till den skrivarmodell man använder. Låt Stefan Ohlsson göra en riktig profil till era egna skrivare istället, så blir det garanterat mycket bättre.

Nä i det fallet är det väl inte så märkligt. Jag har kört Epsons orginalpapper länge också. Även Epson har ju ibland uppdaterat sina profiler så det är ju inte alltid en garanti för att inget kan bli "bättre" över tid (om man nu kan uttrycka sig så överhuvudtaget när det gäller något så komplext som hela bild och printkedjan. Det har nog inte funnits några dramatiska skillnader mellan att använda Epsons original och Scandinavians papper för då hade jag nog regerat över det när jag testade Scandinavians. Jag hade nog blivit mycket förvånad annars och reagerat, men det har jag alltså inte gjort. Då kan man väl i så fall undra mer över varför Epson inte var nöjda med sina profiler till skrivaren i fråga från början. (I detta fall gällde min erfarenhet Epson R1800 - en tidigare A3-skrivare som jag bara körde med Epsons papper och profiler)

Den rekommendation jag fick när jag köpte skrivaren (SC-600) och använde Scandinavians papper var ju att använda Epsons motsvarande profiler, för då fanns ju inga nya från Scandinavian och jag har som sagt varit väldigt nöjd med utskrifterna med den kombon så jag skulle bli förvånad över om Scandinavians profiler skulle tillföra något dramatiskt bättre. Men jag ska testa dem vid tillfälle nu när de finns.

Jag håller dock med Stefans utsaga om att det nog är mer avgörande att man faktiskt har kalibrerat och inte minst att man har ett bra arbetsljus och studerar sina utskrifter i standardiserat "dagsljus" med exv. en bra dagsljuslampa. Annars är det nog svårt att få utskrifter och skärm att synka. De ögon man har de har man och det är nog större skillnader på människors ögon och färgseende än det är på Epsons och Scandinavians profiler f.ö. Dessutom kan man ju i de utskriftsmoduler idag påverka det som går till skrivaren så det är inget statiskt förhållande mellan kalibrerad skärm och skrivaren plus de profiler man använder ihop med det papper och bläck man har. En del snålar ju dessutom och köper billigt bläck och det är kanske t.o.m. en större avvikelse ur kedjan än skrivartillverkarens- eller pappersleverantörns profiler. Sedan ska man ju inte tala om hur en kontroll av en print i dagsljus oftast diffar från där den hamnar på en vägg med den belysning som där är.

Det är väldigt många parametrar som det finns att skruva på i denna kedja och profilerna är bara en av dessa. I slutänden är det bara den enskilde som har att angöra om hans eller hennes processer funkar för just honom eller henne förutsatt att rimligt kunnande och intresse funnits. Att skriva ut en testbild från sin skrivare är ju också ett enkelt sätt att skapa en hyfsat fast punkt för kontroll av skrivaren men den kontrollen blir ju ändå i detta fall beroende av hur bra skärmkalibreringen blir. Där har exv. jag tidigare haft problem med Spyder 4 som jag har och Windows 10 även om jag nu är på banan igen. I Windows 7 hade jag aldrig samma problem. Så det kan ju vara bra att inte bara vara beroende av hur denna fil ser ut öppnad i datorn på din kalibrerade bildskärm. Jag hade nog även gärna haft samma referenskarta på ett tryckt pappark och det finns säkert att tillgå det med om bara intresse för att köpa finnes och jag ska höra hos Scandinavian nästa gång jag ramlar in där.
 
Senast ändrad:
Märkligt att ni som kan printa använder felaktiga profiler till papperna. Det första man gör innan man köper papper är väl att kolla om det finns profiler till den skrivarmodell man använder. Låt Stefan Ohlsson göra en riktig profil till era egna skrivare istället, så blir det garanterat mycket bättre.

Det är en lång historia. När det här papperet kom ut så sa man hos Scandinavian Photo att jag skulle köra med Epson Supreme Gloss profilen.
Jag gjorde några tester och skrev ut samma bilder på både Epson Supreme gloss och Scan. Satin.
Resultatet var i det närmaste identiskt.
De svartvita utskrifterna blev neutrala och färgbilderna såg ut som jag förväntade mig.
Så jag har som säkert många andra fortsatt på den vägen.
Jag har köpt åtskilliga förpackningar av det papperet och ingen har upplyst mig om att det finns profiler att ladda ner.
Det står heller inget på förpackningen.
Jag skall testa och se om det blir någon direkt skillnad med dedikerade profiler.
 
Nä i det fallet är det väl inte så märkligt. Jag har kört Epsons orginalpapper länge också. Även Epson har ju ibland uppdaterat sina profiler så det är ju inte alltid en garanti för att inget kan bli "bättre" över tid (om man nu kan uttrycka sig så överhuvudtaget när det gäller något så komplext som hela bild och printkedjan. Det har nog inte funnits några dramatiska skillnader mellan att använda Epsons original och Scandinavians papper för då hade jag nog regerat över det när jag testade Scandinavians. Jag hade nog blivit mycket förvånad annars och reagerat, men det har jag alltså inte gjort. Då kan man väl i så fall undra mer över varför Epson inte var nöjda med sina profiler till skrivaren i fråga från början. (I detta fall gällde min erfarenhet Epson R1800 - en tidigare A3-skrivare som jag bara körde med Epsons papper och profiler)

Den rekommendation jag fick när jag köpte skrivaren (SC-600) och använde Scandinavians papper var ju att använda Epsons motsvarande profiler, för då fanns ju inga nya från Scandinavian och jag har som sagt varit väldigt nöjd med utskrifterna med den kombon så jag skulle bli förvånad över om Scandinavians profiler skulle tillföra något dramatiskt bättre. Men jag ska testa dem vid tillfälle nu när de finns.

Jag håller dock med Stefans utsaga om att det nog är mer avgörande att man faktiskt har kalibrerat och inte minst att man har ett bra arbetsljus och studerar sina utskrifter i standardiserat "dagsljus" med exv. en bra dagsljuslampa. Annars är det nog svårt att få utskrifter och skärm att synka. De ögon man har de har man och det är nog större skillnader på människors ögon och färgseende än det är på Epsons och Scandinavians profiler f.ö. Dessutom kan man ju i de utskriftsmoduler idag påverka det som går till skrivaren så det är inget statiskt förhållande mellan kalibrerad skärm och skrivaren plus de profiler man använder ihop med det papper och bläck man har. En del snålar ju dessutom och köper billigt bläck och det är kanske t.o.m. en större avvikelse ur kedjan än skrivartillverkarens- eller pappersleverantörns profiler. Sedan ska man ju inte tala om hur en kontroll av en print i dagsljus oftast diffar från där den hamnar på en vägg med den belysning som där är.

Det är väldigt många parametrar som det finns att skruva på i denna kedja och profilerna är bara en av dessa. I slutänden är det bara den enskilde som har att angöra om hans eller hennes processer funkar för just honom eller henne förutsatt att rimligt kunnande och intresse funnits. Att skriva ut en testbild från sin skrivare är ju också ett enkelt sätt att skapa en hyfsat fast punkt för kontroll av skrivaren men den kontrollen blir ju ändå i detta fall beroende av hur bra skärmkalibreringen blir. Där har exv. jag tidigare haft problem med Spyder 4 som jag har och Windows 10 även om jag nu är på banan igen. I Windows 7 hade jag aldrig samma problem. Så det kan ju vara bra att inte bara vara beroende av hur denna fil ser ut öppnad i datorn på din kalibrerade bildskärm. Jag hade nog även gärna haft samma referenskarta på ett tryckt pappark och det finns säkert att tillgå det med om bara intresse för att köpa finnes och jag ska höra hos Scandinavian nästa gång jag ramlar in där.

Om man har en bra, kalibrerad skärm och kan lita på att det man ser på skärmen är korrekt, så är det profilerna som avgör utskriftsresultatet. Att fippla med bildbehandlingen för att kompensera dåliga utskrifter visar bara att färghanteringen inte är under kontroll och de som använder billiga piratbläck tycker jag vi lämnar därhän. De skulle förmodligen få bättre resultat om de lät Crimson fixa utskrifterna åt dem.

Att sitta och jämföra utskriften med bildskärmen har jag slutat med för länge sedan. Jag vet att bilderna blir bra och behöver inte sitta och kolla om de stämmer med skärmen. Softproofar man och korrigerar bilden före utskrift, kan lita på det man ser på skärmen och har bra utskriftsprofiler, så blir det så lika det kan bli. Jag har en dyr Soluxlampa som jag numera bara använder i undantagsfall. Senast jag bytte lysrör i köket, satte jag in ett dagsljuslysrör över diskbänken. Det blir ljust och fint och fungerar alldeles utmärkt till att studera utskrifterna när de torkat en stund på köksbordet.

Bra utskriftsprofiler är A och O och efter skärmen det viktigaste för att få bra printar. Även om skrivarna numera är mycket mer linjära och skillnaderna mellan exemplaren minskat, kan man få stora skillnader mellan standardprofiler och profiler gjorda för den egna skrivaren. Den Epson R1800 modell du refererar till var, tillsammans med dess lillebror R800, utmärkta exempel på hur man utan större svårighet kunde förbättra resultatet markant med en egen profil jämfört med Epsons dåliga standardprofiler. Så att Epson gjorde nya profiler till dessa skrivare är nog inte så konstigt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar