martinwennberg
Aktiv medlem
Hej!
Jag har införskaffat en Epson SureColor P600 och tänkte ta mitt fotointresse till
en ny nivå. Jag är dock helt novis vad gäller detta med utskrifter, så en del frågor
hopar sig. Innan jag fortsätter så kan jag berätta att papperet jag fick med är
Scandinavian Photo´s egna papper av sorterna Glossy Professional 300g A4 och
Satin Professional 300g A4. Skärmen jag använder är en Samsung av denna sort:
http://www.samsung.com/uk/consumer/it/monitor/led-monitor/LS24E370DL/EN
Jag började med att göra testutskrift direkt efter installation för att se vad som hände.
Skrev ut en färgbild via Photoshop, ändrade egentligen ingenting förutom att jag
ställde upp kvalitén lite i en meny. Tycker att resultatet blev helt ok förutom att
den blev en hel del mörkare och dunklare än hur det såg ut på skärmen...
- Bör jag kalibrera min skärm, och hur går man till väga egentligen?
- Profiler? Vad gör dessa egentligen, och behöver jag olika för olika utskrifter t.ex
om jag kör i färg eller svartvitt?
- Färghantering överlag? Alltså, inställningar i Photoshop etc...
- Spelar det någon roll i vilket format bilden är i när man skriver ut? JPEG, TIFF etc..
Vad behöver jag egentligen veta som beginner? Ett mål jag har är att skriva ut mina
egna bilder till en utställning.
Stora frågor inser jag, och jag gör nog gott i att studera handboken men känner
att jag som nybörjare kanske kan få rakare och enklare svar här...en liten crash course
helt enkelt.=)
Tack på förhand!
Tack på förhand.
Jag har införskaffat en Epson SureColor P600 och tänkte ta mitt fotointresse till
en ny nivå. Jag är dock helt novis vad gäller detta med utskrifter, så en del frågor
hopar sig. Innan jag fortsätter så kan jag berätta att papperet jag fick med är
Scandinavian Photo´s egna papper av sorterna Glossy Professional 300g A4 och
Satin Professional 300g A4. Skärmen jag använder är en Samsung av denna sort:
http://www.samsung.com/uk/consumer/it/monitor/led-monitor/LS24E370DL/EN
Jag började med att göra testutskrift direkt efter installation för att se vad som hände.
Skrev ut en färgbild via Photoshop, ändrade egentligen ingenting förutom att jag
ställde upp kvalitén lite i en meny. Tycker att resultatet blev helt ok förutom att
den blev en hel del mörkare och dunklare än hur det såg ut på skärmen...
- Bör jag kalibrera min skärm, och hur går man till väga egentligen?
- Profiler? Vad gör dessa egentligen, och behöver jag olika för olika utskrifter t.ex
om jag kör i färg eller svartvitt?
- Färghantering överlag? Alltså, inställningar i Photoshop etc...
- Spelar det någon roll i vilket format bilden är i när man skriver ut? JPEG, TIFF etc..
Vad behöver jag egentligen veta som beginner? Ett mål jag har är att skriva ut mina
egna bilder till en utställning.
Stora frågor inser jag, och jag gör nog gott i att studera handboken men känner
att jag som nybörjare kanske kan få rakare och enklare svar här...en liten crash course
helt enkelt.=)
Tack på förhand!
Tack på förhand.