Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson Flatbäddskanner Perfection 3200 Photo

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
Epson Flatbäddskanner Perfection 3200 Photo

Funderar att köpa en Epson Flatbäddskanner Perfection 3200 Photo. Är det någon som har någon erfarenhet om en sådan? Hur scannar den in dia Bra/Dåligt. Har ni några andra tips
 
Den är ju så ny så det kan bli knepigt att hitta erfarenheter. Du får köpa en och berätta för oss helt enkelt :) För det verkar helt klart vara en ruggigt bra apparat.
 
Epson P 3200

Har testat några veckor och visst är den bra, men det är som sagt en flatbädd som duger bra till mellanformat och uppåt men knappast till småbild.
Men pass upp med datorkraften en 6x6 med full upplösning och 48-bitars färgdjup blir stax över 300 MB och det kostar på minnet att hantera dessa stora filer.
 
Köpte en Perfection 3200 igår.

Jag har inte hunnit lära känna skannern ännu, men de inskanningar jag gjorde igår kväll såg bra ut. Skannde sv/v i alla format. Inte helt förvånande blev filerna från småbildsnegativen kanke inte av den kvalitet man önskar för utskrift. Mallanformat och storformat blev väldigt bra.

Epsons mjukvara kändes väldigt långsam men silverfast (som följer med) var betydligt trevligare att jobba med. Testade även med Vuescan (som inte följer med skannern) vilket också fungerade bra.

Jag har inga andra skannrar att jämföra med, men jag tror att 3200 står sig bra i konkurrensen och (med reservation för min väldigt korta erfrenhet av skannern) kan rekommendera den.

Kom bara ihåg det som sades i ett tidigare inlägg. Filerna kan bli väldigt stora och kräver då en hel del av datorn.

mvh

Fredrik
 
Fredrikpersson skrev:
Köpte en Perfection 3200 igår.

Jag har inte hunnit lära känna skannern ännu, men de inskanningar jag gjorde igår kväll såg bra ut. Skannde sv/v i alla format. Inte helt förvånande blev filerna från småbildsnegativen kanke inte av den kvalitet man önskar för utskrift. Mallanformat och storformat blev väldigt bra.

Pratade med Epson-försäljare på fotomässan i Jönköping om skannern, han sa att det går inte att skanna remsor från 120 film direkt på glaset för då blir det newtonringar.
Vill man skanna 120 film i filmhållaren måste man klippa ned remsorna så att dom inte sticker utanför locket, för annars är det en hållare i kanten på locket som trycken ned och skadar filmen.
Vidare så kunde skannern inte ställa skärpan om filmen ligger direkt mot glaset!

Har lite svårt att tro på detta, kanske kan du bringa lite klarhet i hur det är att skanna 120 film med skannern praktiskt.
 
hasse lundberg skrev:
Har lite svårt att tro på detta, kanske kan du bringa lite klarhet i hur det är att skanna 120 film med skannern praktiskt.

Både Epson och Canon verkar ha problem med sina hållare, förhoppningsvis kommer det tredjepartshållare inom kort, annars är det ju "bara" att hitta ett patter som är lika tjockt och skära till en själv.
 
Med 3200 följer en hållare för 120 film. Till skillnad från hållaren på 2450 behöver man inte skjuta in filmen i skåror utan det finns att lock man öppnar för att kunna lägga ned filmen i masken. Påminner väldigt mycket om en glaslös hållare i en vanlig förstoringsapparat

Det finns bara en mask för 120 film och den är 6 x 9 cm. Man kan allstå tyvärr bara skanna ett negativ åt gången.

Man bör klipa till filmen så att man bara har två bilder per remsa (vid 6 x 6). Annars kan locket skada filmen, men det går att använda långa remsor om man är MYCKET försiktig

F
 
Fredrikpersson skrev:
Det finns bara en mask för 120 film och den är 6 x 9 cm. Man kan allstå tyvärr bara skanna ett negativ åt gången.
F
Har du provat att skanna en eller två negativremsor direkt på glaset?
Blir det helkass?

Filmhållaren för bladfilm, är den för 9*12 eller 4*5"?
 
Hasse: Nej, det har jag inte provat. Men risken för newtonringar lär vara stor.

Jag tror att man med lite uppfinningsrikedom kan tillverka egna masker så att man kan skanna in en remsa med åtminstone tre 6 x 6 negativ.

Storformatsmasken - som för övrigt sitter på samma plasthållare som 6 x 9 masken - är 5 x 4. 9 x 12 neg går inte att använda på ett smidigt sätt utan modifieringar. Jag testade med ett 9 x 12 neg och fäste det bara i två sidor. Funkade som väntat dåligt och gjorde bilden delvis oskarp.

Fredrik
 
Vad bra!, jag ska köpa en sådan scanner när jag har fått ihop en slant.

Den verkar hyffsad endå eller?
 
Adamlid skrev:
Vad bra!, jag ska köpa en sådan scanner när jag har fått ihop en slant.

Den verkar hyffsad endå eller?

Jag tycker att den verkar bra ("fick" en idag), men man skall som sagt passa sig och inte scanna 3-remsor med 6*6 med standard masken.

Hållaren var lite tunnare än planerat, men ett besök till "Svenskt papper" vid stureplan borde kunna lösa problemet. Jag gör nog en egen mask ganska snart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.