Annons

Epson 1290 + icc profil + Epson archival

Produkter
(logga in för att koppla)

The Ghost

Aktiv medlem
Sitter här och jävlas med min skrivare och Epson Archival matte papper.

Skärmen är kalibrerad och jag ser svart ner till 4, vitt ser jag upp till 252, borde var OK.

Nu ska det printas och där börjar det strula eller så är det så att matt papper inte kan visa bättre.

Jag har en custom gjord profil men tyvärr inte av Stefan Ohlsson men det kommer när 3800 skrivaren köps in,

Färgerna ser bra ut när jag printar en testbild, det är bara svärtan och vittpunkten som jag inte riktigt är nöjd med, svärtan hamnar på 10 och vittpunkten 250.

Nu är frågan är det fel på profilen eller är det skrivaren som inte klara bättre tillsammans med det matta pappret, någon som har en åsikt om mitt problem?

MVH/Stefan

www.stefan-zander.com
 
The Ghost skrev:
Färgerna ser bra ut när jag printar en testbild, det är bara svärtan och vittpunkten som jag inte riktigt är nöjd med, svärtan hamnar på 10 och vittpunkten 250.
Att svartpunkten hamnar på 10 är jag inte förvånad över. Använder du skrivardrivrutinen så får du räkna med att de mörkaste valörerna slår igen. Det finns inte riktigt den kontroller man behöver för att få fram dessa valörer i drivrutinen. För detta krävs en RIP som kontrollerar hur mycket bläck som läggs på mer noggrant.

Däremot ska du kunna se valörer i de ljusa tonerna på ett bättre sätt. En vitpunkt på 250 låter för lågt för mig. Nu är ju detta papper inte det mest avancerade, men med en bra profil ska du få fram bättre.

Stefan
 
Jag vet inte vems profiler du använder. Men mitt generella tips är att inte använda Epsons egna då de verkar flöda ut bläcket. Jag tömde en ny svart patron på 10-12 A3 med deras profil.

Sedan fick jag höra av läraren att det är rätt vanlig att bläcket flödar på med tillverkarnas egna profiler.

Hur gör ni för att kolla svart och vitpunkt på papper? Gör ni en egen testremsa eller finns det nått att ladda hem?

Mvh
Maverick
 
Stefan Ohlsson, när jag köper en Epson 3800 skrivare kommer den skrivaren att separera dom svarta tonerna bättre än 1290 eller är det nödvändigt med en RIP bara för att få bättre utskrifter, jag är inte i behov av en massa layout tjafs.

MVH/Stefan
 
The Ghost skrev:
Stefan Ohlsson, när jag köper en Epson 3800 skrivare kommer den skrivaren att separera dom svarta tonerna bättre än 1290 eller är det nödvändigt med en RIP bara för att få bättre utskrifter, jag är inte i behov av en massa layout tjafs.

MVH/Stefan
Jag har just testat Epson 3800 och de profiler som Epson levererar med är riktigt bra. De har också fått till en skrivardrivrutin som har en OK linjärisering, dvs skriver du ut en gråskala utan profil är den rätt bra återgiven från högdager till skugga. En av de få skrivare som inte blir klart mycket bättre med en specialgjord profil.

Stefan
 
En annan fråga som jag undrar över. Ska en skrivare klara av att skriva ut i svartvit i färgläge? Jag får värsta färgsticket av grönt eller blått på min epson 1290.

Mvh
Maverick
 
Hej Fredrik.
Jag har också en Epson 1290 och fick olika färgstick i olika delar av gråskalan när jag skrev ut i färgläget (RGB). Och när jag försökte skriva ut i endast gråskala som då endast använder den svarta patronen så blev bilderna för hårda och gryniga och saknade den nyansrikedom som man fick i det gamla mörkrummet.
Jag tog tag i detta och beställde en "custom made" profil från profiler.nu (som Stefan Ohlsson är delaktig i) och nu kan jag skriva ut neutrala svartvita kopior i färgläget och de är heltklart mycket nyansrikare och inte alls gryniga och hårda. Jag är helt klart helt nöjd. Nackdelen är att man måste ha en profil för varje papper så det är bäst att man bestämmer sig för ett eller två papper som man vill satsa på.

Lycka till // Jani
 
Maverick skrev:
En annan fråga som jag undrar över. Ska en skrivare klara av att skriva ut i svartvit i färgläge? Jag får värsta färgsticket av grönt eller blått på min epson 1290.


Att göra en profil som klarar av att skriva ut en svartvitt bild med färgerna är den värsta utmaningen. Genom hela valörskalan ska alla tre färger, cyan, magenta och gult, balansera varandra exakt. Om man använder en rip kan man göra profiler på ett annat sätt, där man framförallt använder svart och sedan lägger till färg för att få djup i svärtan.

Men det går att göra en bra profil för RGB-utskrifter, men 1290 är en av de svårare skrivarna att göra detta för. Men bäst blir om man skriver ut testkartor i ett speciellt läge om du ska göra en profil för bra svartvita bilder.

Stefan
 
Maverick skrev:
En annan fråga som jag undrar över. Ska en skrivare klara av att skriva ut i svartvit i färgläge? Jag får värsta färgsticket av grönt eller blått på min epson 1290.

Mvh
Maverick

Använder man UT2-bläck från MIS som är speciellt utvecklat för skrivare typ 1290/890 så slipper man färgsticken. Svarta pigmentbläck i olika nyanser som ersätter färgerna. Då slipper du alla färgstick och kan variera svärtningstonen från sephia till kallsvart. Du skriver ut i färgläge men färgbläcket är ersatt av svarta nyanser. Antingen kan man styra det genom skjutgreglagen(sliders) direkt i Epson-programmet till skrivaren. Eller så kan göra det via färdiga kurvor som laddas ner till photoshop. Har provat med manuell styrning via sliders och det fungerar utmärkt på min 1290.
 
Så det går iaf, tack så mycket. Får väl se om jag låter göra nån profil. Tycker det är svårt att få stabil leverans av samma papper. Jag beställer inte över nätet. Ett annat problem är att min 1290 är några år och under tiden jag jobbat på labb så har den i praktiken stått still så huvudena är inte helt bra längre. Får se om jag kan fixa det.

Mvh
Maverick
 
Jag har en 1290 som jag använder sporadiskt då och då. (Med Epsons matta papper)


Några ggr har jag baddat kanalerna med isopropanol om munstyckena har smetat igen. En indränkt tops som baddar rören som sticker upp i patronerna brukar göra susen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.