Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EpressCard-modul som läser CF- och SD-kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jomans

Aktiv medlem
Har en MacBook Pro med ExpressCard-ingång. Letar efter en insticksmodul (kortläsare) som klarar både CF-kort och SD-kort. Nån som vet var man kan hitta en sån? Hittar bara såna som läser det ena eller det andra; inte båda.

Spontant känns det som en omöjlig kombo eftersom CF-kortet är lika tjockt som PC Express-kortet, det blir ingen plats över för SD-kortet.

Ursäkta att jag "lånar" tråden lite.

Jag har själv en r en MacBook Pro med ExpressCard-ingång.och jag letar efter en insticksmodul (kortläsare) som klarar CF kort.

Jag undrar om det finns eller om jag skall leta efter en med fw-800 istället för att få upp hastigheten?

Vad/vilket rekommenderas ?!

Michel

Jag har själv en r en MacBook Pro med ExpressCard-ingång.och jag letar efter en insticksmodul (kortläsare) som klarar CF kort.
Jag undrar om det finns...
Ja, det finns. Det är ju just sådana tråden handlar om. Däremot tycks det vara svårt att hitta läsare/moduler som klarar både cf- och sd-kort.

Michael, det är helt ok att haka på tråden. Du undrar över ExpressCard-modul som läser CF-kort. Såna finns, tex Dustin/Scandinavian Photo säljer såna (har hittat från SanDisk och Lexar).

Jag har behov av att kunna läsa SD-kort också, och ExpressCard som läser båda dessa typer verkar svårt att finna. Ett alternativ är såklart den adapter ErlandH nämner. Nån som kan länka till en sån?

Din fundering på om inte en FW800-läsare är ett bättre alternativ har jag också funderat på. Finns säkert nån på FS som kan klargöra om en sån läsare är märkbart snabbare än ExpressCard?

Efter en snabbsökning hittade jag en adapter hos Dustinhome. Kan det vara något intressant att bygga vidare på? :)

Edit: Såg nu att det står i specarna att den fungerar med Windows 2000/XP, men det är inte omöjligt att den trots det fungerar i MacOSX.

ANNONS