Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

eos5 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Langsor

Aktiv medlem
Hej har ett mindre problem med min eos5a som inte verkar villja "komma ihåg" en del inställningar när varit avstängd eller när man ändrar från m till Av eller Tv.
Funktionerna jag "tappar" är vilken matning som ska vara, ögonstyrningen går i off läge, spotmätningen ställer sig i evu.. läge.

vad jag förstår det så går kameran tebax till grundinställningarna!

ska den göra såhär eller finns det nåt cf inställning för detta eller vad ska jag göra det är ganska jobbigt ilängden!

Tacksam för hjälp/Thomas

Låter lite skumt... dåligt batteri? smutsiga kontaktytor kanske ?

EOS 5:an har ju inget back-up batteri för inställningarna, och förlorar således dessa när man byter batteri. Men det ska ju inte hända när man stänger av kameran..

Jeppe skrev:
Låter lite skumt... dåligt batteri? smutsiga kontaktytor kanske ?

EOS 5:an har ju inget back-up batteri för inställningarna, och förlorar således dessa när man byter batteri. Men det ska ju inte hända när man stänger av kameran..

Tack jesper tror nog du slog huvet på spiken men det är lite pinsamt att erkänna. är nämligen så att det är den mänskliga faktorn som är felet ännu en gång! kommer sig nämligen av att jag när man sitter och har kameran i hande och väntar på ett fototilfälle bara MÅSTE ha nåt att pilla med och vad kan vara roligare änn att sitta och vrida på skruven till låsmekanismen till batteri luckan??? (skäms bara lite lagom)

ps:Ska nog sätta en lite tejpbit över den knappen snart...

Tack för ljuset du spred över mina tankar!

ANNONS